Forum Virium ja Callboats ovat tuoneet kutsupalveluna toimivaa sähköistä vesiliikennettä Helsinkiin. Kysyimme Mente Marine Oy:n toimitusjohtajalta Peter Ostbergilta, millaista yhteistyö on ollut ja miten se on yritystä hyödyttänyt.
Minkälainen palvelu teillä on?
Meillä on matkustajaveneitä, joilta asiakas voi tilata kyydin mobiilisovelluksella niin sanottuna on demand -palveluna. Veneet toimivat sähköllä, joten ne ovat päästöttömiä.
Millaista yhteistyötä olette tehneet Forum Virium Helsingin kanssa?
Yhteistyö alkoi kesällä 2020 Mobility Launchpad -projektissa. Projekti järjesti kokeilun, jossa kuusipaikkainen sähköveneemme liikennöi Vartiosaaren ja Laajasalon välillä ja kuljetti kaikkiaan 7000 matkustajaa. Se oli ensimmäinen kerta, kun sähköllä toimiva yhteysvene tuotiin Helsingin vesiliikenteeseen.
Kokeilua jatkettiin seuraavana kesänä isommalla, kaksitoistapaikkaisella CAT 10 -veneellä, jonka reitti ulottui Merisataman alueen laitureilta Harakan saareen, Uunisaareen, Sirpalesaareen ja Liuskasaareen. Tämän multi pick -alueen sisällä asiakas pystyi tilaamaan kyydin haluamiensa laitureiden välille.
”Yhteistyö Forum Viriumin kanssa on tuonut hyötyjä, jotka näkyvät edelleen. Kokeiluista saaduista referensseistä on ollut etua kansainvälisellä tasolla.”
Peter Ostberg, Callboats
Miten yhteistyö on sujunut ja minkälaisia hyötyjä olette saaneet siitä?
Olemme saaneet kokeiluista suurta hyötyä, ja vaikutukset näkyvät edelleen liiketoiminnassamme. Kokeilut antoivat referenssejä, joista on ollut etua myös kansainvälisellä tasolla. Aiomme laajentaa toimintaa kahteen muuhun Euroopan maahan.
Forum Virium auttoi käynnistämään kokeilut ja koordinoi niitä verkostossa, johon kuului Helsingin kaupunki ja joukko muita kumppaneita. Saimme Callboatsille kokeiluista mukavasti mediajulkisuutta.
Opimme uutta myös itse kalustosta. Huomasimme ensimmäisessä kokeilussa esimerkiksi, että venemalli on liian pieni, joten kehitimme isomman veneen, jota kokeilimme sitten seuraavana kesänä Merisataman alueella.
Miten teillä menee nyt ja mitä suunnittelette jatkoon?
Painamme kaasua koko ajan. Viime kesänä kuljetimme matkustajia Kompassitorin ja Uunisaaren välillä normaalina kaupallisena toimintana. Otimme käyttöön toisen kaksitoistapaikkaisen veneen, ja suunnitelmissa on tuoda liikenteeseen sitäkin isompi, 30-paikkainen vene. Kehitämme kovaa vauhtia autonomisesti liikkuvaa venettä. Toiminnan laajentuminen merkitsee luonnollisesti myös sitä, että tarvitsemme lisää työvoimaa eli palkkaamme lisää työntekijöitä.
Lue lisää:
- Helsingissä on maailman ensimmäinen autonominen kutsuvene, jollaisten hyödyntäminen olisi ratkaisu vesiliikenteen hiilineutraaliuteen
- callboats.com
Artikkelin kuva Merisataman kokeilusta kesällä 2021, kuvaajana Vesa Laitinen.
Lisätietoa