Kaisantunnelissa mitataan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrää ja nopeuksia uudella liikennelaskurilla

Artikkelikuva: Kaisantunnelissa mitataan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrää ja nopeuksia uudella liikennelaskurilla

Forum Virium Helsingin tavoitteena on tehostaa erityisesti pyöräreittien suunnittelua Helsingissä. Laskureiden avulla pyritään edistämään jalankulkua ja pyöräilyä, vähentämään ruuhkia ja pienentämään onnettomuusriskejä.

Forum Virium Helsinki ja hollantilainen Technolution-yritys kokeilevat uudenlaista liikennelaskuria Kaisantunnelissa. Tavoitteena on saada tarkkaa ja reaaliaikaista dataa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden määristä, reiteistä ja matka-ajoista Helsingin keskusta-alueella.

”Kaupunkiliikenteen tehokas hallinta riippuu tarkasta reaaliaikaisesta tiedosta, joka mahdollistaa nopean reagoinnin muuttuviin liikennetilanteisiin. Perinteiset laskentatavat, kuten liikennetutkat, eivät pysty antamaan luotettavaa tietoa pyöräilijöistä tai jalankulkijoista – ainoastaan autoista”, Forum Viriumin projektikoordinaattori Jussi Knuuttila kertoo. 

Toukokuusta 2024 toukokuuhun 2025 asti testattava FlowCube on uudenlainen liikennelaskuri, joka havaitsee ja mittaa kaikkia liikkumismuotoja, myös pyöräilijöitä ja jalankulkijoita. Useat keskustaan asennetut laskurit pystyvät yhdistämään tietonsa ja laskemaan käytetyimmät pyöräilyreitit ja niiden matka-ajat. 

”Eilen käynnistyneessä liikennelaskurikokeilussamme saamme ensimmäistä kertaa laskettua pyöräilijöiden matka-aikoja, esimerkiksi keskustan läpimenoista tai Rautatieasemalta Pasilaan, kun sama pyöräilijä on mahdollista tunnistaa molemmissa päätepisteissä – yksityisyyttä vaarantamatta”, Knuuttila toteaa.

Kaisantunneli liikennelaskuri

Laskuri ei käytä kasvojen tunnistusta, eikä kerää tai tallenna henkilötietoja, vaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistus tapahtuu esimerkiksi liikkujan takin värin tai polkupyörän ominaisuuksien perusteella. 

”Forum Virium Helsingin viimeisen vuoden aikana kokeilemat uudet teknologiat, kuten valotutkat Esplanadilla ovat osoittautumassa tarpeellisiksi vaihtoehdoiksi perinteiselle teknologialle”, Knuuttila sanoo.

”Tarkemman matka-aikatiedon pohjalta jalankulkua ja pyöräilyä olisi mahdollista ohjata reaaliaikaisesti ruuhkien mukaan ja aurata teitä juuri siellä, missä pyöräilijät ja jalankulkijat eniten liikkuvat. Samalla testaamme laitteiden soveltuvuutta Helsingin talviolosuhteissa.”

”FlowCube liikennelaskureidemme tuottamaa dataa hyödynnetään jo useissa Euroopan ja Yhdysvaltojen kaupungeissa. Olemme iloisia, että voimme nyt osoittaa myös Helsingille, kuinka laskurimme parantavat pyöräilyolosuhteita ja turvallisuutta”, Technolutionin Aapo Pöyhönen toteaa.

Katso videolta, kuinka laskuri toimii ja kuinka liikkujien tunnistus tapahtuu.

Kuvat: Jussi Knuuttila / Forum Virium Helsinki

Lisätietoa

Projektipäällikkö Jussi Knuuttila

Jussi Knuuttila
Projektipäällikkö
+358 40 671 4200
jussi.knuuttila@forumvirium.fi

Lue myös