Yhteistyö Forum Viriumin kanssa on tuottanut uusia palveluita Helsingin kaupungin Työtoiminnan digi- ja etäpalveluiden työyksikössä

Artikkelikuva: Yhteistyö Forum Viriumin kanssa on tuottanut uusia palveluita Helsingin kaupungin Työtoiminnan digi- ja etäpalveluiden työyksikössä

Haastattelimme Helsingin kaupungin Työtoiminnan digi- ja etäpalveluiden vastaavaa työnjohtajaa Evelin Vlahopouloua ja työtoiminnan entistä asiakasta Roosa-Maria Kulppia yksikön kuulumisista. Roosa työskentelee nykyisin Evelinin tiimissä kiertävänä digitukihenkilönä osana kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoon johtavaa oppisopimusopiskelua.

1. Kuinka kuvailisitte palvelujanne?

“Tuotamme pitkäaikaistyöttömille digiosaamista edistäviä kuntouttavan työtoiminnan palveluja. Työtoimintaryhmässämme Digipajalla on viisi suuntautumislinjaa, joista asiakkaamme voivat valita mieleisensä. Digipajan suuntautumislinjojen oppimispolut vahvistavat asiakkaidemme työelämä- ja opiskelutaitoja merkittävästi”, Evelin Vlahopoulou kertoo.

2. Millaista yhteistyötä olette tehneet Forum Virium Helsingin kanssa?

“Olemme tehneet yhteistyötä Forum Viriumin kanssa useassa hankkeessa vuodesta 2020 alkaen, kuten DOT – Digiosaamisen kehittäminen työtoiminnassa, Työtoiminnasta työelämään, TREASoURcE, CommuniCity ja SERkut. Näissä hankkeissa olemme kehittäneet useita digiratkaisuja asiakkaidemme toimijuuden edistämiseksi. Palveluita on aina kehitetty yhdessä loppukäyttäjien, eli asiakkaidemme kanssa.”

”TREASoURcE-hankkeessa kehitimme yhdessä vammaispalveluiden kanssa Kierrätysmestari-kurssin asiakkaille. Kurssi vahvistaa erityistarpeisten ekotietoisuutta sekä kierrätystaitoja.”

3. Miten yhteistyö on sujunut ja minkälaisia oivalluksia olette sillä saavuttaneet?

“Forum Viriumin projektipäälliköiden kanssa on aina ollut helppo tehdä yhteistyötä, sillä meitä on aina kuultu ja tarpeemme tunnistettu. On tuntunut siltä, että jaamme saman arvopohjan yhteiskehittämiseen liittyen, kaikki kehittäminen on toteutunut ihmislähtöisesti. Olemme myös erittäin tyytyväisiä siitä, että Forum Virium Helsingin henkilöstö on kohdannut asiakkaamme tasavertaisina kumppaneina kaikessa yhteiskehittämisessä.”

“Forum Virium on tehnyt yritysyhteistyöstä EU-hankkeissa ketterää ja auttanut meitä kehittämään palveluitamme vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme sekä henkilöstömme tarpeisiin, ja yhteishankkeiden ansiosta kotimaiset yritykset ovat saaneet tärkeää kansainvälistä näkyvyyttä. Olemme pieni työyksikkö, mutta on ollut upeaa kokea, että olemme pystyneet vaikuttamaan digiratkaisujemme kehittämiseen ja käyttöönottoon näinkin laaja-alaisesti. Toivomme, että yhteistä hyvää edistävä työmme jatkuu vastaisuudessakin”, Vlahopoulou sanoo.

Roosa-Maria Kulppi lisää: “Yhteistyö Forum Viriumin kanssa on ollut todella tärkeää, sillä se on tehnyt asiakkaillemme näkyväksi, miten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa voidaan aidosti kehittää palveluita ja ratkaisuja. Tämä on luonut toiveikkuutta siitä, että vaikka sotepuolella on niukasti rahaa, EU-tasollakin ajatellaan ja tuetaan työtoiminnan asiakkaita.”

4. Miten kuvailisitte vastuullisuustekojanne?

”Työtoiminnan digi- ja etäpalveluiden työyksikkö kuuluu Uusix-verstaiden yksikköön, jossa verstastoiminta perustuu siihen, että osana työtoimintaa asiakkaat luovat tuotteita kierrätysmateriaaleja hyödyntäen.”

“Kuntoutuspalveluita järjestävänä työyksikkönä koko toimintatapamme on luontevasti sosiaalisesti vastuullista. Annamme asiakkaillemme tarvittavat eväät heidän oman aktiivisen toimijuutensa sekä yhteiskuntaosallisuuden edistämiseksi, eli tehtävämme on tehdä itsestämme tarpeettomia. Missionamme on edistää yhteistä hyvää niin yksilöiden, yhteisöjen kuten yhteiskunnankin näkökulmasta.”

”Myös osaamisen ja innovaatioiden jakamiseen liittyy vastuullisuutta: olemme käyneet esittelemässä yhteiskehittämisen tuotoksiamme kansanvälisille verkostoille, kuten Eurocitiesille etänä ja reissanneet Eurooppassa jakamassa tietoa työtoiminnan digi-innovaatioista”, Vlahopoulou listaa.

“Oma kuntoutumis- ja etenemispolkuni työtoiminnassa on hyvä esimerkki toiminnan vastuullisuudesta. Aloitin työtoiminnan asiakkaana: minua autettiin, sparrattiin ja osallistettiin. Ja ennen kaikkea minuun uskottiin. Näin eteninkin työkokeilun kautta asiakkaasta asiakastyöhön ja ensimmäiseen tutkintooni johtavien opintojen pariin”, Kulppi kertoo.

5. Miten teillä menee nyt ja mitä suunnittelette jatkoon?

“TREASoURcE-hankkeen Kierrätysmestari-kurssi on pidetty kokonaisuus ja se onkin jäänyt aidosti työtoimintaryhmien asiakkaiden käyttöön! Työskentelemme tällä hetkellä myös Communicity-hankkeen parissa työtoiminnan Digipajan asiakkaiden kanssa, jossa on pilotoitu ICT-Bootcamp-kurssia. Bootcampin kurssitarjottimella asiakkaat pääsevät tutkimaan eri ICT-alan suuntautumisvaihtoehtoja”, Roosa-Maria Kulppi toteaa.

“Yhteistyökumppanuuksien etsiminen ja vaaliminen on myös tärkeä osa kehittämistyötäni kuntoutuksen asiantuntijana organisaatiossamme. Olemme edelleen aktiivisesti mukana eri hankkeissa ja tämä saa asiakkaamme sekä henkilöstömme tuntemaan itsensä ja työnsä yhä merkityksellisemmäksi’’, Vlahopoulou kertoo.

“Viime elokuussa kävin työmatkalla Tallinnassa ja tutustuin siellä inspiroiviin työelämätaitoja edistäviin digi-innovaatioihin. Kiinnostaisi päästä tuomaan näitä ratkaisuja myös tänne meille pilotoitavaksi ja olemmekin sopineet jo suunnittelupalaverin Forum Virium Helsingin henkilöstön kanssa tämän asian edistämiseksi. Näen tässä monta yhteistyön mahdollisuutta’’, Vlahopoulou paljastaa.

Lue myös