Helsingin keskustaan avautuu CityHUB-lähijakelukeskus, josta käsin pakettitoimitukset tehdään vähäpäästöisesti – opit viedään Eurooppaan

Artikkelikuva: Helsingin keskustaan avautuu CityHUB-lähijakelukeskus, josta käsin pakettitoimitukset tehdään vähäpäästöisesti – opit viedään Eurooppaan

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium avaa yhdessä DB Schenkerin, Nesteen, Lehtipiste Oy:n Pakettipisteen, A2B:n ja Fiugen kanssa uudenlaisen pakettien lähijakelukeskuksen Helsingin ydinkeskustaan, pyöräreitti Baanan varrelle.

Vuoden 2020 loppuun saakka toiminnassa olevasta keskuksesta kerätään erityisesti pakettien pyöräjakeluun liittyviä oppeja euroopanlaajuiseen käyttöön. Kokeilu toteutetaan EU-rahoituksen turvin.

Helsingin vilkkaan liikenneväylän Baanan viereen avataan 9.6.2020 kuuden eri toimijan kesken jaettu uudenlainen pakettien lähijakelukeskus. Sen sijaan, että jokainen kuljetusyritys ajaa ruuhkaiseen keskustaan omilla ajoneuvoillaan, yritykset tuovat paketteja loppuvuoden ajan yhteiseen jakelukeskukseen, josta käsin ne  koordinoidaan matkaan resurssitehokkaasti hyödyntäen vähäpäästöisiä kuljetusvälineitä, kuten sähköpyöriä. 

Yhteistyön tavoitteena  on kehittää päästötöntä pyöräjakelua verkkokaupasta tilatuille paketeille, mutta se mahdollistaa myös muut kokeilut tiheästi asutun keskusta-alueen logistiikkahaasteiden ratkaisemiseksi. Samalla Helsinki puuttuu kaupunkialueen päästöjen kehitykseen, kun tavoitteena on hiilineutraali Helsinki vuoteen 2035 mennessä. 

Kokeilu on osa EU-rahoituksen saanutta kansainvälistä yhteistyötä, josta vastaa Euroopan suurin teknisen alan tutkimuslaitos, saksalainen Fraunhofer-instituutti. Rahoittajana toimii EIT Urban Mobility (European Institute of Innovation & Technology). 

Hankkeessa ovat mukana  Israelin teknologiainstituutti ja Katalonian teknillinen yliopisto, jotka koostavat Helsingin pilotin opeista raportin laajempaa kansainvälistä käyttöä varten. Toisen vastaavan lähijakelukeskuksen oli määrä nousta Hollannin Helmondin kaupunkiin, mutta kokeilu siirtyi koronatilanteen vuoksi. Nyt käytännön opit kerätään Helsingistä.

Pakettiautot vaihtuvat pyöriin

Helsingin pilotissa mukana ovat Forum Viriumin lisäksi Neste, DB Schenker, Pakettipiste, A2B ja Fiuge. Laajan yhteistyöverkoston avulla päästöjen syntymiseen voidaan puuttua aivan jakelun alusta: sähköautojen ja rahtipyörien lisäksi käytössä on myös biokaasu sekä uusiutuva diesel. 

Käytännössä yritykset tulevat järjestämään kaupunkialueen kuljetukset baanan lähijakelukeskuksesta käsin yhteistyönä. Valtaosa jakeluista tehdään sähköavusteisella pyörällä ja isommat paketit kuljetetaan sähköpakettiautolla. Yritystoiminnan lisäksi keskukseen avataan Pakettipisteen pakettiautomaatti, josta kuka tahansa voi käydä noutamassa oman verkkokauppa-ostoksensa.

“Konkreettisin muutos esimerkiksi Baanaa pitkin kulkeville työmatkalaisille on se, että samaa väylää hyödyntävät jatkossa myös  logistiikan rahtipyörät. Uskomme että kaikki mahtuvat baanalle sulassa sovussa ja että kokeilu auttaa Helsingin profiloitumista yhä vahvemmin hyvän ja mutkattoman kaupunkielämän mahdollistajana”, kertoo Forum Virium Helsingin toimitusjohtaja Mika Malin.

Yritysten tavoitteena on vähäpäästöisten kuljetusten kehittäminen yhteisen ekosysteeemin avulla nopeutetusti. Keskeinen sijainti mahdollistaa toisaalta myös yksityishenkilöille suunnattujen palveluiden kehittämisen.

“Uskomme että pakettivirta tulee olemaan merkittävä ja kertomaan hyvin siitä, miten tämänkaltainen toteutus toimisi jatkossa Helsingissä, muualla Suomessa ja myös kansainvälisesti. Lähijakelukeskus taipuu myös kokeiluihin esimerkiksi robottitoimitusten saralla, joten uskon, että tulemme kuulemaan keskuksesta vielä”, Malin sanoo.

Forum Virumin avaama lähijakelukeskus löytyy 9.6.–31.12.2020 välisenä aikana osoitteesta Baana 4/Lapinlahdenkatu 16, Helsinki.

Pete Pättiniemi Cityhub lähijakelukeskus

Kuvat: Emil Kylämarkula

Lisätietoja

Kuva

Pete Pättiniemi

puh. +358 50 566 0128
pete.pattiniemi(at)forumvirium.fi

Tilaa uutiskirje

Älyratkaisuja kaupungeille, pilotteja yrityksille ja yhteistyömahdollisuuksia tutkimuslaitoksille – kerromme sinulle ensimmäisenä!


Lue myös