Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeen kokeiluhakuun saatiin jopa 17 tarjousta. Monien mielenkiintoisten tarjousten joukosta erottui kolme, tuomaristolta parhaat pisteet saanutta ratkaisua, joita päästään kokeilemaan matkailuyritysten kanssa kevään ja kesän aikana.
Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hanke järjesti alkuvuodesta 2023 kokeiluhaun, jossa haettiin matkailuyritysten tiedolla johtamista ja palveluita tukevia, dataa hyödyntäviä teknisiä ratkaisuja testattavaksi Helsingin, Espoon ja Turun seudun matkailuyritysten kanssa.
Ratkaisuja ja kokeiluehdotuksia tarjottiin yhteensä 17, joista arvioinnin tuloksena tuomaristo valitsi seuraavat kolme parasta kokeiltavaksi matkailuyritysten kanssa (suluissa muut konsortion jäsenet):
- Tridea Oy (Salmi Platform Oy): Matkailumotiivien ymmärrys ja asiakaskokemuksen analysointi tekoälyn keinoin
- HMMH Consulting Oy (Tranki Consulting ja Olery B.V.): Käynti- ja kulttuurikohteiden asiakasarvioiden kerääminen, seuranta ja hyödyntäminen
- Johku / Aptual Commerce Oy (Green Carbon Finland Oy): KEKATA – Kestävyydestä kaupankäyntiekosysteemin ja tuotekannattavuuden ajuri.
Matkailumotiivien ymmärrys ja asiakaskokemuksen analysointi tekoälyn keinoin
Tridea Oy ja Salmi Platform Oy ovat kehittäneet yhdessä tekoälyratkaisua matkailun asiakaspalautteen analysointiin ja visualisointiin. Kokeilu perustuu Salmi Platformin standardoituun asiakaskyselyyn ja BisLenz -tiedolla johtamisen ohjelmistoalustaan. Laajaan datasettiin kohdistettu sentimenttianalyysi ja luokittelu auttaa matkailuorganisaatioita nopeasti hahmottamaan asiakaspalautteen olennaiset asiat sekä suunnittelemaan toimenpiteensä sen mukaisesti.
Tridea Oy on kehittänyt BisLenz-työkalun, jolla yritykset pystyvät seuraamaan muun muassa omien markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta. Salmi Platform Oy tarjoaa innovatiivisia, digitaalisia ratkaisuja matkailu- ja tapahtuma-alan tiedolla johtamiseen sekä elämystarjontaan. Salmi Platformin analytiikkaratkaisujen avulla matkailua ja tapahtumia voidaan analysoida reaaliajassa, systemaattisesti ja täysin digitaalisesti.
Käynti- ja kulttuurikohteiden asiakasarvioiden kerääminen, seuranta ja hyödyntäminen
HMMH Consulting Oy yhdessä TRanki Consultingin ja hollantilaisen Olery B.V.:n kanssa tarjosi kokeiluhakuun kokeilua, jossa keskitytään käynti- ja kulttuurikohteiden asiakasarvioiden keräämiseen, tulosten seurantaan ja hyödyntämiseen teknisen ratkaisun avulla. Hollantilaisen kumppanin Olery B.V.:n tekninen ratkaisu kerää ja kokoaa automaattisesti avointa asiakkaiden kerryttämää dataa julkisilta matkailun arviointialustoilta, kuten Google ja TripAdvisor.
Kokeilun tavoitteena on havainnoida asiakasarvioiden vaikutus käyntikohteiden toiminnassa ja saada parempi kokonaiskuva eri kohteiden vahvuuksista asiakasarvon luomisessa. Parhaimmillaan kokeilun aikana mukana olevat matkailuyritykset voivat hyödyntää tietoja ja tehdä toimenpiteitä asiakastyytyväisyyden kehittämiseksi tuottaen lisäarvoa yrityksen arkeen ja asiakkaille sekä luoden taloudellista kestävyyttä. Vastaavaa ratkaisua ei ole käytössä Suomen markkinoilla matkailualan käyntikohde- ja kulttuuritoimijoilla.
HMMH Consulting Oy keskittyy matkailualan tuottojohtamisen, alan digitaalisuuden ja tiedolla johtamisen kehittämiseen. TRanki Consulting on matkailun tiedolla johtamisen asiantuntija Tuomo Rankin yritys, joka konsultoi pääasiassa myyntiin ja markkinointiin sekä matkailuun ja majoitustoimintaan liittyvissä kehitysprojekteissa. Hollantilainen Olery B.V. puolestaan tarjoaa matkailu-, majoitus- ja ravintola-alalle sekä ohjelmistotoimittajille näkemyksiä ja dataa miljoonista internetissä julkaistuista asiakkaiden arvosteluista.
KEKATA – Kestävyydestä kaupankäyntiekosysteemin ja tuotekannattavuuden ajuri
Johku (Aptual Commerce Oy) ja Green Carbon Finland Oy löivät hynttyyt yhteen ja kehittivät kestävyyttä edistävän ratkaisun. Yhdistämällä Green Carbonin kyky laskea tuotteen hiilijalanjälki ja sen kompensaatiohinta Johkun laajaan ja monipuoliseen tuotevalikoimaan ja kasvavaan ekosysteemiin, lisätään huomattavasti matkailuyritysten ymmärrystä tuotteidensa ja palveluidensa hiilijalanjäljestä sekä suhteesta muihin ekosysteemin verrokkeihin. Tämän pohjalta voidaan tulevaisuudessa auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa kestävämmäksi.
Green Carbon Finland on Suomen johtavia yritysten ilmasto- ja luontovaikutusten hallinnan asiantuntijoita, jotka palvelevat yrityksiä hiilijalanjäljen arvioinnissa ja hyvittämisessä sekä liiketoiminnan ja projektien luontohaittojen arvioinnissa. Johku on nopeasti kasvava ja yleistyvä kaupankäyntijärjestelmä ja ekosysteemi, jota käytetään laajasti matkailutoimialalla. Järjestelmässä myydään erilaisia tuotteita, kuten majoitusta, aktiviteetteja, vuokravälineitä sekä lippuja käyntikohteisiin ja tapahtumiin.
Kokeilut käyntiin kevään aikana
Valittujen yritysten kanssa järjestetään seuraavaksi aloituspalaverit, joissa solmitaan kokeilusopimus ja sovitaan kokeilujen etenemisestä. Forum Virium auttaa yrityksiä myös löytämään sopivia testikäyttäjiä eli matkailuyrityksiä mukaan kokeiluihin. Kokeilut toteutetaan kevään ja kesän 2023 aikana.
“Saimme paljon tosi hyviä tarjouksia, joita oli mielenkiintoista lukea. Päätös ei ollut meillä tuomareilla helppo. Olemme todella innoissamme tulevista kokeiluista ja uskomme ratkaisuista olevan oikeasti hyötyä matkailuyrityksille”, hankkeen projektipäällikkö Tiina Inki hehkuttaa.
Artikkelin kuva: Nicole Bittger, Helsinki Partners
Tilaa uutiskirje – älykaupunkiuutiset suoraan sähköpostiisi!
Haluatko pysyä ajan tasalla tulevaisuuden kaupunkiratkaisuista ja saada ensimmäisenä tiedon avautuvista kokeiluhauista ja innovaatiokilpailuista? Tilaa kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirjeemme!
Lisätietoa