Älyliikenteen 4 ajankohtaista teemaa Sevillan ITS European Congress 2025 -tapahtumassa

Artikkelikuva: Älyliikenteen 4 ajankohtaista teemaa Sevillan ITS European Congress 2025 -tapahtumassa

Forum Virium Helsingin älyliikennetiimi vieraili toukokuun lopulla ITS European Congress -konferenssissa Sevillassa. Tapahtuman teemana tänä vuonna oli kestävä, joustava ja saavutettava liikkuminen.

Joka toinen vuosi järjestettävä ITS (The Intelligent Transport Systems) European Congress on älyliikenteen keskeinen tapahtuma erityisesti alan eurooppalaisille sidosryhmille. Tänä vuonna kuudennettatoista kertaa järjestettyyn tapahtumaan osallistui noin 3500 ihmistä, joista 55 prosenttia edusti yrityksiä ja 45 prosenttia julkista sektoria. Sekä näytteilleasettajia että puheenvuoroja nähtiin tapahtumassa reilut sata. 

Sevillassa kuultiin erityisesti uusista ratkaisuista puhtaaseen, kestävään ja älykkääseen liikkumiseen. Teema on linjassa merkittävien eurooppalaisten aloitteiden, kuten Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ja kestävän ja älykkään liikkumisen strategian kanssa. Alla tarkastelemme lähemmin konferenssin neljää tärkeintä osa-aluetta.

 1. Liikkuvuuden yhteiskunnalliset ulottuvuudet

Yhteiskunnallisista näkökohdista konferenssissa korostettiin inklusiivisen suunnittelun merkitystä ja sitä, kuinka liikennejärjestelmien tulee mukautua yhä paremmin käyttäjien moninaisiin tarpeisiin. Liikkuvuudessa huomioitavia yhteiskunnallisia näkökulmia ovat ennen kaikkea tasapuolinen saavutettavuus ja esteettömyys, käyttäjien hyväksyntä, julkisen liikenteen ja logistiikan kestävyys ja liikenteen päästövähennykset.

ERTICO:n puheenjohtaja Angelos Amditis pohti lehdistötilaisuudessa, että innovoinnin suurin virtahepo olohuoneessa on se, kuinka teemme liikkumisesta ihmis- ja ilmastoystävällistä pelkkään teknologiaan keskittymisen sijaan. Hän sanoi, että teknologian tulisikin toimia tasa-arvoistavana tekijänä erityisesti haavoittuvassa asemassa oleville. 

Hampurin kaupungin liikenteen pääjohtaja Tina Wagner kertoi konferenssin avajaisplenaarissa, että Hampurissa on noin 200 “urban nodea”, eli liikenteen solmukohtaa. Solmukohdat yhdistävät liikkumisen saumattomasti eri kulkuvälineillä ja tarjoavat usein muitakin palveluja mahdolliseksi odotusajaksi. Wagner puhui myös Euroopan välisten solmukohtien ja MaaS-palveluiden lisäämisen tärkeydestä sekä Hampurin yhteistyöstä Googlen Mapsin kanssa. 

Google Mapsin globaalien tuotekumppanuuksien johtaja Sarah Jayne-Williams kertoi puolestaan uudesta kaupungeille suunnatusta karttapalvelustaan, jonka tarkoituksena on edistää kaupunkien päästövähennyksiä ja aktiivista liikkumista esimerkiksi pyöräteiden kunnosta viestimällä.    

  • Forum Viriumin SOLMU-hanke kehittää liikkumisen palveluja liikenteen solmukohdissa yhteistyössä yritysten kanssa.
Auvetechin sukkulabussi Micar
Auvetechin sukkulabussi Micar

2. Autonominen liikenne

CCAM (Cooperative, connected and automated mobility), eli yhdistetty, yhteistyökykyinen ja autonominen liikenne oli yksi kongressin kulmakivistä tänäkin vuonna. Euroopan komission vastuullisen ja älykkään liikkumisen yksikön johtaja Moumen Hamdouch kertoi lehdistötilaisuudessa, että Horisontti Eurooppa tutkimus- ja innovaatio-ohjelmaan on varattu miljardi euroa autonomisen liikenteen kehittämiseen ja ERTICO:n toimitusjohtaja Joost Vantomme puhui CCAM-kehityksen tulevaisuudesta, jossa autot keskustelevat keskenään, liikennevalojen ja vakuutusyhtiön kanssa.

Forum Viriumin projektipäällikkö Satu Reijonen kertoi puheenvuorossaan URBANE-hankkeesta, jossa kokeilimme taannoin autonomisia kuljetusrobotteja työmaalla Kalasatamassa sekä joulupakettien kuljetuksessa Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa.

Näyttelyosastolla autonomista sukkulabussiaan Micaria esitteli puolestaan virolainen Auvetech, joka kertoi innovaationsa saaneen lähtölaukauksen Forum Virium Helsingin kanssa tehdystä FABULOS-yhteishankkeesta.  

Forum Viriumin URBANE-hankkeen projektipäällikkö Satu Reijonen kertoi ITS-konferenssissa autonomisesta kuljetusrobottikokeilusta.
Forum Viriumin URBANE-hankkeen projektipäällikkö Satu Reijonen kertoi ITS-konferenssissa autonomisesta kuljetusrobottikokeilusta.

