KuntoKaverit ja Auntie valittu syksyn Nopeiksi kokeiluiksi

Artikkelikuva: KuntoKaverit ja Auntie valittu syksyn Nopeiksi kokeiluiksi

Hyvinvointia lisääviä lähipalveluita tulee Kalasatamaan.

Kalasatamasta rakentuu Helsingin älykkäin kaupunginosa. Nopeiden kokeilujen ohjelma vauhdittaa fiksujen, arkea sujuvoittavien palveluiden kasvua. Kevään kokeilut ovat loppusuoralla. Nyt valittiin syksyllä 2016 käynnistyvät kokeilut: KuntoKaverit ja Auntie Solutions, jotka parantavat kaupunkilaisten fyysistä ja henkistä hyvinvointia, teknologiaa hyödyntäen. Valinnat tehtiin 37 tarjouksen joukosta.

Fiksun Kalasataman Nopeat kokeilut tuovat älykkäitä lähipalveluita kaupunkilaisten käyttöön. Ohjelma kiihdyttää hyvien palveluaihioiden kehittymistä liiketoiminnaksi.

Tänä keväänä Kalasatamassa on käynnissä neljä arkea helpottavaa nopeaa kokeilua. Niiden jatkoksi haettiin keväällä hyvinvointia lisääviä lähipalveluita yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kanssa. Kokeilut on nyt valittu 37 tarjouksen joukosta, ja ne toteutetaan Kalasatamassa ensi syksynä.

KuntoKaverit yhdistää vertaisohjatun liikunnan ja teknologian, tarkoituksena lisätä ikääntyneiden ryhmä- ja arkiliikuntaa sekä osallisuutta. Kokeilun toteuttavat yhteistyössä Kuntoutussäätiö ja Movendos. Palvelua kehitetään yhdessä osallistujien kanssa. Kuntoutussäätiö työstää yleishyödyllisen mallin toimintakykyä edistävälle vertaistoiminnalle. Movendos tarjoaa toiminnan tueksi digitaalisen sovelluksen.

Auntie Solutions tarjoaa uudentyyppisiä ennaltaehkäiseviä hyvinvointipalveluita. Se tuo kuluttajille matalan kynnyksen henkisen hyvinvoinnin palvelut helposti saataville. Auntie hyödyntää digitaalisuutta ja huumoria sekä yhdistää eri palvelukanavia. Kalasataman kokeilussa selvitetään erityisesti käyttäjäkokemuksia sekä eri digitaalisten kanavien vaikuttavuutta.

“Kokeilujen tarkoitus on etsiä keinoja täydentää kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjontaa sekä auttaa kaupunkilaisia pärjäämään arjessa. Käytännössä haluamme parantaa palveluiden saatavuutta ja kattavuutta, helpottaa asiointia tai laajentaa nykyistä palvelutarjontaa. Kokeiluista haluamme oppia, miten uudenlaisia sujuvia palveluita voisi rakentaa tulevaisuuden terveys- ja hyvinvointikeskukseen”, kertoo ylilääkäri Lars Rosengren Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastosta.

Kuva
Kalasatamaan avataan vuonna 2018 terveys- ja hyvinvointikeskus, jonka tiloja ja palvelutarjontaa suunnitellaan ja kehitetään parhaillaan.

Lupa kokeilla

Pienistä kokeiluista voi syntyä isoja asioita. Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilujen ohjelma hankkii pieniä (1000–8000 euroa) kokeiluja, jotka tuovat älykkäitä lähipalveluita kaupunkilaisten käyttöön. Uudenlaisia palveluita kehitetään yhteistyössä asukkaiden ja yritysten kanssa.

