Suomen ensimmäinen sähkökuorma-autotehdas luo työpaikkoja ja vähentää liikenteen päästöjä – mySmartLife- ja eRetrofit -projektit vauhdittivat kehitystä

Artikkelikuva: Suomen ensimmäinen sähkökuorma-autotehdas luo työpaikkoja ja vähentää liikenteen päästöjä – mySmartLife- ja eRetrofit -projektit vauhdittivat kehitystä

Keuruulle perustettiin Suomen ensimmäinen sähkökuorma-autokonversiotehdas. Lielahden Autokeskus Oy:n tehdas muuntaa diesel-kuorma-autoja sähköllä toimiviksi kuorma-autoiksi. 

Tehdas luo uusia työpaikkoja ja vähentää raskaan liikenteen ilmastopäästöjä. Tehtaan syntyä vauhditti Euroopan Unionin rahoittamat hankkeet mySmartLife ja eRetrofit, joissa kaupungit, yritykset ja yliopistot kehittivät yhdessä uusia vähäpäästöisiä innovaatioita.

Sähkökuorma-auton kehittämisessä mySmartLife-hankkeessa olivat mukana muun muassa Forum Virium Helsinki, Stara, VTT, kuljetusyhtiö Niinivirta ja Tampereen ammattikorkeakoulu. mySmartLife-hanke auttoi Tampereen ammattikorkeakoulua luomaan sähkökuorma-autoille avoimeen lähdekoodiin perustuvan latausratkaisun. 

Arvokasta kehitysapua saatiin myös Niinivirta-yhtymältä, joka toi Pohjoismaiden ensimmäisen sähköisen jakeluauton liikenteeseen jo vuonna 2015.

Sähkökuorma-autot sopivat kaupunkeihin

Selvityksissä kävi ilmi myös, että urakoitsijoiden ja liikennöitsijöiden etujoukko on valmis ostamaan raskaan kalustonsa vähäpäästöisenä, jos ajoneuvoja ja huoltopalveluita löytyy markkinoilta. Tätä haastetta tuli mukaan ratkaisemaan innovaatiorahaston rahoittama eRetrofit-hanke, joka lähti kehittämään sähkökuorma-autojen kaupallistamista. 

Nyt Keuruulle avautuva sähkökuorma-autojen muuntotehdas suunnittelee muuntavansa jopa 200 kuorma-autoa sähköiseksi vuoteen 2024 mennessä. 

”Muutaman vuoden vanhoille dieselkuorma-autoille annetaan uusi sähköinen elämä”, sanoo Lielahden Autokeskus Oy:n toimitusjohtaja Mikko Leppälahti yhtiön tiedotteessa. 

Sähkökuorma-autot soveltuvat jo nykyisin erittäin hyvin kaupunkiseutujen jakeluliikenteeseen. Usein jakeluliikenteen kuorma-autoilla ajetaan päivittäin alle 200 kilometrin matka ja yön aikana kuorma-autojen akut pystytään lataamaan täyteen. Kaupunkien viihtyvyyden kannalta sähkökuorma-autoilla on monia etuja: hiilidioksidipäästöt vähenevät radikaalisti, pienhiukkaspäästöt poistuvat ja melutaso alenee ratkaisevasti. 

Innovaatioprojekti onnistui erinomaisesti

Kaupunkien, yritysten ja yliopistojen yhteistyö mySmartLife- ja eRetrofit-projekteissa jalosti innovaation toimivaksi liiketoiminnaksi, joka luo työpaikkoja ja vähentää ilmastopäästöjä.

“Tämä on loistava esimerkki Euroopan Unionin ja kaupunkien innovaatiorahoituksen vaikuttavuudesta”, sanoo Forum Virium Helsingin IoT- ja datajohtaja Timo Ruohomäki.

Staran odotuksissa on, että sähköinen raskas liikenne ottaa ison harppauksen jos voidaan osoittaa, että yksinkertaisempi tekniikka pidentää käyttöikää. Tätä tarkoitusta varten tarvitaan dataa ja ahkeraa pilotointia.


Lisätietoa

Lue myös