Testausvaiheessa varmistetaan, että sähköinen voimalinja toimii halutulla tavalla ja sähköiseksi muutetut apujärjestelmät toimivat normaalisti ja kokonaisuutena. Kuorma-auto tavanomaisin työlaittein varusteltuna testataan Helsingissä tulevan talven auraustyössä.
Hankkeen taustalla on Helsingin tavoite olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2030 mennessä. Kokonaisuudesta vastaa innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki, joka ohjaa hankkeen toimintaa ja antaa tukea sekä teknisissä että hallinnollisissa kysymyksissä.
Hankkeen toteutusaikataulu muuttui viime syksyllä komponenttipulasta johtuen ja lisärahoitusta haettiin vuoden vaihteessa. Koronatilanteella on ollut varsin iso vaikutus komponenttien tarjonnassa globaalisti erityisesti sähkömoottorin toimituksessa, joka tapahtui vasta kevään loppupuolella. Liikesalaisuuksista johtuen jouduttiin selvittämään CAN-tiedot TAMKin toimesta. Tämä myös hidasti kehityksen etenemistä.
“Hankkeessa on riittänyt teknisiä haasteita, joiden ylittäminen on ollut aikaa vievää ja lisäresurssia vaativaa. Yhteistyö on kuitenkin ollut tuloksellista ja vahvistanut kaikkien osapuolten osaamista sekä teknistä kyvykkyyttä sähköistysprojektin toteuttamiseksi”, kertoo projektipäällikkö Shabnam Farahmand Forum Virium Helsingistä.
Monen tekijän haastava projekti
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara on poistanut kuorma-autosta dieselmoottorin ja polttoainetankit. Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK toimii hankkeen toteuttavana tekijänä, joka on hoitanut kuorma-auton sähköiseen voimalinjaan liittyvät kytkennät ja muut mekaaniset asennukset.
VTT teki Staralta saadun datan pohjalta mallinnuksen, jonka avulla määriteltiin moottorin ja akuston mitoitusta. Auraustyötä kestäviä moottorivaihtoehtoja kartoitettiin simulointimallin pohjalta ja tarjous sopivasta vaihtoehtoista saatiin kesällä 2021.
“TAMKissa olemme asettaneet autoon sähkömoottorin ja akuston. Meidän on täytynyt muuttaa myös apulaitteistoja sähköisiksi ja kehittää akuston ja moottorin hallintaa”, projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo.
Myös TAMKin autotekniikan koulutus on hyötynyt hankkeesta, sillä sen puitteissa on tehty useita opinnäytetöitä ja suoritettu useita harjoitteluja.
“Hanke on ollut erittäin monipuolinen ja haastava, ja siinä on tehty laajaa työelämä-, yritys- ja oppilasyhteistyötä”, teollisuusteknologian osaamispäällikkö Aija Paananen Tampereen ammattikorkeakoulusta toteaa.
“Kaupunkien, yritysten ja yliopistojen yhteistyö eRetrofit-projektissa on jo jalostanut innovaation toimivaksi liiketoiminnaksi, joka luo työpaikkoja ja vähentää ilmastopäästöjä”, kertoo Forum Virium Helsingin IoT ja data -hankealueen johtaja Timo Ruohomäki.
Logistiikan sähköistyminen kulkee käsi kädessä IoT-teknologian ja data-analytiikan kehittymisen kanssa, kun ajoneuvot tuottavat toiminnastaan tarkempaa dataa suunnittelun ja ylläpidon tueksi. Myös eRetrofit on hankkeena hyötynyt Forum Viriumin muissa hankkeissa kertyneestä dataosaamisesta.
Haasteita katsastuksessa
Kun ajoneuvoon tehdään esimerkiksi rakennemuutoksia, sille vaaditaan muutoskatsastus. Sähköiseksi muutettu dieselkuorma-auto tuo mukanaan haasteen, sillä Suomessa ei ole vielä koskaan tehty muutoskatsastusta vastaavalle hyötyajoneuvolle.
“Hyötyajoneuvojen kohdalla on paljon tärkeitä vaatimuksia, jotka katsastajan on ymmärrettävä. Tulevaisuudessa olisi hienoa nähdä uusille ja älykkäille ratkaisuille rohkeasti avoimia muutoskatsastajia, jotta kestävää ja sähköistyvää liikennettä voidaan edistää”, Aija Paananen toivoo.
Tilaa uutiskirje – älykaupunkiuutiset suoraan sähköpostiisi!
Haluatko pysyä ajan tasalla tulevaisuuden kaupunkiratkaisuista ja saada ensimmäisenä tiedon avautuvista kokeiluhauista ja innovaatiokilpailuista? Tilaa kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirjeemme!
Lisätietoa