Ohjelmisto- ja merenkulkuosaamisen yhdistäminen on tehnyt suomalaisesta Eniram Oy:stä maailman suurvarustamoja kiinnostavan palvelu- ja laitetoimittajan. Eniramin suunnittelemalla päätöksentekojärjestämällä varustamot voivat säästää sekä rahaa että luontoa. Yrityksen toimittamalla järjestelmällä laivan liikkuminen vedessä saadaan optimoitua aikaisempaa tarkemmin ja tehokkaammin. Järjestelmä maksaa itsensä polttoainesäästöinä takaisin parhaimmillaan jopa alle kahdessa kuukaudessa.
Eniramin helsinkiläis-turkulaiseen sekamiehistöön kuuluu noin 30 henkilöä, joista puolet on lähes jatkuvasti maailmalla myynti- ja asennustöissä. Henkilökunnasta seitsemällä on käytännön kokemusta merenkulusta. Helsingin lisäksi yrityksellä on oma toimipiste myös Floridassa sekä myyntiedustajia Euroopassa.
– Päätuotteemme on syksyllä 2008 laivan optimaalisen liikkumisen kannalta olennaiset tiedot yhteen kokoava DTA-päätöksentekojärjestelmä. Toimitamme laivaan ohjelmiston lisäksi myös tarvittavan laitteiston sekä anturit. Järjestelmän tietojen pohjalta laivan kapteeni osaa säätää laivan keulan ja perän korkeutta, eli trimmiä, ajonaikana tarkasti oikeaksi. Oikea trimmi vaikuttaa merkittävästi laivan vedessä liikkumisen vastukseen ja sitä kautta suoraan polttoaineenkulutukseen. Taloudelliset säästöt voivat olla DTA-järjestelmän avulla varustamolle jopa yli puoli miljoonaa euroa vuodessa yhtä laivaa kohden. Laivan hiilidioksidipäästöt saadaan vastaavasti vähenemään neljällä tuhannella tonnilla vuodessa, laskeskelee Eniram oy:n toimitusjohtaja Henrik Dahl. Yrityksen nimen merellinen tausta aukeaa kaikille siinä vaiheessa, kun nimen tulee lukeneeksi lopusta alkuun päin.
Laivakohtaisten tietojärjestelmien rinnalle yritys suunnittelee varustamojen pääkonttoreihin sopivaa tietojärjestelmää, joka kokoaa yhteen varustamon kaikkien laivojen tiedot.
– Tällaisen järjestelmän avulla varustamo voi optimoida koko laivastonsa liikkumisen maailman merillä mahdollisimman tehokkaaksi, jatkaa merikapteeni ja nykyisin Eniramin johtajistoon kuuluva Eero Lehtovaara. Järjestelmän kehittäminen käynnistyi alunperin vuonna 2005 laivojen sisäisen turvallisuuden kehittämisestä. Useiden ahaa-elämyksien kautta huomattiin järjestelmän tuomat mahdollisuudet säästää polttoainetta, jonka ansiosta investoinnin takaisinmaksuaika on suhteellisen lyhyt.
– Ympäristönäkökulma on noussut viime aikoina varustamojen tärkeyslistoilla erittäin korkealle sijalle, huomauttaa Lehtovaara.
Voimakas kasvu tavoitteena – suhdanteista huolimatta
Eniramin DTA-järjestelmää vastaavaa tuotetta tai palvelua ei löydy maailmalta toista. Ainakaan toistaiseksi. Suomalaisten pilottien ja kokeilujen jälkeen Eniram lähti ensimmäisessä vaiheessa tarjoamaan osaamistaan Floridan risteilyvarustamoille. Nyt on Dahlin mukaan oikea aika toimia, sillä yrityksellä on selvä tekninen ja tuotannollinen etumatka muihin merenkulun ohjelmistoja tarjoaviin yrityksiin.
– Pääkohteemme ovat suuret varustamot, joilla on omistuksessaan mieluiten satoja laivoja. Floridan risteilyvarustamojen jälkeen katseemme on siirtynyt sekä Euroopan että Aasian suurten varustamoiden suuntaan. Tähän mennessä olemme toimittaneet asiakkaillemme reilut kymmenen DTA-järjestelmää ja vuoden loppuun mennessä järjestelmä on asennettu noin 20 laivaan. Ensi vuoden puolella tavoitteemme on yltää noin sataan järjestelmätoimitukseen, kertoo Dahl. Maailmalla vellonut finanssikriisi ei hänen mukaansa näy Eniramin liiketoiminnassa juuri mitenkään. Öljyn hinnan lasku on hiukan pidentänyt noin 200 000 euron hintaisen järjestelmän takaisinmaksuaikaa, mutta Dahl uskoo kaupan käyvän myös tulevaisuudessa.
Eniramin liiketoiminnassa on Lehtovaaran mukaan pidettävä kiinni laadusta ja henkilöstön osaamisesta. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, mutta jokaisen eniramlaisen olisi ymmärrettävä oman ohjelmistoihin, myyntiin tai merenkulkuun liittyvän erityisosaamisensa lisäksi riittävästi myös yrityksen kokonaisuudesta.
– Minun ymmärrykseni merenkulusta oli alunperin vuonna 2005 tavallisen suomalaisen Ruotsissa muutaman kerran risteilleen henkilön tasolla. Vuosien varrella ymmärrykseni merenkulusta on kasvanut paljon – vaikkei se kyllä vieläkään esimerkiksi Eeron osaamisen tasolla ole, naurahtaa Teknillisessä korkeakoulussa tuotantotaloutta opiskellut Dahl. Tärkeintä hänen mielestään on pitää tulevaisuuden kasvun keskellä kiinni Eniramin tuotteiden korkeasta laadusta.
– Me kun emme myy purkissa maitoa vaan korkealuokkaista hi-techiä, muistuttaa Dahl.
Käytännönläheinen Kasvuvalmennus kiinnosti Eniramia
Eniramin hallittua ja suunnitelmallista kasvua on ollut tukemassa Forum Virium Helsingin kasvuvalmennus-ohjelma. Sekä Dahl että Lehtovaraa kertovat yhtiön ja sen henkilökunnan olevan hyvin tyytyväisiä kasvuvalmennuksen käytännönläheiseen lähestymistapaan.
– Henkilökunta sanoo meillä mielipiteensä asioista hyvin suoraan ja kasvuvalmennuksen osalta palaute on ollut hyvin positiivista, huomauttaa Lehtovaara. Myös useisiin julkisiin tukijärjestelmiin pienellä epäluulolla suhtautunut Dahl on kokenut kasvuvalmennuksen positiivisena yllätyksenä.
– Valmennuksessa lähdettiin liikkeelle yrityksemme omista tarpeista. Siksi se on tuottanut tulosta ja henkilöstö on pitänyt sitä hyödyllisenä, uskoo Dahl.
Teksti: Kai Tarkka / TrueStory