Code for Europe -ohjelman kumppanikoodarit Juha Yrjölä ja Tuukka Hastrup käärivät vuoden 2013 alussa hihansa tavoitteenaan tuoda avoimuutta ja ketteryyttä Helsingin it-kehitykseen. Molemmille työ tarjosi aitiopaikan kehittää ja avata kaupungin palveluita käytännössä.
Code for Europe on kumppanuusohjelma, joka palkkaa lahjakkaita web-kehittäjiä, koodareita ja palvelusuunnittelijoita elävöittämään innovaatiokulttuuria kaupunkiorganisaatiossa. Vuonna 2013 Helsingissä työskenteli kaksi kumppanikoodaria: Tuukka Hastrup ja Juha Yrjölä. Heidän lisäkseen koodareita palkkasivat myös Amsterdam, Barcelona, Berliini, Manchester ja Rooma.
Kännykkänavigaattorin avulla perille
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymään (HSL) palkattu Tuukka Hastrup kertoo hakeneensa kumppanikoodariksi, koska näki työssä mahdollisuuden yhdistää kaksi kiinnostuksen kohdettaan: avoimen lähdekoodin ja joukkoliikenteen. HSL:llä häntä odotti valmis ehdotus kehittää joukkoliikenteen matkustajia palveleva navigaattori. Jo maaliskuussa julkaistiin ensimmäinen testiversio, joka toimi Helsingissä ja Manchesterissa sekä opasti käyttäjän perille katuosoitteen perusteella.
Viime vuoden aikana navigaattoria kehitettiin vauhdilla eteenpäin. Nyt kaupungeista on mukana myös Tampereen ja Oulun joukkoliikenteen aikataulut, katuosoitteiden lisäksi navigointi onnistuu esim. kaupunginosien, asemien, puistojen ja torien perusteella. Liikenneviraston kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta navigaattorista löytyy myös valtakunnallisia tietoja, kuten junien ja linja-autojen aikataulut. Navigaattorin käyttöliittymää on parannettu helppokäyttöisemmäksi.
Tuoreimpana avauksena navigaattorissa voi nyt useiden linjojen osalta seurata bussien sijainteja kartalla. Ensimmäistä kertaa matkustajilla on näkymä siihen, missä bussit reaaliaikaisesti kulkevat. Samoin kehittäjät voivat hyödyntää tätä tietoa vapaasti omissa sovelluksissaan. Loput HSL-alueen linjat tulevat reaaliaikaseurantaan käynnissä olevan lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistuksen myötä.
Uusi Reittiopas
Muutaman seuraavan vuoden aikana HSL aikoo satsata merkittävästi Reittioppaaseen, jonka tekninen jatkokehitys on Hastrupin vastuulla. Suunnitteilla on täysuudistus, jota tehdään yhdessä Liikenneviraston kanssa. Ajatuksena on tehdä Reittioppaan uudesta teknisestä toteutuksesta sellainen, että samalla voidaan uudistaa myös Liikenneviraston valtakunnallinen Matka.fi-palvelu.
HSL:lle kumppanikoodarin palkkaaminen oli ensimmäinen kerta, kun teknistä osaamista ja voimaa koodaukseen palkattiin talon sisälle.
”Alussa ajattelimme, että palkkaamme kumppanikoodarin lähinnä tekemään navigaattoria. Mutta aika pian työtehtävät lähtivät laajentumaan. Olemme hänen työnsä kautta ymmärtäneet, että jotkut asiat on vain paljon helpompi, nopeampi ja tehokkaampi hoitaa sisäisesti kuin tilata alihankkijalta”, kertoo projektipäällikkö Jari Honkonen.
Käytännön koodaustyön lisäksi Hastrup organisoi viime vuonna monia kehittäjätapaamisia ja rakensi HSL:n yhteistyötä kotimaisten suurten kaupunkien kanssa. Jatkossa kehittäjäyhteistyötä jatketaan ja ajatuksena on mm. parantaa nykyisiä rajapintoja, jotta niitä käytettäisiin yhä innovatiivisempiin sovelluksiin.
