Käynnissä olevat kokeilut

Tältä sivulta löydät Helsingin kaupungin innovaatioyhtiön Forum Virium Helsingin käynnissä olevat kokeilut.

Kokeilut ovat ketterä tapa kehittää entistä toimivampaa kaupunkia aidossa ympäristössä. Kokeiluissa voidaan kerätä sekä käyttäjäpalautetta eri sidosryhmiltä että ymmärrystä uusien palveluiden ja teknologioiden toimivuudesta ja vaikutuksista. Helsingin kaupunki saa kokeiluista kokemuksia uusista tulevaisuuden ratkaisuista, mikä helpottaa suunnittelua ja päätöksentekoa. Yritykset puolestaan näkevät, miten heidän tarjoamansa ratkaisut toimivat tosielämässä ja miten niitä kannattaisi kehittää käyttäjien tarpeiden perusteella.

Alta näet Helsingissä parhaillaan käynnissä olevat kokeilumme.

Kokeilut
Kuva: Vesa Laitinen

Liikennelaskenta Telraam-tekoälykameralla

Forum Virium Helsinki kokeilee Telraam S2-tekoälykameroita liikennemäärien laskennassa. Laitetta käytetään lyhyitä jaksoja eri alueilla Helsingissä vuoden 2024 aikana. Kameroita kokeillaan myös pidempiä jaksoja kiinteästi asennettuina muutamassa sijainnissa. Tarkemmat tiedot liikenteen määristä sekä osuudet eri tyyppisistä ajoneuvoista, jalankulkijoista sekä pyöräilijöistä tukevat liikennejärjestelmän suunnittelua ja liikenneturvallisuuden parantamista.

Telraam-kamera tekee laskennan laitteen sisällä, se ei tallenna kuvia tai videota. Yksittäisistä liikkujista ei tallenneta tietoa. Laitteesta toimitetaan verkkoon vain liikenteen lukumäärät eri suuntiin. Laite mittaa myös karkeasti ajoneuvojen nopeuksia joista lasketaan keskiarvoja. Tiedot näkyvät Telraam-palvelun kartalla julkisesti: telraam.net.

Liikennemäärien laskennassa tämä edullinen laite avaa mahdollisuuden tehdä laskentoja useammin ja edullisemmin kuin aiemmin. Menetelmä voi korvata osittain manuaalisia ihmisen tekemiä liikennelaskentoja.

Lisätietoja antaa Forum Virium Helsingin tekninen asiantuntija Jukka Alander: jukka.alander@forumvirium.fi

Lämpömittaukset Mäkelänkadulla

  • Forum Virium Helsinki toteuttaa Mäkelänkadun alueella lämpömittauksia 2024–2025 kuluessa. Kokeilu kestää vähintään 2025 loppuun asti.

Lämpösensoreita on asennettuina valopylväisiin, puihin sekä muutaman rakennuksen julkisivuille. Laitteet toimivat paristolla ja lähettävät lämpötiedot 10 minuutin välein. Mittauksien avulla pyritään selvittämään, kuinka katutöiden vuoksi kaadettavat puut vaikuttavat alueen lämpötiloihin. Lämpötiloja tulkitaan 2024 ja 2025 kesien välillä. Tilaajana toimii Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan Ilmastoyksikkö.

  • Lisätietoja antaa tekninen asiantuntija Jukka Alander: jukka.alander@forumvirium.fi

Liikennemittaukset valotutkalla

Forum Virium Helsinki kokeilee liikuteltavaa valotutkaa liikenteen mittauksissa. Tiedot liikenteen määristä sekä osuudet eri tyyppisistä ajoneuvoista, jalankulkijoista sekä pyöräilijöistä tukevat liikennejärjestelmän suunnittelua ja liikenneturvallisuuden parantamista.

  • Laitetta käytetään lyhyitä jaksoja vuoden 2024 aikana eri alueilla, kuten Jätkäsaaressa ja Katajanokalla.

Valotutka lähettää ihmiselle vaaratonta, silmälle näkymätöntä valoa ympäristöönsä ja mittaa ajan, jossa valopulssit heijastuvat takaisin laitteeseen eri pinnoilta. Laite tuottaa näin kolmiulotteisen näkymän katutilaan 10–20 kertaa sekunnissa. Yksittäiset ajoneuvot ja niiden nopeus voidaan mitata hyvin tarkasti.

Liikennemäärien laskennassa valotutkan käyttöä kokeillaan nykyisten menetelmien rinnalla, muun muassa manuaalisten liikennelaskentojen sekä kiinteästi asennettujen laskentapisteiden kohdilla, sekä kohteissa joissa aiemmat menetelmät ovat osoittautuneet haastaviksi. Kaupungin liikennetutkijat ja -suunnittelijat saavat uuden tyyppistä dataa käyttöönsä, jota on jatkossa yhä edullisempaa kerätä kun valotutkat yleistyvät.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi valotutkan keräämästä datasta voidaan tulkita mahdolliset läheltä piti -tilanteet eri tienkäyttäjien kesken. Tämä mahdollistaa tietopohjaisen suunnittelun haavoittuvien tienkäyttäjien liikenneturvallisuuden parantamiseen.

