Ruoholahteen uudenlainen kaupunkilogistiikan keskus – kuljetukset päästöttömästi roboteilla ja kuormapyörillä

Artikkelikuva: Ruoholahteen uudenlainen kaupunkilogistiikan keskus – kuljetukset päästöttömästi roboteilla ja kuormapyörillä

Hiilineutraaliustavoitteet kiihdyttävät tarvetta kehittää uusia ratkaisuja kaiken liikenteen, myös kaupunkilogistiikan päästöjen leikkaamiseksi. Päästöjä voidaan vähentää monella tapaa. Eräs niistä on kuljetusten sähköistäminen ja toinen kuljetusten optimointi, sillä vajaalla täyttöasteella toteutetut kuljetukset lisäävät turhia ajokilometrejä vilkkaasti liikennöidyllä keskusta-alueella.

Helsingin Ruoholahdessa on käynnistynyt uudenlaisen kaupunkilogistiikan kokeilu. Ruoholahden kauppakeskuksen kivijalkaan avattiin eilen lähijakelukeskus, jossa kuka tahansa voi DHL Expressin palvelupisteellä lähettää tai noutaa paketin ja jonka kautta lähiseudun asukkaat voivat tilata pakettinsa kuljetettavaksi kuormapyörällä tai sympaattisella robotilla! 

Keskuksen ideana on karsia meluisimpien polttomoottoriajoneuvojen määrää keskustassa. Hankkeessa mukana olevan DB Schenkerin lähetykset tuodaan suuremmilla pakettiautoilla lähijakelukeskukseen, jossa ne jaetaan A2B:n ja DB Schenkerin kuormapyöriin ja sähköisiin pakettiajoneuvoihin sekä LMAD:in jakelurobotteihin. Logistiikkatoimintojen lisäksi älykkään liikkumisen palveluita tarjoava Rolan korjaa ja lataa lähijakelukeskuksessa yhteiskäyttöisiä, sähköisiä pyöriä ja potkulautoja.

 – Asukaskyselymme ovat osoittaneet, että helsinkiläiset toivovat joustavaa palvelua, ympäristöystävällisiä kuljetuksia sekä asiakaspalvelupisteitä. Näihin tarpeisiin pyrimme vastaamaan lähijakelukeskuksen avulla, toteaa kokeilua koordinoivan Forum Virium Helsingin projektipäällikkö Matias Oikari.

Kokeilussa testataan, kuinka useita toimintoja yhdistävä lähijakelukeskus toimii osana logistiikkaketjua tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä ja kuinka keskus voisi mahdollistaa entistä ympäristöystävällisempiä kuljetusmuotoja kaupunkijakelussa etenkin Helsingin keskustan suuntaan.

– Kokeilun toimintamalli ei ainoastaan tehosta pakettijakelua ja vähennä turhia ajomatkoja, vaan myös vähentää päästöjä korvaamalla perinteiset pakettiautot ekologisemmilla vaihtoehdoilla. Helsingin kaupungin voittoa tavoittelemattomana innovaatioyhtiönä haluamme edistää eri toimijoiden yhteistyötä päästövähennysten saavuttamiseksi, Oikari sanoo.

Joulukuussa 2023 Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa kokeiltu puhuva Helsinki Robot (HeRo) saa nyt jakelukaverikseen pienemmän NeRon (No emissions Robot). Autonomiset robotit ovat kuin liikkuvia pakettilokeroita. Niiden kautta keskuksen lähellä asuvat voivat nyt tilata kuljetuksen kotinsa lähelle koko kesän ajan. 

Lisätietoa

  • Lähijakelukeskus sijaitsee Ruoholahden kauppakeskuksen kivijalassa osoitteessa Itämerenkatu 21, kävelykannella. 
  • Lähijakelukeskus on avoinna asiakkaille DHL Expressin asiakaspalvelupisteen aukioloaikoina ma–pe klo 10.30–17.30. 
  • Kokeilu kestää elokuun loppuun saakka.
  • Katso video Forum Virium Helsingin ja LMADIn joulukuun robottikokeilusta.

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin koordinoima kokeilu on osa EU-hanke DISCOa, jossa kehitetään ja kokeillaan uudenlaisia ratkaisuja vähällä käytöllä olevan kaupunkitilan joustavaan käyttöön kaupunkilogistiikan haasteiden ratkaisemiseksi. Lisäksi kokeilussa on mukana viimeisen kilometrin ratkaisuja kehittävä EU-hanke URBANE sekä yrityskumppaneina A2B, DB Schenker, DHL Express, LMAD (Last-mile Autonomous Delivery) ja Rolan.

Lisätietoa

Projektipäällikkö Matias Oikari

Matias Oikari
Projektipäällikkö
+358 40 664 8877
matias.oikari@forumvirium.fi

Projektipäällikkö Satu Reijonen

Satu Reijonen
Projektipäällikkö
+358 40 544 3391
satu.reijonen@forumvirium.fi

Lue myös