Sähkökuorma-autotehdas syntyi Forum Virium Helsingin ja Staran innovaatioprojektin innoittamana

Artikkelikuva: Sähkökuorma-autotehdas syntyi Forum Virium Helsingin ja Staran innovaatioprojektin innoittamana

Forum Virium Helsingin koordinoimassa Stara eRetrofit -projektissa toteutettiin seitsemän vuotta vanhan kuorma-auton järjestelmätasoinen muunnossähköistys, jossa auton dieselmoottori korvattiin sähköisellä. Lielahden Autokeskus Oy:n tehdas Keuruulla on syntynyt projektin innoittamana.

Kun Lielahden Autokeskuksen toimitusjohtaja Mikko Leppälahti näki muutama vuosi sitten Tampereen alueuutisissa jutun konversiotyöstä, jossa kuorma-auton moottoria muutettiin sähkökäyttöiseksi Forum Viriumin koordinoimassa Stara eRetrofit -hankkeessa, Leppälahti innostui. Hän oli jo pitkään pohtinut ideaa diesekäyttöisen kuorma-auton muuttamisesta kaasukäyttöiseksi. Nyt huomio siirtyi dieselmoottorin sähköistämiseen. 

Selvitystyön edetessä Leppälahden perustaman konversiotehtaan käynnistämiseen tuli asiantuntijaksi mukaan Jukka Pellinen, joka oli toiminut projektipäällikkönä Tampereen Ammattikorkeakoulu TAMK:issa Stara eRetrofit -hankkeen aikana.

“Forum Viriumin koordinoiman hankkeen alussa karttunut tieto ja osaaminen edesauttoi ensimmäisten ajoneuvojen konseptoinnissa”, kertoo Pellinen. Yhteishanke kannusti Lielahden Autokeskusta perustamaan kuorma-autojen konversiotehtaan Keuruulle.

Nykyisin Pellinen on projektipäällikkönä Kehittämisyhtiö Keulink Oy:n hallinnoimassa sähköisen liikenteen TKI-keskus -hankkeessa, joka jatkaa raskaan sähköisen liikenteen kehittämistä useissa hankkeissa. Keulink Oy:ssä on Pellisen mukaan kehitteillä myös sähkökäyttöisten raskaiden työkoneiden toteutuksia.

Käynnissä autoalan toimintamallin muutos

Stara eRetrofit -projektissa toteutettiin seitsemän vuotta vanhan kuorma-auton järjestelmätasoinen muunnossähköistys, jossa auton dieselmoottori korvattiin sähköisellä. Sähköistetyn kuorma-auton nopeaa latausta pohdittiin VTT:n ja HSL:n kanssa projektia ennen, aikana ja jälkeen mutta itse hankkeeseen latausinfrastruktuuri ei kuulunut. Latausjärjestelmä ja siihen liittyvä infra ovat vasta kehittymässä oleva teollisuuden ala. Sähköistämisessä on kyseessä järjestelmätason muutoksesta. 

”Stara eRetrofit -projektin aikana ekosysteemin ja alan osaamisen kehittämisessä on tapahtunut enemmän kuin mitä hankkeen mittakaava ja budjetti olivat,” kertoo Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara:n yksikönjohtaja Sami Aherva.

Lielahden tehdas on syntynyt projektin innoittamana. Myös Linkker ja Proventia ovat yrityksinä olleet jo olemassa, mutta kiinnostuivat hankkeen aikana tarjoamaan myös kuorma-autojen muunnossähköistyksiä. 

Laajasti tarkasteltuna kyseessä on autoalan toimintamallin hidas muutos, jolla on suuret mahdollisuudet. Ahervan mukaan sähköistämisessä on ideaa mutta myös muutosrekisteröinnit pitäisi pystyä toteuttamaan. EU-tasolla muunnossähköisten ratkaisujen tarjonta on vähäistä koko EU:n alueella.

Keuruun tehdas jatkaa dieselkuorma-autojen konversiotyötä. Jukka Pellisen mukaan ensimmäinen nelivetoinen 55-tonninen sähkökäyttöinen rekkaveturi operoi Äänekosken tehdasalueella. Auto on kehitetty Keuruun konversiotehtaassa. 

“Forum Viriumin koordinoiman hankkeen alussa karttunut tieto ja osaaminen edesauttoi ensimmäisten ajoneuvojen konseptoinnissa.”

Jukka Pellinen, Keulink Oy

Lielahden Autokeskus Oy on perustettu 1987 ja siellä työskentelee 18 henkeä. Yritys maahantuo, myy ja huoltaa kuorma- ja pakettiautoja sekä maanrakennuskoneita ja sähköistää raskasta kalustoa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2020 1,6 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Mikko Leppälahti on kertonut yrityksen tavoitteeksi muuttaa 250–300 kuorma-autoa vuodessa sähköiseksi vuoteen 2027 mennessä. Tämä nostaisi yrityksen liikevaihdon noin 30 miljoonaan euroon. 

Vuoden 2022 lopussa päättynyt Stara eRetrofit -hanke toteutti ensimmäisenä Suomessa dieselkuorma-auton muuttamisen sähkökäyttöiseksi. Kolmivuotisen hankkeen toteuttivat Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara ja Forum Virium Helsinki yhteistyökumppaneinaan Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT.

Lue myös: Suomen ensimmäinen sähköistetty aura-auto on valmis

Artikkelin kuva: Ruska Tapiovaara, Forum Virium Helsinki

Tilaa uutiskirje – älykaupunkiuutiset suoraan sähköpostiisi!

Haluatko pysyä ajan tasalla tulevaisuuden kaupunkiratkaisuista ja saada ensimmäisenä tiedon avautuvista kokeiluhauista ja innovaatiokilpailuista? Tilaa kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirjeemme!

Hidden
Hidden
Nimi(Pakollinen)
Hyväksyn tietojeni tallentamisen(Pakollinen)
Olen lukenut Forum Virium Helsingin tietosuojaselosteen ja hyväksyn että henkilötietojani käsitellään sen mukaisesti. Lyhyesti: noudatamme EU:n GDPR-asetusta ja käsittelemme henkilötietoja huolellisesti.

Lue myös