Koronatilanteen vuoksi ravintolat ja kuljetuspalvelut ovat joutuneet täysin uuden tilanteen eteen ja samalla pohtimaan uudenlaisia liiketoimintamalleja tilanteesta selviytymiseksi. Kokosimme yhteen kolme luovaa ratkaisua, joita ravintolat nyt soveltavat.

1. Huippukokit kehittävät uusia konsepteja

Muun muassa Ravintola Finnjävelin ja Ultiman omistaja Henri Alén on toiminut ravintola-alan äänitorvena koronakriisin aikana. Alén on luonut poikkeuksellisen tilanteen aikana Kotirintamaruokaa-ravintolakonseptin, jossa rehtiä suomiruokaa voi tilata kotiin tai noutaa paikan päältä. Ruoan lisäksi tilaaja saa myös mielen huoltoa Academy of Brain -verkkokurssilta. 

Myös monet muut huippukokit ovat ryhtyneet toimintaan poikkeuksellisen tilanteen myötä. Ravintola Penélopen omistaja Hans Välimäki on pistänyt pop-up take away -ravintolan pystyyn perheen talkoovoimin. Tuotot menevät suoraan henkilökunnalle perustettuun kriisikassaan. Ruokaa kotiovelle -palvelu taas kuljettaa huippukokkien valmistamaa yksinkertaista, mutta herkullista kotiruokaa kotiovelle kahdesti viikossa. Huippukokit Heikki Liekola ja Pasi Pärssinen tekevät ruokaa isoina annoksina, joista riittää useammalle syöjälle ja useampaan kertaan.

2. Lounasravintolat siirtyvät tien päälle

Varsinkin festareilla ja muissa tapahtumissa näkyvät ruokarekat ovat nyt lähteneet sinne, minne suuri osa lounasruokailijoista on joutunut siirtymään: asukkaiden kotinurkille. Compass Groupin lounasravintoloita pyörittävä Amica on poiminut lounasravintoloidensa suosikkiannoksia kotiruoka-autoon, joka kiertää lounasaikaan ennalta suunnitellun kierroksen Helsingin eri asuinalueilla. Myös Ravintola Perho tarjoaa nyt take away-annosten ja kotiinkuljetusten lisäksi lounasruokaa takeaway-ruokarekasta Töölössä ja Lauttasaaressa. Myöskään opiskelijoita ei ole unohdettu: Unicafen Foodvan toimittaa opiskelijahintaista ruokaa valituille noutopaikoille opiskelijaravintoloiden ollessa suljettuna. 

3. Uudet kuljetus- ja tilauspalvelut

Viime vuosina suosiotaan kasvattaneet ruoan kuljetus- ja ulosmyyntipalvelut ovat nyt kysytympiä kuin koskaan ja uusia kuljetuskonsepteja ilmestyy kaupunkikuvaan jatkuvasti lisää. Wolt ja Foodora ovat tulleet tutuksi erityisesti suuremmissa kaupungeissa, mutta nyt myös ravintolat ovat alkaneet järjestää omia tilaus- ja kuljetuskonsepteja. Myös yhä useammat kuluttajat ovat löytäneet kotiinkuljetuspalvelut ravintoloiden mentyä kiinni. Kotipizzan toimitusjohtaja Tommi Tervasen mukaan ravintolayhtiö on saanut muutamassa viikossa jo yli 30 000 uutta verkkoasiakasta. Kotipizza uskookin, että asiakkaiden kulutustottumuksiin voi tulla pysyvämpi muutos vallitsevan tilanteen vuoksi.

Kotiinkuljetukset osaksi ravintolatoimintaa – ilmoittaudu webinaariin 16.4.2020 klo 14.00–15.00

Ravintolaruoan ulosmyyntijärjestelmien hankinta ja ylläpito sekä kuljetusten toteuttaminen eivät kuitenkaan ole itsestäänselvyys ravintolayrittäjille. Tämän vuoksi Forum Virium Helsinki lanseerasi pikavauhtia ilmaisen alustan kuljetusten välitykseen Citylogistiikan uudet ratkaisut -projektin yhteydessä. 

Forum Virium Helsinki haluaa toiminnallaan auttaa pääkaupunkiseudun toimijoita ja edistää kaupunkilogistiikan älykkäitä ratkaisuja myös koronakriisin aikana. Tule kuulemaan 16.4. järjestettävään webinaariin, miten ravintola-alalla tällä hetkellä toimitaan ja miten citylogistiikan ratkaisuilla pyritään helpottamaan alan ahdinkoa. 

Lue lisää webinaarista täällä ja ilmoittaudu.

Webinaarin järjestävät Mission Zero Foodprint -hanke ja 6AIKA Citylogistiikan uudet ratkaisut -hanke.

Tervetuloa!

CityL_6aika-eu_eakr-vipuv-ul-banner-4000 (1) (1)

Kuva: Tern Bicycles, Helsinki Marketing

Lisätietoja

Annamaria Rossi

Projektisuunnittelija


#fiksukalasatama #virtuaalivehreä #missionzerofoodprint
puh. +358 50 491 2270
annamaria.rossi(at)forumvirium.fi