3. Kestävä ja turvallinen liikkuminen

Useissa puheenvuoroissa toistuivat kestävän ja turvallisen liikkumisen teemat, kuten liikenteen päästöjen vähentäminen, sähköistyminen, ruuhkien ehkäisy, autottomat alueet ja ilmastonmuutos. 

EU-hanke Zev-up esitteli pienten sähköisten nelipyörien (ultra compact battery EV’s) yleistymistä yhtenä ratkaisuna väestönkasvuun, kaupungistumiseen sekä autojen ja parkkitilan tarpeen lisääntymiseen. Vähäpäästöiset miniautot sopisivat erityisesti yksin tai kaksin kaupunkien keskustoissa liikkumiseen. Parhaiten ne toimisivat yhteiskäyttöisinä ja osin kauko-ohjattavina niin, ettei autoa tarvitsisi palauttaa tiettyyn paikkaan.

Australialaisen Duncan Marcottin Five Fatal Driver Behaviours -esitys korosti viittä kuolemaan johtavaa kuljettajakäyttäytymistä, jonka mukaan häiritty ajo, nukahtaminen rattiin tai ylinopeus nelinkertaistavat kuolemanriskin ja päihtyneenä ajaminen tai turvavyön puuttuminen kahdeksankertaistavat riskin. Marcottin mukaan jopa viisi prosenttia kuljettajista syyllistyy useampaan rikkeeseen samanaikaisesti, mikä nostaa kuolemanriskiä merkittävästi ja lisää myös sivullisten uhrien kuolemanriskiä. 

Tähän ongelmaan on nyt kehitetty maailman ensimmäinen liikennekamera, joka tunnistaa tekoälyn avulla sylissä olevan puhelimen (98 prosentissa tapauksista), turvavyön puuttumisen ja muut haitalliset esineet, kuten alkoholipullot ja -tölkit, ja lähettää poikkeavat kuvat suoraan poliisille. Australiassa ja Yhdysvalloissa testattu teknologia on vähentänyt puhelimen käyttöä ajon aikana 86 prosenttia ja liikennekuolleisuutta viisi prosenttia.

  • Forum Virium Helsinki pyrkii parhaillaan kehittämään pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta ELABORATOR-hankkeessa
  • Lue lisää Forum Viriumin sähköautohankkeista: eCargo ja ePowerMove
Esittelyssä pieni sähköinen nelipyörä
Esittelyssä pieni sähköinen nelipyörä

4. Liikenteen ohjauksen digitalisoiminen ja datan keruu

Kuten kaksi vuotta sitten ITS:n konferenssissa Lissabonissa, nousevat teknologiat hallitsivat ohjelmaa myös Sevillassa. Kybertuvallisuushaasteet ovat lisääntyneet, mikä osaltaan hidastaa datan avaamista ja jakamista, mutta tekoälyn ja konenäön rooli on arvatenkin kasvanut kahdessa vuodessa. Datan keruu ja digikaksosten kehittäminen tähtää pitkälti liikenteen autonomisuuden lisäämiseen. Tekoälyllä tuetut ennustavat mallit ja datan keruu satelliiteilla on noussut merkittäväksi työkaluksi myös resilienssin parantamisessa ja kestävän liikkumisen mallintamisessa. 

Sevillan liikennepäällikkö ja Espanjan sisäministeriön liikenteen pääosaston koordinaattori Ana Luz Jiménez Ortega esitteli lehdistötilaisuudessa Espanjan liikenteen digialustaa (DGT 3.0), johon sisällytetään reaaliaikaista dataa turvallisuus- ja liikenteenhallintajärjestelmistä. Alusta tarjoaa kriittisiä turvallisuuspalveluita, kuten hälytyksiä teiden digitaalisille tiedotustauluille haavoittuvista tienkäyttäjistä, tietyöalueista ja hälytysajoneuvoista. 

”DGT 3.0 -alusta integroi myös kaupunkiliikennedataa, kuten Espanjan vähäpäästöisiä vyöhykkeitä logistiikka-alueille auttaen kaupunkeja parantamaan esimerkiksi tavaroiden jakelua tai liikennevirtoja”, Jiménez Ortega totesi. Eräs maan liikenteenohjauksen haasteista liittyy matkailuun, joka tuo maahan lähes miljoona autoa lisää lomakautena.

Eräs espanjalaistoimittaja totesi tilaisuudessa, ettei digitalisoiminen kuitenkaan poista Espanjan merkittävää ilmastohaastetta, joka aiheutuu vanhasta autokannasta. Henkilöautokannan keski-ikä Espanjassa oli vuonna 2023 noin 14,2 vuotta. Espanja ei kuitenkaan ole Euroopan vanhinta autokantaa, sillä esimerkiksi Liettuassa keski-ikä on lähes 15 vuotta. Suomen autokannan keski-ikä on noin 12,9 vuotta. 

  • Forum Virium Helsingin SPACE4Cities-hanke edistää kestävän liikkumisen haasteita satelliittidataa hyödyntämällä.

Tapahtuman järjestäjä ERTICO (European Road Transport Telematics Implementation Coordination) on Euroopan komission, liikenneministeriöiden ja yritysten perustama organisaatio. Tämän vuotisen kongressin yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Sevillan kaupunginvaltuusto, Andalusian aluehallinto, Espanjan liikennevirasto (DGT), Liikenne- ja kestävän liikkumisen ministeriö sekä ITS España. 

Pääkuva: Satu Reijonen, muut kuvat: Paula Kultanen Ribas / Forum Virium Helsinki

Lue myös