Julkisen liikenteen pysäkit lämpenevät kesällä monta astetta muuta ulkoilmaa lämpimimmiksi. Hermannin rantatiellä kokeillaan, voisiko paahdetta hillitä, ja alueen luonnon monimuotoisuutta lisätä, pysäkeille istutetuilla kasveilla.
Kahdelle Hermannin rantatiellä sijaitsevalle raitiovaunupysäkille asennettiin kesä-heinäkuun taitteessa kasvikatto ja -pylväitä, jotka muuttavat tavalliset pysäkit viherpysäkeiksi. Rakenteiden tarkoituksena on helpottaa helteessä odottelua ja tarjota samalla pörriäisille uusia paikkoja kaupungissa.
Ensimmäisen kuukauden perusteella näyttää siltä, että vehreytys todella auttaa.
“Kasvit vaikuttavat kotiutuneen uuteen ympäristöönsä ja pysäkki näyttää sekä tuntuu viihtyisältä. Pölyttäjälaskennat vahvistivat, että pölyttäjätkin ovat löytäneet tiensä kukkivien kattojen ja seinien luokse“, kertoo kokeilun toteuttavan InnoGreenin toimitusjohtaja Mikko Sonninen.
Pysäkkien kasvit ovat monivuotisia, mahdollisimman vähän hoitamista vaativia lajikkeita. Kastelun hoitaa sadevedellä toimiva järjestelmä.
Vehreytystä vaikka jokaiselle Helsingin ratikkapysäkille
Kokeilu järjestetään osana Euroopan unionin rahoittamaa, uudenlaiseen kaupunkivihreään satsaavaa Pilot Green -hanketta, jota koordinoi Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Ajatuksena on, että mikäli kaikki sujuu hyvin, samankaltaisia viherrakenteita voisi asentaa muillekin raitiovaunupysäkeille. Rakenteet on suunniteltu monistettaviksi.
Kesän aikana kokeilijat ja kaupunki keräävät Hermannin rantatiellä tietoa uudenlaiseen ympäristöön sijoitetun kasvillisuuden hyödyistä ihmisille ja pölyttäjille. Mukana olevia toimijoita kiinnostaa, viileneekö ilma, millaista huoltoa pysäkki vaatii, mitä käyttäjät ajattelevat ja vaikuttavatko istutukset paikalliseen biodiversiteettiin. Sensorit mittaavat koko kesän ajan pysäkin olosuhteita kuten lämpötilaa, ilmankosteutta ja kasvualustojen kosteutta.
“Kesän aikana keräämme kasveista näytteitä, joille teemme eDNA-analyysin. Sillä kartoitetaan alueen pölyttäjälajistoa, jotta saadaan lisätietoa siitä, miten paljon ja millaisia pölyttäjiä pysäkillä on ollut”, Sonninen kertoo.
Väliaikainen vehreä tukee ja täydentää pysyviä viheralueita
Urbaanit tilat ovat luonteeltaan muuttuvia ja usein harmaan infrastruktuurin valtaamia. Siksi on tärkeää, että kaupunkiympäristöön voi tuoda vehreitä elementtejä myös väliaikaisessa muodossa.
“Tiivistyvään kaupunkiin kaivataan uudenlaisia viherratkaisuja. Kasvillisuutta tarvitaan helpottamaan hellettä ja tukemaan luonnon monimuotoisuutta myös paikoissa, joissa esimerkiksi puiden istuttaminen ei ole mahdollista”, sanoo Pilot Green -hankkeen projektisuunnittelija Santeri Kero.
Sonninen on samoilla linjoilla: “Olemassa olevat viheralueet ovat erittäin tärkeä osa kaupunkia, mutta väliaikaiset viherrakenteet voivat tukea niitä ja tarjota tiiviisti rakennettuun ympäristöön lisää viileitä levähdyspaikkoja niin ihmisille kuin pölyttäjillekin.”
Väliaikaisella vehreytyksellä voidaan myös testata, olisiko pysyville viherrakenteille, kuten istutuksille tai puistolle tarvetta ja millaisia niiden kannattaisi olla. Tänä kesänä näitä aiheita pohditaan Pilot Green -hankkeessa Helsingissä viiden eri kokeilun kautta. Yksi niistä on muun muassa Suvilahteen hävikkikasveista tehty puisto.
Vehreän pysäkin yhteistyössä ovat mukana suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP, Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin raitiovaunupysäkit omistava ulkomainosyhtiö JCDecaux Finland Oy. Varsinaiset viherratkaisut ovat InnoGreenin käsialaa. Mittaustulokset puolestaan analysoi Metropolia ammattikorkeakoulu. Kokeilun koordinoi Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki osana Pilot Green -hanketta.
Pääkuva: Aapo Reuter / HumbleBee Housing Project
Tekstin lopussa oleva kuva: Mikko Sonninen / InnoGreen
Lisätietoa