Helsingillä on tuhannen taalan paikka tulla älyliikenteen ykköskaupungiksi koko maailmassa. Liikkuminen palveluna, eli MaaS-malli (Mobility as a Service) tunnetaan maailmalla ”Helsingin mallina”. MaaS-mallissa kuluttaja voi periaatteessa ostaa kaikki tarvitsemansa liikkumisen palvelut yhdellä kuukausimaksulla.

”Kun itseajavat autot yleistyvät, auton omistaminen jää harrastukseksi. Samoin kävi hevosille sata vuotta sitten”, sanoo helsinkiläisen MaaS Global -startupin toimitusjohtaja Sampo Hietanen.

Älyliikenteen markkinat ovat valtavat

MaaS Globalin Whim-sovellus on kaupunkilaisten käytössä Helsingissä ja Birminghamissa. Sovellus perustuu eri hintaisiin kuukausipaketteihin, joilla käyttäjä saa tarvitsemansa määrän liikkumisen palveluita julkisesta liikenteestä takseihin ja vuokra-autoihin.

Itseajavien autojen ja liikenteen älypalveluiden vuoksi liikenne on murroksessa. Markkinat ovat valtavat. Suuret autonvalmistajat näkevät tämän ja tekevät aktiivisesti sijoituksia älyliikenteen startupeihin. MaaS Globalin viimeisin sijoitus tuli Toyotalta.

”Pää on nyt auki Suomelle ja Helsingille. Täällä näytetään uusi liikenteen markkina toteen. Se perustuu avoimeen ekosysteemiin, jossa data liikkuu ja siitä luodaan uusia palveluja”, Hietanen sanoo.

Mitä kaupunkien kannattaa tehdä?

Miten kaupungit ja yritykset voisivat hyötyä liikenteen murroksesta parhaiten? Hietanen listaa kolme tärkeintä asiaa:

1. Avaa kaikki liikkumisen palvelut ja rajapinnat innovaatioiden pohjaksi.

2. Luo kannustimet kuluttajalle siten, että älyliikennemarkkina voi syntyä.

3. Ala suunnitella tulevaisuutta nyt heti.

Hietasen mielestä tulevaisuuden kaupungit perustuvat Kampin keskuksen kaltaisiin liikenteen hubeihin eli keskittymiin, joista kaupunkilaiset saavat tarvitsemansa liikennepalvelut miellyttävästi. Hubit ovat avoimia, jolloin liikennealan yritykset pääsevät uusien innovaatioidensa kanssa helposti mukaan.

Helsingin kaupungin innovaatioyksikkö Forum Virium Helsinki oli mukana MaaS Globalin syntyvaiheessa tuomassa yritysten ja kaupunkiorganisaation älyliikennetoimijoita yhteen. Forum Virium tekee Helsingistä maailman toimivimman älykaupungin yhteistyössä yritysten, tiedeyhteisän ja kaupunkilaisten kanssa.

”Forum Viriumista oli meille järkyttävän paljon hyötyä. Liikenteen ekosysteemibisneksessä on paljon toimijoita, joiden pitää muodostaa yhteinen visio. Forum Virium toi oikeat toimijat yhteen, mahdollisti, fasilitoi ja laittoi asiat eteenpäin”, Hietanen sanoo.