Tavoite
Nelivuotisen URBANE-hankkeen tavoitteena on kokeilla erilaisia viimeisen kilometrin ratkaisuja kaupungeissa, jotta kaupunkilogistiikan jakelun aiheuttamia ruuhkia ja päästöjä voitaisiin vähentää. Hankkeessa kokeillaan ja kehitetään uusia ratkaisuja, kuten autonomisia jakelualustoja sekä haetaan kaupallisesti toimivia toimintamalleja viimeisen kilometrin haasteisiin.
URBANE-hankkeessa uusia ratkaisuja kokeillaan Helsingissä, Thessalonikissa (GR), Valladolidissa (ES), Bolognassa (IT), Karlsruhessa (DE) ja Barcelonassa (ES). Helsingin pilotoinnin toteuttivat tavarankuljetus- ja logistiikkayhtiöryhmä DB Schenker sekä autonomisia jakelualustoja kehittävä LMAD-yritys ja autonomisia ratkaisuja kehittävä yritys SOBEN (TwinswHeel) yhdessä Forum Virium Helsingin ja Helsingin kaupungin kanssa.
Kesto, rahoitus, partnerit
- Kesto: 1.9.2022–28.2.2026.
- Projekti saa rahoitusta Euroopan unionin Horisontti Europe -tutkimusrahoitusohjelmasta. Projektissa on mukana 41 kumppania ja sen kokonaisbudjetti neljälle vuodelle on noin 11 miljoonaa euroa. Forum Virium Helsinki oli mukana hankkeessa sen kahden ensimmäisen toimintavuoden ajan (31.8.2024 asti), ja sen osuus hankkeen kokonaisbudjetista oli 96 250 euroa.
- Hanketta koordinoi Inlecom Innovations (GR). Forum Viriumin lisäksi Suomesta kumppaneina olivat mukana myös Helsingin kaupunki, LMAD ja DB Schenker.
Forum Virium Helsingin rooli
Forum Viriumin roolina on tukea Helsingissä tehtävää pilotointia: tunnistaa uusia käyttötapauksia ja pilotointikohteita- ja kumppaneita autonomisille jakeluroboteille ja tuoda konsortioon ymmärrystä autonomisten ajoneuvojen mahdollisuuksista sekä haasteista Helsingissä. Forum Virium tekee yhteistyötä hankekonsortion kanssa tutkimusyhteistyön ja datankeruun osalta sekä osallistuu hankkeessa rakennettavan innovaatioalustan kehittämiseen. Lisäksi Forum Virium on ollut aktiivisesti mukana jakamassa oppeja URBANEn kokeiluista ympäri Eurooppaa.
Tärkeimmät saavutukset
Helsingin pilotit rakentuivat aiemmin mm. Last Mile Autonomous Delivery (LMAD) -projektissa tehdylle työlle. Helsingissä tunnistettiin ja testattiin uusia käyttötapauksia, joissa uusilla ratkaisuilla voidaan helpottaa viimeisen kilometrin logistiikkaa tiheästi asutuissa kaupunginosissa näin vähentää liikennettä raskailla ajoneuvoilla.
Helsingissä onnistuttiin nostamaan asukkaiden verkkokauppatoimitusten palvelutarjontaa ja -laatua Ruoholahden alueella sekä parantamaan mielikuvaa jakeluroboteista sympaattisina kaupunkikuvaan sopivina kulkuvälineinä. Myös logistiikkatoimijoiden välinen yhteistyö parani hankkeen aikana merkittävästi, mikä tulee edesauttamaan vähäpäästöisten kuljetusten toteuttamista myös tulevaisuudessa.
Helsingin pilotointi toteutettiin kolmessa osassa kesien 2023 ja 2024 sekä syksyn 2023 aikana. Piloteissa testattiin niin työkalujen kuljettamista autonomisella jakelurobotilla sekä kuormapyörällä Würth Center Sörnäisistä Kalasataman työmaille kuin myös verkkokauppapakettien kotiinkuljetuksia pakettilokerikolla varustetulla jakelurobotilla Ruoholahden alueella. Jakelurobotti mahdollisti kotiinkuljetukset toivottuna kellonaikana, jotta kuluttajien ei tarvitse odottaa koko päivää pakettien saapumista. Lisäksi ennalta määritellyt noutopisteet olivat lähtökohtaisesti lähempänä kotiovea kuin perinteiset pakettilokerikot.
Suurimmiksi hyödyiksi nousivat asukkaille tarjotut paremmat palvelut, päästötön viimeinen kilometri, sekä logistiikkatoimijoiden välinen yhteistyö, minkä seurauksena lähijakelukeskuksista saattaa tulla tulevaisuudessa päästöttömän jakelun normi.
Hyödyt Helsingille
Helsingin pilotista saadaan tietoa esimerkiksi kuormapyörien ja autonomisten jakelurobottien tuomista mahdollisuuksista ja haasteista viimeisen kilometrin osalta. Hankkeessa tunnistetaan ja kokeillaan uusia tapoja vähentää päästöjä ja ruuhkia kaupungissa hyödyntämällä uusia ratkaisuja. Lisäksi saadaan parempaa ymmärrystä siitä, mitä autonomisten robottien käyttö kaupunkitilassa tarkoittaa asukkaiden ja kaupungin näkökulmasta ja millaisia asenteita kaupunkilaisilla on niitä kohtaan.
Hankkeen ohessa ymmärrettiin myös kuinka tärkeää kaupungin on ottaa aktiivinen rooli kaupunkitilan tarjoamisessa kaupunkilogistiikan operaatioihin, jotta eri toimijoiden välinen yhteistyö hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiseksi mahdollistetaan tasapuolisesti kaupunkilaisten arkea parantaen.
Mediassa
- HeRokuljetusrobotti Helsingin Sanomissa
- HeRo Ylen jutussa
- HeRo-robotti Osto ja logistiikka -lehdessä
- HeRo ja NeRo Tekniikka ja Talous -lehdessä
Kuva ja videot: Vesa Laitinen, Forum Virium Helsinki