Helsingissä on maailman ensimmäinen autonominen kutsuvene, jollaisten hyödyntäminen olisi ratkaisu vesiliikenteen hiilineutraaliuteen

Artikkelikuva: Helsingissä on maailman ensimmäinen autonominen kutsuvene, jollaisten hyödyntäminen olisi ratkaisu vesiliikenteen hiilineutraaliuteen

Autononomiset sähköiset kutsuveneet olisivat vastaus Helsingin saariston parempaan saavutettavuuteen, hiilineutraaliuteen ja kapteenipulaan, mutta lainsäädäntö estää toistaiseksi etäohjattujen veneiden liikennöinnin.

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiön Forum Virium Helsingin nopeat innovaatiokokeilut ovat vauhdittaneet vuosien saatossa monenlaisia liikeideoita. Älyliikenteen puolella menestyneimpiä ovat olleet autonomisen liikenteen innovaatiot, kuten robottibussi, ensiaputarvikkeita kuljettavat droonit ja lakaisukonerobotti.

Vesilläkin autonominen liikennöinti olisi teknisesti mahdollista, kuten Callboats-yrityksen kutsuvenekokeiluissa on nähty. Callboatsin kutsuveneet ovat sähköllä kulkevia aluksia, joita voidaan tilata mobiilisovelluksella samoin kuin Uberin ja Boltin sovelluksilla autokyytejä.

Callboats on maailman ensimmäinen kaupallisen toimijan autominen kutsuveneratkaisu – joka ei kuitenkaan vielä nykylainsäädännnöstä johtuen saa liikennöidä autonomisesti: mukana on oltava edes yksi miehistön jäsen.

Etätöitä kapteeneille – edullista ja hiilineutraalia saaristoliikennettä matkustajille

Callboatsin sovelluksen avulla on mahdollista tilata kyyti vaikkapa ystävän mökkijuhliin tai lasten kanssa Helsingin keskustasta luontoretkelle saareen, johon ei muuten ole liikennöintiä.

Viime kesäksi Helsingin kaupunki valitsi Callboatsin ajamaan ensimmäistä säännöllistä yhteyttä Itä-Helsingin Kotiluodolle, Pohjoiselle Villaluodolle ja Malkasaareen. Kapteenin kanssa kyydin hinta saattoi kuitenkin kivuta yli 50 euron. Kapteeneista on myös huutava pula. 

– Jopa 60–70 prosenttia saaristoliikenteen kustannuksista tulee kapteenin palkasta. Autonomisuuden ansiosta yksi kapteeni voisi ohjata viittä kutsuvenettä, jolloin lyhyessä sesongissa olisi kannattavammat katteet ja kuluttajille pienemmät hinnat, Callboatsin toimitusjohtaja Peter Ostberg toteaa.

Autonominen kutsuvene Callboats. Kuva: Jussi Knuuttila, Forum Virium Helsinki
Autonominen kutsuvene Callboats. Kuva: Jussi Knuuttila, Forum Virium Helsinki

Helsinki pyrkii edistämään saaristonsa saavutettavuutta ja vesiliikenteen päästöttömyyttä osana kaupungin merellistä strategiaa. 

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki on osallistunut kutsuveneiden käytännön pilotointiin vuodesta 2020 lähtien. Forum Viriumin vanhemman asiantuntijan Pekka Koposen mukaan autonominen kutsuvenejärjestelmä on tärkeä innovaatio, joka voi parantaa merkittävästi saariston saavutettavuutta.

– Autonomiset kutsuveneet olisivat ketterämpi, ekologisempi ja paljon kustannustehokkaampi tapa liikennöidä pikkusaariin kuin lauttaliikenne, Koponen sanoo

– Jotta Helsingin hiilineutraaliustavoitteeseen päästään julkisessa vesiliikenteessä, kaluston käyttövoiman on muututtava. Siirtyminen autonomisiin veneisiin vähentäisi kustannuksia ja mahdollistaisi investoinnit uuteen kalustoon. Helsingin vesibusseilla on ikää keskimäärin 50–60 vuotta. Kaluston vaihto on siis odotettavissa lähitulevaisuudessa.

Lue lisää Forum Viriumin ja Callboatsin piloteista:

Autonominen vesiliikenne jopa turvallisempaa kuin ihmisen ohjaama

Tutkimusten mukaan jopa 80–90 prosenttia onnettomuuksista merellä voi johtua inhimillisistä virheistä. Autonomiset kutsuveneet ovat turvallisia, sillä ne on varustettu erilaisilla turvajärjestelmillä. Sensorit, kamerat ja tekoäly pystyvät yhdessä luomaan jopa tarkemman kokonaiskuvan kuin ihmissilmä.

Callboats-kutsuveneen alumiininen laskusilta kiinnittyy laituriin niin tehokkaasti, että onnettomuuksien riski on pienempi kuin perinteisessä köysikiinnityksessä.  

– Usein unohtuu, että hisseissäkin oli ennen kuskit, kunnes opittiin, että autonominen kyyti on ihan yhtä turvallinen. Etäohjaavilla kapteeneilla on parempi näkyvyys kuin paikan päällä. Callboatsin kutsuveneen katolla on suuri kamera ja kapteenilla iso näyttö, Ostberg kertoo.

Suomesta autonomisen veneilyn pioneeri?

Norjaa tituleerataan usein autonomisen merenkulun pioneerina. Vuonoissa on testattu itseohjautuvia lauttoja ja 2021 Norjassa lanseerattiin maailman ensimmäinen autonominen rahtilaiva.

Suomen julkisessa vesiliikenteessä autonomisuutta testattiin ensimmäistä kertaa 2018, jolloin valtion omistama Finferries ajoi onnistuneesti maailman ensimmäisen autonomisen lossimatkan Paraisista Nauvoon. Turun ammattikorkeakoulun kehittämän, maailman ensimmäisen ei-kaupallisen robottiveneen itseohjaavuutta on tarkoitus testata kesällä 2024. 

– Autonomiset kutsuveneet voisivat lisätä Helsingin saariston vetovoimaa myös matkailijoiden silmissä, Peter Ostberg toteaa.

Kuvat ja video: Jussi Knuuttila, Forum Virium Helsinki

Lisätietoa

Vanhempi asiantuntija Pekka Koponen

Pekka Koponen
Vanhempi asiantuntija
+358 40 501 7114
pekka.koponen@forumvirium.fi

Lue myös