Koululaiset pohtivat yhdessä asiantuntijoiden kanssa pelastaako teknologia bussimatkat. Forum Virium Helsingin Vekotinverstaan järjestämässä työpajassa katsottiin bussimatkaa kokonaisuutena teknologian kautta: Miten teknologia voisi tehdä matkastasi miellyttävämmän? Mitä hyötyjä se voisi tuoda kuljettajalle tai liikennöitsijälle?

Helsinki Design Weekin aikana kaupungintalon aulaan saapui innokkaita kaupunkilaisia ja sensoreista kiinnostuneita Taivallahden peruskoulun yhdeksäsluokkalaisia pohtimaan, miten bussimatkoista saataisiin sujuvampia ja mielyttävämpiä hyödyntämällä tuoretta teknologiaa. Sopivan valaistuksen ja lämpötilan lisäksi syntyi joukko vähän villejäkin ideoita.

“Sensorit maksavat nykyään vain murto-osan aikaisemmasta, ja enkä näe mitään syytä miksi ne eivät halpenisi edelleen. Kohta niitä voi ampua tykillä tuonne kaupungille ja datan määrä tulee silloin lisääntymään! Lisäksi nykyään ei edes tarvitse olla raketti-insinööri käyttääkseen näitä laitteita”, Vekotinverstaan Aapo Rista alustaa. 

Vekotinverstaan Aapo Rista esittelee sensoreita kiinnostuneille kaupunkilaisille Ihmisen muotoinen kaupunki -näyttelyssä.

Kaupunkilaiset innostuivat sovellusten kehittäjiksi

Koululaisten joukosta ehdotetaan kaupunkilaisten älypuhelimiin valmiiksi asennettua pakollista sovellusta, joka tuottaisi reaaliaikaista dataa bussien ja liikennevälineiden kyydissä olevien ihmisten määrästä. Näin vältettäisiin täpötäydet bussit ruuhka-aikoina. Toisen koululaisen mielestä olisi loistavaa, jos reaaliaikainen sijaintitieto kertyisi kaikista liikennevälineistä sekä GPS-paikannus toimii moitteettomasti.

“Silloin tietäisi aina bussin todellisen aikataulun ja näin voisi välttää koulusta myöhästymisen”, sanoo yhdeksäsluokkalainen.

Kaupunkilaiset intoutuivat myös sovellusten kehittäjiksi, mutta kunnioittaen toki yksilön vapauksia. Voitaisiinko HSL:n Reittiopas-sovellukseen tehdä integroitu palaute- ja vikailmoitusominaisuus. Tämä toisi hyödyllistä tietoa liikennöitsijälle huollon ja siivouksen tarpeesta sekä mahdollisista järjestyshäiriöistä.

“Näin huoltohenkilöstö pystyisi ennakoimaan ja tehostamaan toimintaansa, sekä järjestyksenvalvontaa voitaisiin kohdentaa levottomampiin linjoihin ja ajankohtiin. Palautteen ei toki tarvitsisi olla negatiivista, vaan hyvät kuskit saisivat kuulla kiitoksensa”, Vekotinverstaan Henri Kotkanen kokoaa muistiinpanoista.

Vanhusten ja vammaisten matkustusmukavuus nousi koululaisten taholta esille. HSL:n Reittiopas-sovellus voisi hälyttää äänimerkillä ja valomerkillä bussin lähestymisen. Silloin kukaan ei jäisi kylmässä talvisäässä pysäkille seisoskelemaan bussin ajaessa huomaamattomasti ohi.

“Tulevaisuudessa sähkökäyttöiset bussit ovat nykyistä merkittävästi hiljaisempia, joten ongelma saattaa jopa yleistyä”, innokas kaupunkilainen toteaa.      

Näkymättömästä näkyvää

Työpajan aikana nousi esille, että kaupunkilaiset sekä suunnittelijat kaipaavat aina lisää informaatiota, jotta matkoista ja matkojen järjestämisestä saataisiin aikaisempaa sujuvampaa. Sensoreiden ja muiden mittausvälineiden tullessa jatkuvasti edullisemmiksi, muuttuu samanaikaisesti näkymätön maailma ympärillämme aikaisempaa havaittavammaksi.

Forum Virium Helsingin Vekotinverstas toimii matalan kynnyksen paikkana erilaisten sensoreiden kokeiluun. Tuomme yhteen kaupunkiyhteisön eri toimijoita, jotka ovat kiinnostuneita esineiden internetistä, häkkäilystä ja uusista datan keräämisen tavoista. Toteutuksissa hyödynnämme edullisia ja helppokäyttöisiä ympäristön tilaa sekä muutosta mittaavia sensoreita. Toiminta kytkeytyy vahvasti Forum Viriumin Synchronicity- ja MySmartLife -hankkeisiin.

Lisätietoja:

Hanna Niemi-Hugaerts


#iot #avoindata #databusiness
#rajapinnat #API
puh. +358 40 674 9911
hanna.niemi-hugaerts(at)forumvirium.fi

Aapo Rista


#API #rajapinnat #6Aika
puh. +358 40 674 0440 aapo.rista(at)forumvirium.fi