“Kalasatamassa lähtökohtana on arjen sujuvuus. Kokeiluissa asukkaat ja yritykset pääsevät mukaan tekemään tulevaisuuden palveluita. Teemoja on käsitelty yhdessä työpajoissa, joissa on haettu ideoita jatkokehitykseen, malleja yhteistyöhön tai syvempää käyttäjäymmärystä”, kertoo Nopeita kokeiluja Fiksussa Kalasatamassa vetävä Kaisa Spilling.

Kalasataman ensimmäinen kokeilukierros käynnistyi viime syksynä. Kokeilut ovat liittyneet älykkääseen liikkumiseen, ruokahävikin vähentämiseen, jätehuollon tehostamiseen ja paikallisten palveluiden yhteiskehittämiseen. Tästä joukosta innovatiivisten lähipalveluiden teemaan sopii myös Nappi Naapuri, joka on vauhdittanut Kalasataman naapuruston toimintaa sekä yhdistänyt avun tarjoajia ja sitä tarvitsevia. Uusia käyttäjiä on saatu palveluun runsaasti ja toiminta jatkuu aktiivisena myös kokeilun päättymisen jälkeen.

Uutta liiketoimintaa

Nopeiden kokeilujen ohjelman tarkoitus on kiihdyttää hyvien konseptien kehittymistä palveluinnovaatioiksi sekä uudeksi liiketoiminnaksi. Kokeilut toteutetaan ketterästi ja nopeasti, tavoitteena on oppia tekemisen kautta. Yrityksille kokeilut tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden hakea oppeja ja aitoja käyttökokemuksia jo varhaisessa vaiheessa liiketoiminnan kehittämiseen.

“Fiksu Kalasatama on kokeilulaboratorio tulevaisuuden fiksuun ja viihtyisään kaupunkielämään. Nopeiden kokeilujen ohjelman avulla erityisesti pienet yritykset saavat vauhtia älykkäiden palvelujen kehitykseen. Kokeilut rakentavat Fiksua Kalasatamaa ja levitessään hyödyttävät yrityksiä sekä koko kaupunkia”, toteaa ohjelmapäällikkö Veera Mustonen Forum Virium Helsingistä.

Uusia toimintatapoja

Kalasatamaan avataan vuonna 2018 terveys- ja hyvinvointikeskus, joka tulee olemaan kaupungin suurin niin asiakaskunnaltaan kuin fyysiseltä pinta-alaltaankin. Kokonaisuuden tiloja ja palvelutarjontaa suunnitellaan ja kehitetään parhaillaan. Kehittämis- ja kokeilutoiminta kytketään vahvasti mukaan jo ennen keskuksen valmistumista. Keskiössä on asiakas ja hänen tarpeensa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa asiakas otetaan mukaan palvelujen suunnitteluun, sen parempi.

“Saimme Nopeiden kokeilujen ohjelmaan useita erinomaisia tarjouksia, jotka liittyvät ajankohtaisiin teemoihin. Seuraavan kahden vuoden aikana tulemme kehittämään ja pilotoimaan hyvinvointi- ja terveyspalveluita yhteistyössä yritysten ja käyttäjien kanssa. Fiksun Kalasataman Nopeiden kokeilut ovat ensimmäinen askel uudenlaiseen toimintatapaan“, toteaa Kalasataman hyvinvointi- ja terveysaseman kehityshanketta luotsaava Lars Rosengren.

http://fiksukalasatama.fi/rakennuspalikat/nopeat-kokeilut

Kalasatamasta kehitetään Helsingin smart city -kaupunginosa. Aluetta kehitetään joustavasti ja kokeilujen kautta, yhdessä asukkaiden, yritysten, kaupungin ja muiden toimijoiden kanssa.Fiksua Kalasatamaa koordinoi hankkeena Forum Virium Helsinki.

Uutinen julkaistu alunperin Fiksun Kalastaman sivuilla.

Lisätietoja / Further information

Kuva

Veera Mustonen

#smartkalasatama #smartcity

#livinglab

Mobile: +358 40 508 4022
veera.mustonen(at)forumvirium.fi

Lue myös