Katunäytöt toivat e-kirjat ihmisten ilmoille
E-kirjapalveluihin saattoi tutustua vuodenvaihteessa kaupunkinäytöillä, joissa tarjoiltiin ohikulkijoille sähköisiä lukuvinkkejä. Kaupunginkirjasto ja Forum Virium Helsinki toivat kampanjalla kirjaston e-kirjakokoelmaa kaupunkilaisten tietoisuuteen.
Näyttöjen avulla kaupunkilaisia houkuteltiin tutustumaan kirjaston e-kirjapalveluihin. Kampanjassa Clear Channelin kosketusnäytöllisiä katunäyttöjä koskettamalla käyttäjä sai esiin QR-koodin, jonka hän saattoi skannata matkapuhelimensa koodinlukijalla ja siten saada esiin ohjeet kyseisen e-kirjan lainaamiseksi. Kampanja näkyi yli kymmenessä näytössä ympäri Helsingin ydinkeskustaa. Yksi tavoitteista olikin testata Helsingin kaupungin näyttötilaa ja niiden toiminnallisuutta.
Joululahjat edistävät lukuintoa
E-kirjakampanja ajoitettiin joulupyhiin, jolloin joululahjoiksi saadut tabletit ja taulutietokoneet olivat vielä tuoreina käyttäjien mielissä: ”Kaupunkinäyttökampanjalla oli selkeästi vaikutusta, sillä kaikkien näytöillä esiteltyjen kirjojen lainauskerrat nousivat”, kertoo informaatikko Marja Hjelt Helsingin kaupunginkirjastosta. ”Kampanjan tavoitteena oli saattaa asiakkaiden tietoon heti joululahjasesongin jälkeen se, että taulutietokoneilla voi myös lukea ja lainata kirjaston e-kirjoja. Näin edistimme e-kirjastojen käyttöä ja uusia käyttäjiä rekisteröityi palveluun huomattavasti keskimääräistä enemmän.”
Forum Virium Helsinki on pitkäkestoisesti tehnyt yhteistyötä kaupungin yksiköiden kanssa viedäkseen eteenpäin laajempaa suunnitelmaa siitä, miten vuorovaikutteiset näytöt voivat toimia osana kaupungin informaatio- ja opastejärjestelmää. Pienemmillä piloteilla kokeillaan näyttöjen toiminnallisuuksia sekä kerätään kokemuksia tuotantoprosessista.
Näyttöjen tulevaisuuden näkymistä on aiemmin hahmoteltu vuorovaikutteinen Urbanflow –konsepti. Vuorovaikutusta testattiin myös MM-jääkiekkokampanjassa. Tänä keväänä suunnitteilla on jatkaa pilotointia kaupunkinäytöillä sekä kehittää eteenpäin laajempaa opastekonseptia.