Robottibussi, joka yhdistää kehuttua muotoilua ja joustavaa palvelua

Artikkelikuva: Robottibussi, joka yhdistää kehuttua muotoilua ja joustavaa palvelua

Suomalainen Sensible 4 ja espanjalainen Shotl yhdistivät osaamisensa kehittääkseen itseohjautuvien bussien laivaston testattavaksi  FABULOS-hankkeessa. Yhteistyön tuloksena syntyi pikkubussi GACHA, joka tarjoaa bussit ja kyytiä tarvitsevien  asiakkaiden yhdistämispalvelun. 

FABULOS-hankkeessa on edetty esikaupallisen hankinnan (eng. pre-commercial procurement) toiseen vaiheeseen. Sen tavoitteena on varmistaa, että neljän mukana olevan konsortion kehittämät prototyypit vastaavat FABULOS‑hankkeen toiminnallisia vaatimuksia. Lisäksi testataan prototyyppien toimivuutta kaupunkiympäristössä muun liikenteen joukossa. Yritykset ovat suunnitelleet ratkaisunsa esikaupallisen hankinnan ensimmäisessä vaiheessa ja nyt on aika viedä suunnitelmat konkreettiselle tasolle. 

Sensible 4:n Tapio Taipalus ja Tommi Berg kertovat kokemuksiaan autonomisten bussien kehitystyöstä ja esikaupallisesta hankinnasta innovoinnin välineenä. 

Sensible 4 ja Shotl tarjoavat yhdessä ratkaisuaan autonomisesta bussista. Kertokaa hieman yhteistyöstänne.

“Sensible 4:n osaamista on autonominen ajaminen ja tarjoamme siihen liittyvää ratkaisua. Shotl taas keskittyy palveluun, joka yhdistää jaetut ajoneuvot sekä matkustajien kyytitarpeet. Tutustuimme Shotlin palveluun messuilla, jonka ansiosta käynnistimme yhteistyön.”

Mikä on visionne FABULOS-ratkaisusta?

“Autonomisessa ajoneuvossa mielestämme oleellista loppuasiakkaalle on miellyttävä käyttökokemus, joka syntyy esimerkiksi muotoilusta ja teknisestä toimivuudesta. Yhteisessä visiossamme tarjoamme viimeisen mailin haasteen ratkaisuksi autonomista bussia, joka toimii kutsupalveluna myös harvemmin asutetuilla alueilla  pitäen yllä hyvää palvelutasoa.”

Mikä on näkemyksenne autonomisen liikenteen tulevaisuudesta?

“Iskulauseemme GACHA – Self-driving everywhere tiivistää ajatuksemme siitä, että autonomisen liikenteen on tärkeää toimia joka säällä. Autonomisen liikenteen yleistymisellä tulee varmasti olemaan merkittäviä vaikutuksia kaupunkeihin ja niiden infrastruktuuriin, joka on 1960-luvulta lähtien rakennettu vahvasti yksityisautoilun ympärille. Kun autoja on vähemmän, tilaa saadaan lisää muulle toiminnalle.”

Mitä mieltä olette esikaupallisesta hankinnasta innovaatioiden työkaluna?

“FABULOSin esikaupallinen hankinta on ollut yrityksellemme paras EU-rahoitteinen kokemus: hankkeen lähtökohtana on konkreettinen tarve, johon etsitään parhaita palvelu- ja teknologiaratkaisuja. FABULOS-hankkeella on esikaupallisen hankinnna ansiosta mahdollisuus edistää autonomisen liikenteen osaamista EU:n sisällä. Se on vahvuus kun kilpailu ja osaaminen maailmalla on kovatasoista juuri nyt.”

Mikä on tavoitteenne FABULOS-hankkeessa?

“FABULOSin tavoite osuu hyvin yhteen GACHA-ajoneuvomme kanssa. Hanke tuo meille näkyvyyttä ja mahdollisuuden esitellä ratkaisuamme ja osaamistamme laajasti!”

Lokakuussa Sensible 4 voitti miljoonan dollarin arvoisen ykköspalkinnon Dubai World Self-Driving Transport Challengessa.

Juttusarjassa esitellään FABULOS-hankkeen esikaupallisen hankinnan toiseen vaiheeseen osallistuvat neljä konsortiota. 

FABULOS (Future Automated Bus Urban Level Operation System) on tutkimus- ja kehityshanke, jonka tavoitteena on osoittaa automaattisten linja-autojen käyttöön perustuvan viimeisen mailin julkisen liikenteen toteuttamiskelpoisuus osana olemassa olevaa kaupunkialueiden julkista liikennettä. FABULOS-hanke saa rahoitusta Euroopan Unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta ja sen kesto on 1.1.2018–31.12.2020. FABULOS-hankkeella on kumppaneita Virossa, Suomessa, Kreikassa, Alankomaissa, Norjassa ja Portugalissa. 

Kuva: Sensible 4

Lisätiedot:

Kuva

Renske Martijnse-Hartikka

#AiRMOUR #FABULOS

puh. +358 40 683 7979
renske.martijnse-hartikka(at)forumvirium.fi

Tilaa uutiskirje

Älyratkaisuja kaupungeille, pilotteja yrityksille ja yhteistyömahdollisuuksia tutkimuslaitoksille – kerromme sinulle ensimmäisenä!


Lue myös