Kustaankartanon seniorikeskuksessa testataan lähettirobottia, jonka avulla pyritään automatisoimaan ruokalogistiikkaa Kustaankartanon ravintokeskuksen ja seniorikeskuksen osastojen välillä. Palvelukeskus Helsingin, Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sekä Forum Virium Helsingin yhteistyönä toteutettavan pilotin tavoitteena on sujuvoittaa aterioiden kuljetusta seniorikeskuksen osastoille.
Polleksi työjuhtien tapaan ristitty lähettirobotti on käytännössä kuten tarjoiluvaunu, joka kykenee kuljettamaan aterioita tarjoiluastioineen sekä mahdollisesti muun muassa postia, kartonkijätettä ja pyykkejä. Itsenäisesti Kustaankartanon huoltotunnelissa, hisseissä ja rampeissa navigoivan lähettirobotin tunnistaa hevosen kavioiden kalsketta muistuttavasta äänestä sekä hevostarroituksesta, jotta se on kulkiessaan helpommin havaittavissa. Polle myös tunnistaa vaaratilanteet ja mahdolliset esteet kulkuväylillä.
”Esimerkiksi Kustaankartanossa iso osa ajasta ruokakuljetuksissa menee juuri siirtymiin, sillä alue on laaja ja välimatkat osastojen välillä ovat pitkiä. Tähän uuden teknologian toivotaan tuovan helpotusta. Ruokatoimitusten onnistumisen kannalta on olennaista, että asiakkaat saava ateriansa aikataulussa ja mahdollisissa vikatilanteissa tulee välitön ilmoitus, jolloin ruokatoimitukset hoidetaan perille toisella tavalla, kertoo Palvelukeskus Helsingin monipalvelujen kehityspäällikkö Katriina Bernoulli.
Robotit ruokapalvelualalla ovat uusi ilmiö
Osana Kustis Goes Digi! -hanketta ja Co-created Health and Wellbeing (CoHeWe) -6Aika-hanketta toteutettavassa robottikokeilussa tiivis yhteistyö mukana olevien tahojen välillä läpi projektin on ollut ensiarvoisen tärkeää, jotta eri näkökulmat ovat tulleet laajasti huomioiduksi. Robotin toteutuskumppaniksi valikoitui mobiili- ja yhteistyörobotiikkaan erikoistunut teknologiayritys Dimalog Oy ja pilotissa on hyödynnetty myös Muotohiomo Oy:n johdolla palvelumuotoilua.
“Polle-robotti on mainio esimerkki siitä, kuinka Helsingin kaupunki kehittää innovaatioita yhdessä yritysten kanssa. Kustaankartano on testialusta, jossa yritykset voivat testata tuotteitaan aidossa käyttäjäympäristössä. Jos innovaatiot toimivat, voi kaupunki säästää rahaa, aikaa ja resursseja”, Forum Virium Helsingin CoHeWe-hankkeen projektipäällikkö Peeter Lange sanoo.
Pilotin onnistuessa robotiikalla nähdään olevan mahdollisuuksia myös Palvelukeskus Helsingin muissa ruokapalveluissa, erityisesti hoitopuolella, ja laajemminkin. Kokeilun toivotaan tuovan uusia oppeja.
“Ruokapalvelualalla robotiikan hyödyntäminen on vielä melko uutta, mutta varmasti yleistymässä lähitulevaisuudessa. Pollen kautta saamme tietoa siitä, miten robotti toimii ruokakuljetuksissa, mutta toivottavasti myös oivalluksia robotiikan mahdollisuuksista koko alalla. Tämä on meille mielenkiintoinen oppimisprosessi”, pohtii Bernoulli.
Robotit auttavat sotea
Ateriakuljetusten ohella robotiikalla nähdään olevan mahdollisuuksia muihin sosiaali- ja terveystoimialan tarpeisiin.
”Robotiikan kokeilut ja hyödyntäminen eri palveluissa ovat olleet jo pitkään tavoitteissamme eri palveluissa. Toiveena on, että kokeilun tuloksia pystytään ateriakuljetusten ohella hyödyntämään myös muissa sosiaali- ja terveystoimialan tarpeissa”, korostaa projektin vetäjä ja Palvelukeskus Helsingin kehityspalvelut-yksikön johtaja Mikael Neuvonen.
Robotiikan ja digitaalisten palvelujen potentiaaliin sosiaali- ja terveystoimialalla uskotaan myös Kustaankartanon seniorikeskuksessa, jossa uusiin kokeiluihin lähdetään mukaan mielellään.
“Kustis Goes Digi -hankkeen tiimoilta olemme toteuttaneet Kustaankartanossa erilaisia digikokeiluja, joilla haemme uusia tapoja tehdä työtä ja vapauttaa henkilöstömme resursseja yhä enemmän asukkaiden hoitamiseen ja heidän kanssaan yhdessä tekemiseen. Tämä pilotti on yksi osa hanketta. Digitalisoituminen on tulevaisuutta ja olemme innokkaita näkemään, minkälaisia mahdollisuuksia se ja robotiikka tuovat tullessaan ja haluamme olla mukana tässä kehitystyössä”, korostaa Kustaankartanon seniorikeskuksen johtaja Tarja Sainio.
Tällä viikolla käynnistyneiden testiajojen aikana kerätään palautetta ja huomioita lähettirobotin toiminnasta jatkotoimien arvioimiseksi.
Kuvat ja video: Teemu Kytömäki / Dimalog
Lisätietoa