Suomen tavoite on saada liikenteeseen 250 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä ei onnistu, jos autojen latausverkosto ei ole riittävän kattava. Toinen ongelma on se, että eri palveluntarjoajien latausjärjestelmät eivät aina ole helposti autoilijan käytettävissä. Autoilija joutuu tekemään erillisen sopimuksen kaikkien kanssa.
Näiden ongelmien ratkaisemiseksi Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston EU-rahoitteinen bIoTope-hanke loi älykkään sähköautojen lataus- ja parkkiratkaisun, jota saksalainen autovalmistaja BMW ja suomalainen Parkkisähkö-yritys pilotoivat Helsingissä ja Espoossa. Ratkaisu perustuu avoimiin standardeihin, eli yritykset ja kaupungit voivat hyödyntää sitä vapaasti. Autoilijalle ratkaisu mahdollistaa sähköauton lataamisen yhdellä applikaatiolla kaikkien palveluntarjoajien latauspisteissä.
BMW testaa i3-mallin sähköautollaan Parkkisähkön latausratkaisua, jossa perinteiset lämpötolpat voidaan muuttaa helposti ja halvalla sähköautojen latauspisteiksi pikaliittimellä. Lataustolpat ja sähköauto löytävät toisensa bIoTope-hankkeen kehittämällä applikaatiolla. Applikaatio välittää tiedon vapaasta parkkipaikasta ja latauspisteestä BMW:n ajotietokoneelle sekä kuljettajan kojelaudan näytölle, josta latauksen voi käynnistää.
“Ratkaisu säästää autonkuljettajan aikaa, energiaa ja hermoja. bIoTope-hankkeen luoman IoT-pohjaisen lataus-ekosysteemin avulla sähköautoilija löytää parkkipaikat ja latauspisteet helposti. Applikaatio mahdollistaa kaikkien latauspisteiden käytön, valmistajasta riippumatta”, Forum Viriumin bIoTope-hankkeen projektipäällikkö Natalia Reen sanoo.
Yli miljoona lämpötolppaa muunnettavissa latauspisteiksi
Parkkisähkö-yrityksen toimitusjohtaja Jiri Räsänen kertoo, että Suomessa on yli miljoona autojen lämpötolppaa, jotka voidaan muuttaa sähköautojen lataustolpiksi. Maan kattava latausverkosto voi siis olla saavutettavissa hyvinkin helposti.
Palvelu syntyi Forum Viriumin, Aalto-yliopiston, Parkkisähkön, ControlThingsin, Enerventin ja BMW:n yhteiskehittämisen tuloksena. Suomen teillä ajaa tällä hetkellä 1900 sähköautoa ja ladattavaa 9500 hybridiä. Parkkisähkön kokemusten mukaan sähköautojen määrä kasvaa aina siellä, mihin asennetaan uutta latausverkostoa.
Malliesimerkki älykaupungin kehittämisestä yhteistyöllä
Helsingin kaupunkiympäristöstä ja liikenteestä vastaava apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki sanoo, että bIoTope-hanke on hyvä esimerkki siitä, kuinka Helsingistä tehdään maailman toimivin älykaupunki yritysten, tiedeyhteisön ja kaupunkilaisten yhteistyöllä.
”Kaupungin näkökulmasta on erityisen tärkeää, etteivät kaupungit ja asukkaat joudu tiettyjen laite- ja palvelutoimittajien vangeiksi. bIoTopen palvelun kaltaiset avoimet kehitysalustat, joihin kaikki yritykset voivat kiinnittää ratkaisunsa ovat tärkeitä. Niiden avulla voidaan tuottaa uusia fiksuja palveluita tehokkaasti ja säästää siten veronmaksajien rahaa”, Sinnemäki sanoo.
Helsingin kaupungin innovaatioyksikön Forum Viriumin ja Aalto-yliopiston bIoTope-hanke jatkuu toukokuun 2019 loppuun. Hankkeessa luodaan avoin ekosysteemi IoT-ratkaisuille. Helsingissä hanke keskittyy sähköautojen älykkään latausinfran ekosysteemin kehittämiseen, standardointiin ja bisnesmallien luontiin. Projekti toteutetaan 10 eri maassa. Esimerkiksi Lyonissa testataan turvallisia koulumatkoja, Brysselissä vesitaksia ja Pietarissa jätehuollon ratkaisuja. Hankkeen budjetti on yli 9 miljoonaa euroa ja sen rahoittaa Euroopan Unionin H2020-puiteohjelma.
Lue lisää bIoTope-hankkeesta: bIoTope – avoimia standardeja esineiden internetille
Ylen uutinen aiheesta: Joko nyt sähköautoilu arkistuu? Tavallinen lämpötolppa voidaan muuttaa latauspisteeksi ja auto etsii itse parkkipaikan
Ilta-Sanomien uutinen aiheesta: ”Yli miljoona lämpötolppaa muunnettavissa latauspisteiksi” – Tässäkö vastaus sähköautojen latausverkostoksi
Lisätietoja