Käsiksi päätöksentekoon
Juha Yrjölä palkattiin Code for Europe-ohjelman kautta vahvistamaan Helsingin kaupungin tietotekniikkaosaston teknistä osaamista ja koodausvoimaa. Yrjölälle pesti tarjosi mahdollisuuden näyttää, miten asiat voisi saada toimimaan ketterämmin ja tuloksellisemmin avoimen tekemisen kautta. Erityisesti häntä kiinnosti päätöksenteon avoimuuden lisääminen.
Vuoden 2013 ensimmäinen iso avaus oli, kun Yrjölä rakensi avoimen rajapinnan Ahjoon, joka on Helsingin kaupungin asiakirjajärjestelmä. Syntyi Open Ahjo, johon julkaistaan kaikki kaupungin asianhallintaan liittyvä julkinen data liitteineen päivineen. Maaliskuussa julkistettu rajapinta on ainutlaatuinen avaus myös kansainvälisessä mittakaavassa. Sen myötä hallinnon läpinäkyvyys otti Helsingissä aimo harppauksen eteenpäin.
Toinen tärkeä avaus Yrjölälle viime vuonna oli Päätökset-palvelu, josta kuka tahansa voi tarkastella Helsingin kaupungin hallinnossa vireille tulleita asioita ja niiden käsittelyä eri toimielimissä. Muita iloisia avauksia olivat Lumiauraukset kartalla -palvelu, joka näyttää eri katujen auraustilanteen kartalla sekä Helsinki ilmakuvina -palvelu, josta voi tarkastella oman asuinympäristönsä rakentamisvaiheita vuodesta 1943 lähtien.
Uusi vuosi, entistä ehompi Palvelukartta
Code for Europe -ohjelma jatkuu tänäkin vuonna. Helsinkiin palkattiin kumppanikoodariksi Timo Tuominen, joka työskentelee Helsingin kaupungin tietotekniikkosastolla Juha Yrjölän aisaparina.
Yrjölän mukaan yksi tämän vuoden isoista hankkeista on Helsingin Palvelukartan uudistaminen ja avaaminen. Palvelukarttaan on jo avattu REST-rajapinta, joka tarjoaa tiedot kartalla näkyvistä toimipisteistä ja palveluista Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.
”Haluamme tehdä palvelusta nykyistä joustavamman ja avoimemman. Jatkossa Palvelukartan päälle voi kehittää helposti laajennuksia ja sen voi ottaa kevyillä panostuksilla käyttöön myös muissa kaupungeissa. Aiomme myös avata Palvelukartan lähdekoodin ja sen hyödyntämät lähteet kaikkien sovelluskehittäjien käyttöön”, Yrjölä toteaa.
Code for Europe on kumppanuusohjelma, jossa etsitään lahjakkaita web-kehittäjiä, koodareita ja palvelusuunnittelijoita elävöittämään innovaatiokulttuuria kaupunkiorganisaatiossa, sekä edistämään kaupungin avautumista. Vuonna 2014 ohjelmassa on mukana seitsemän kaupunkia viidestä eri maasta: Suomesta, Alankomaista, Saksasta, Espanjasta ja Iso-Britanniasta.
Lisätietoa:
EU-koordinaattori Marja Mattila
puh. +358 40 7440067
marja.mattila(at)forumvirium.fi
Linkit:
HSL kehittäjäyhteisö ja navigaattori: http://dev.hsl.fi
Reittiopas: http://www.reittiopas.fi
Matka.fi: http://www.matka.fi
Open Ahjo: http://dev.hel.fi/apis/openahjo
Päätökset-palvelu: http://dev.hel.fi/paatokset
Lumiauraukset kartalla -palvelu: http://dev.stadilumi.fi/static/demo/index.html
Helsinki ilmakuvina -palvelu: Helsinki ilmakuvina -palvelu
Helsingin Palvelukartta: http://www.hel.fi/palvelukartta
Aiemmat artikkelit kumppanikoodareista: