Lähes 400 kehittäjää, devaajaa ja muotoilijaa ratkoivat Helsingin kaupungin ja muiden yhteistyökumppaneiden kisahaasteita 48 tunnin mittaisessa Ultrahack-koodaustapahtumassa Helsingissä marraskuussa, osana SlushHacks -kisakokonaisuutta.

Helsingin kaupungin ja Open Knowledge Foundationin isännöimä Smart City & Civic Tech –teema oli Ultrahackin kirkkaasti suosituin kisatrack: trackiin valittiin esikarsinnan kautta kisaamaan yhteensä 26 kovatasoista tiimiä. Intensiivisessä 48 tunnin hackathonissa kisaajat mm. pitchasivat ratkaisunsa tuomaristolle, saivat sparrausta ja mentorointia niin avoimen datan hyödyntämiseen, ratkaisunsa käytettävyyteen, monistettavuuteen kuin ansaintalogiikkaankin.

Helsingin kisahaasteen kärkikolmikko: Routes Helsinki, No Tow, ja Cook with a Local

Helsingin kaupungin kisahaaste Ultrahackissä oli Mitä tapahtuu Helsingissä ja kuinka voin olla osa sitä.

Helsingin kaupungin pääpalkinnon (2000e) pokkasi kilpailussa Routes Helsinki. Routes Helsinki –sovelluksella voi etsiä ja luoda omien kiinnostusten pohjalta kaupunkireittejä. Rahapalkinnon lisäksi voittaja saa näkyvyyttä Helsinki Info –lehdessä sekä mahdollisuuden NewCo Helsingin yrityssparraukseen ja ilmaiseen toimistotilaan puoleksi vuodeksi. Helsinki palkitsi rahapalkinnoin myös Cook with a Local – sekä NoTow-kisatiimit. Cook with a Local tarjoaa turisteille uuden väylän tutustua paikalliseen ruokakulttuuriin. NoTow puolestaan etukäteisinfoaa tulevista autojen siirtokehotuksista.

Koko Smart City & Civic Tech -trackin voiton vei Butterfly Effect, joka tarjoaa uudenlaisen työkalun kaupunkisuunnitteluun.  Butterfly Effect pääsi track-voittajana SLUSH-tapahtumaan kisaamaan koko SlushHacksin 20 000 euron pääpalkinnosta.

Slushin finaaliin oli valittu kisaamaan SlushHacksin kunkin osakilpailun eri sarjojen voittajat.

“Ultrahack-tiimien erittäin korkea taso, suuri kiinnostus ja runsas osallistujamäärä yllätti tuomariston positiivisesti. Saimme avoimen datan kenttään mm. aivan uusia ja kullanarvoisia kansainvälisiä kehittäjäkontakteja. Erityisesti tuomaristoa lämmitti kisatöissä aiempia kisoja vahvemmin läsnä oleva monistettavan liiketoiminnan hakemisen kulma. Avoimen datan kisojen osalta on juuri tätä kehityssuuntaa haettu. Kisaajien motivaatio ja aito panostus kisatöihin inspiroi myös tuomaristoa”, kertoo tapahtumassa valmentaja- ja esituomaristoon osallistunut Pauliina Smeds Forum Virium Helsingistä.

 

SlushHacksin 20 000 euron pääpalkinto pelille, joka innostaa koodauksen saloihin

SlushHacksin päävoittajaksi valikoitui tällä kertaa Slush SmackDown -peli, jossa pelaaja tutustuu koodaamiseen ohjelmoimalla omalle pelihahmolleen logiikan ja kisaamalla muiden pelaajien hahmoja vastaan. Pelin tavoitteena on innostaa ja opettaa pelaajia koodaamaan ja ennen muuta madalta kynnystä myös vasta-alkajille perehtyä koodaamisen saloihin.

Euroopan hackathon –pääkaupunki

Koko SlushHacks –kilpailuun osallistui yli 1000 henkilöä 40 maasta ja kisan aikana syntyi yli 200 erilaista tuotetta ja palvelua. SlushHacksin osatapahtumina olivat Ultrahackin lisäksi Junction-, IndustryHack ja AEC Hackathon –tapahtumat.  

Tapahtumien keskeisenä tavoitteena oli muuttaa yhteiskuntaa hieman paremmaksi, luoda uutta liiketoimintaa sekä mm. tuoda näkyvyyttä kotimaiselle ohjelmointiosaamiselle.

Lisätietoja:
 
Ultrahack Twitterissä: @UltrahackHQ, #ultrahack