Helsinki sähköistää raskasta liikennettä Hampurin ja Nantesin kanssa mySmartLife-hankkeessa 

Artikkelikuva: Helsinki sähköistää raskasta liikennettä Hampurin ja Nantesin kanssa mySmartLife-hankkeessa 

Kaupungeissa liikenteen päästöt ovat yksi suurimmista ympäristöongelmista. Helsingin kaupungin kunnossapidosta vastaavan Staran tavoitteena on pistää loppu työkoneidensa hiilidioksidipäästöille jo vuoteen 2030 mennessä.

Helsingin kaupunki aikoo olla hiilineutraali kaupunki pika-aikataululla, vuoteen 2035 mennessä. Mutta kaupungin rakentajat panevat vielä paremmaksi.

“Meidän oma ympäristöpolitiikkamme asettaa riman vielä vähän korkeammalle. Aiomme olla hiilineutraaleja vuoteen 2030 mennessä, kertoo Sami Aherva, Helsingin kaupungin rakentamispalvelu Staran yksikönjohtaja.

Aherva esitteli MySMARTLife-hankkeen lehdistöaamiaisella käytännön toimia, joilla Stara leikkaa päästöjään. Staran vastuulla ovat esimerkiksi Helsingin katujen, puistojen ja viheralueiden kunnossapito.

“Ennätystalvena 2010 siirsimme 290 000 kuorma-autollista lunta”, kertoi Aherva Helsingin kunnossapitohaasteita vähälumisempiin oloihin tottuneille EU-hankkeen osallistujille.

Työkaluina Staralla on yli 1700 omaa ajoneuvoa, henkilöautoista traktoreihin ja kuorma-autoihin. Lisäksi käytössä on toinen mokoma alihankkijoiden kalustoa. Työkoneet liikkuvat vielä lähes poikkeuksetta dieselillä, mutta Stara on hyvää vauhtia siirtymässä uusiutuvan dieselin käyttöön. Nyt jo yli puolet työkoneista liikkuu biodieselillä, lähivuosina koko kalusto.

 Helsinki on yksi MySMARTLife- ohjelman kolmesta kaupungista, jotka toimivat ilmastoviisaan kaupunkikehityksen suunnannäyttäjinä. Vuonna 2016 käynnistyneessä hankkeessa Helsinki, Saksan Hampuri ja Ranskan Nantes toteuttavat yli 150 toimenpidettä, jotka leikkaavat kaupunkien päästöjä ja tekevät kaupungeista nykyistä kestävämpiä asuinpaikkoja.

Sähköiset jättibussit Nantesin kaduille

Yksi Nantesin kaupungin liikenneaiheisista MySMARTLife-hankkeista on kaupungin raitiotieverkkoa täydentävä sähköinen bussilinja e-Busway.  

“Linja osoittautui niin suosituksi, että sitä liikennöineet kaasubussit ruuhkautuivat”, kertoo Benoit Cuvelier, Nantesin alueen MySMARTLife-projektipäällikkö.

Nyt ruuhka-aikaan alle 3 minuutin vuorovälein liikennöivää linjaa ajetaan 24-metrisillä sähkökäyttöisillä jättiläisbusseilla. Linjaa liikennöivät 22 bussia ovat jotakin ennennäkemätöntä koko Euroopassa. Juuri liikenteensä aloittaneet uudet sähköbussit ottavat kyytiinsä 150 matkustajaa, ja niitä ladataan täysin automaattisesti välipysäkeillä.

Entiset ruuhkat ovat helpottaneet, sillä uudet sähköbussit ottavat vanhaan kalustoon verrattuna yli kolmanneksen enemmän matkustajia, ja kulku pysäkeillä käy sutjakasti bussin neljästä liukuovesta.

Cuvelier napsauttaa pyörimään esittelyvideon bussien salamalatauksesta pysäkeillä. Kun kuljettaja kaartaa pysäkille, täysin automaattinen latauslaitteisto lataa akkuja lyhyen pysähdyksen ajan huimalla 600 kW:n latausteholla.

Cuvelierin mukaan bussi kevenee näin tonnikaupalla, kun akkukapasiteettia koko päivän ajoihin ei tarvitse kuljettaa mukana.

Helsingin Stara suunnittelee työkonekantansa sähköistämistä

“Pelkkä siirtyminen biodieseliin ei riitä. Tarvitsemme käyttöön kaikki keinot päästöjen vähentämiseksi”, Aherva kertoo.

Kokeilussa on jo markkinoilla olevia sähköisiä lakaisukoneita ja kuorma-autoja. Stara tekee myös yhteistyötä suomalaisen Wille-kiinteistötraktorivalmistajan kanssa sähköisen mallin kehittämiseksi. Koko konekantaa ei kuitenkaan voida uusia kertarysäyksellä, joten myös käytössä olevien työkoneiden muuntaminen sähkökäyttöisiksi on mietinnässä. Parhaillaan yksi Staran kuorma-autoista saa dieselvoimanlähteensä tilalle sähkömoottorin.

Sähköiset työkoneet tarvitsevat myös latausinfrastruktuurin pitämään akut ladattuina. Aherva kertoo, että tähän liittyy yksi Staran MySMARTLife-hankkeen kokeiluista: järeä latauslaite, joka sopii niin Helsingin bussien kuin työkoneiden lataukseen.

Lue lisää MySMARTLife-hankkeesta

Tutustu mySMARTLife-hankkeeseen kansainvälisesti

Kuva: Jussi Helsten / Helsinki Marketing

Lisätietoja

Kuva

Timo Ruohomäki

#IoT #data
puh. +358 40 661 5500
timo.ruohomaki(at)forumvirium.fi

Tilaa uutiskirje

Älyratkaisuja kaupungeille, pilotteja yrityksille ja yhteistyömahdollisuuksia tutkimuslaitoksille – kerromme sinulle ensimmäisenä!


Lue myös