Valotutkalla kerätty data on kolmiulotteinen pistepilvi. Datasta ei ole tunnistettavissa yksittäisiä ihmisiä esimerkiksi kasvojen piirteiden osalta, eikä ajoneuvojen rekisterinumeroita. Laite ei myöskään näe lasipintojen läpi rakennuksiin tai ajoneuvoihin.

  • Lisätietoja antaa tekninen asiantuntija Jukka Alander: jukka.alander@forumvirium.fi

Kaisantunnelin liikennelaskuri

  • Kokeilun kesto on toukokuu 2024 – toukokuu 2025.

Kaupunkiliikenteen tehokas hallinta riippuu tarkasta reaaliaikaisesta tiedosta, joka mahdollistaa nopean ja tehokkaan reagoinnin muuttuviin liikennetilanteisiin. Perinteiset laskentatavat, kuten liikennetutkat, eivät pysty antamaan luotettavaa tietoa pyöräilijöistä tai jalankulkijoista. FlowCube on uudenlainen, kaikki liikkumisen muodot kattava liikennelaskuri, joka tarjoaa tarkempaa tietoa kaupunkiliikenteestä paremman päätöksenteon ja suunnittelun tueksi.

Kokeilun testialueeksi valittiin keväällä 2024 avattu Kaisantunneli. Tunnelissa laskurin tavoitteena on aluksi mitata käyttäjämääriä sekä nopeuksia. Kaisantunnelin kaksi FlowCube-liikennelaskuria ovat osa laajempaa neljän laitteen kokeilua, jonka tavoitteena on tarkastella jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden matka-aikoja keskustan alueella. Forum Viriumin kokeilun tarkoituksena on arvioida laskennan ja matka-aikojen tarkkuutta sekä laitteiden soveltuvuutta Helsingin talviolosuhteisiin.

Huom. FlowCube ei tunnista henkilöitä eikä käytä kasvojen tunnistusta. Laite ei myöskään tallenna henkilötietoja, mikä tarkoittaa, että se noudattaa eurooppalaisia tietosuojasäädöksiä. Katso alla olevasta videosta, miten FlowCuben tunnistus tapahtuu.

Kuvaus FlowCuben tunnistusmenetelmästä (Englanniksi)


Älykäs pyöräpysäköinti

  • Kokeilun kesto kesäkuu–lokakuu 2024

Forum Viriumin ja Business Helsingin yhteinen Mobility Lab Helsinki -hanke on valinnut kaksi yritystä kokeiluihin, joissa tutkitaan ja kokeillaan uusia ratkaisuja polkupyörien turvalliseen pysäköimiseen ja säilytykseen kaupunkitilassa sekä uusia menetelmiä polkupyörien pysäköinti- ja käyttödatan tuottamiseksi.

  • Datankeruu pyöräpysäköinnistä, toteuttajat Forum Virium Helsinki ja MarshallAI

    Tällä hetkellä pyöräpysäköinnistä ei juuri kerätä käyttödataa, vaikka pysäköinti on olennainen osa jokaisen arkista pyöräilyä. MarshallAI:n kokeilussa tavoitteena on auttaa kaupunkia ymmärtämään, ylläpitämään ja arvioimaan pyöräpysäköintipalveluiden kysyntää ja tulevia tarpeita. Kokeilussa hyödynnetään konenäköä ja videoautomatiikkaa, joka mahdollistaa reaaliaikaisen ja anonyymin tiedon keräämisen pyöräpysäköinnin käytöstä. Kokeilussa seurataan pyöräparkkien täyttöastetta, pitkään parkissa olleita polkupyöriä sekä mahdollisia pyörävarkauksien – tai niiden yritysten lukumäärää. 

  • Älykäs ja turvallinen pyöräpysäköinti, toteuttajat Forum Virium Helsinki ja Bikeloop AS

    Norjalainen Bikeloop AS osallistuu kokeiluun älykkäällä pyöräpysäköintikaapilla. Kahdeksanpaikkainen, liikuteltava ja modulaarinen pyöräpysäköintikaappi on käyttäjille turvallinen ja saavutettava. Sen suunnittelussa, valoissa ja ääniopasteissa on otettu huomioon erityisryhmät. Pyöräpysäköintitilan voi varata sovelluksella lyhyitä tai pidempiaikaisia pysäköintejä varten. Modulaarinen rakenne mahdollistaa myös sen, että pysäköintitilan rakenteita voidaan muuttaa kesken kokeilun, esimerkiksi tuomalla lisätilaa kuormapyörille.
  • Lisätietoja antaa projektipäällikkö Jussi Knuuttila: jussi.knuuttila@forumvirium.fi

Tilaa uutiskirje – älykaupunkiuutiset suoraan sähköpostiisi!

Haluatko pysyä ajan tasalla tulevaisuuden kaupunkiratkaisuista ja saada ensimmäisenä tiedon avautuvista kokeiluhauista ja innovaatiokilpailuista? Tilaa kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirjeemme!

Hidden
Hidden
Nimi(Pakollinen)
Annan suostumuksen henkilötietojen käsittelyn(Pakollinen)
Olen lukenut Forum Virium Helsingin tietosuojaselosteen ja annan suostumuksen henkilötietojeni käsittelyyn sen mukaisesti. Noudatamme henkilötietojen käsittelyssä yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR).