Lokakuussa 2021 pääkaupunkiseudun ravintoloissa lanseerattiin Ilmastoannos-kampanja, jonka tavoitteena oli ottaa ravintolat ja niiden asiakkaat mukaan ilmastotalkoisiin. Kampanja-aikana sinivalkoisen Ilmastoannos-merkin otti käyttöönsä yli 50 ravintolaa. Ilmastoannokseksi määriteltiin ne ruoka-annokset, joiden raaka-aineiden yhteenlaskettu hiilijalanjälki oli enintään 1,0 kg CO2e, eli reilusti alle suomalaisen keskiarvon.
Kampanjan aikana loka-marraskuussa 2021, yli 50 pääkaupunkiseudun ravintolaa nosti ilmastoannokset ruokalistoilleen. Mukana oli niin kortteliravintoloita kuin Palmian kaltaisia henkilöstöravintoloita. Mukana olleet ravintolat saivat käyttöönsä hiilijalanjälkilaskurit ja tukea niiden käyttämiseen.
Ilmastoannoksia tarjoilivat esimerkiksi Dylanin ravintolat, Sofia Helsinki, Sushibar+Wine, Palmian ravintolat ja Löyly. Ravintola-asiakkaille Ilmastoannos-merkki tarjosi tietoa ilmastoystävällisistä valinnoista sekä vaivattoman tavan vaikuttaa omaan hiilijalanjälkeen.
“Oli hienoa miten ravintolakenttä lähti mukaan ilmastoannos-kampanjaan nopealla aikataulululla. Mukaan saatiin laaja kattaus erilaisia lounasravintoloita, ja osallistujien määrä ylitti odotuksemme – ja lähes resurssimmekin. Kampanja tarjosi ravintoloille mahdollisuuden kokeilla hiilijalanjälkilaskureita osana omaa toimintaa, ja haastoi myös tekemään muutoksia ruokalistoilla. Mukana olevat ravintolat kertoivat kasvisruuan menekin nousseen kampanjan aikana”, kertoo kehityspäällikkö Kaisa Spilling Forum Virium Helsingistä.
Ilmastoannos-merkin käyttöä jatketaan
Ilmastoannos-merkki jää ravintoloiden käyttöön kampanjan päätyttyä. Merkin voi ottaa käyttöön rekisteröitymällä ilmastoannos.fi -sivuilla ja sitoutumalla käyttämään hiilijalanjälkilaskuria ilmastoannosten jalanjäljen laskemiseen. Moni mukana olleista ravintoloista jo vahvistanut jatkavansa merkin käyttöä.
”Saimme Ilmastoannos-kampanjasta hyvää palautetta ja varmuutta siihen, että olemme vastuullisuustoiminnassa oikeilla jäljillä. Kampanja auttoi myös herättelemään keittiöhenkilökuntaa siihen, mitkä tekijät vaikuttavat ruuan hiilijalanjälkeen. Lisäksi oli hienoa huomata, että meiltä löytyi monia ilmastoannoksia jo valmiiksi. Suunnitelmissamme on jatkaa Ilmastoannos-merkin käyttöä vuonna 2022”, summaa markkinointipäällikkö Miia Pirttijärvi Soupster Familyn kokemuksia.
Kampanjan aikana ravintoloiden käyttöön tarjottiin Clonetin OpenCO2.net-pohjainen Aterian Ilmastolaskuri ja Jamix-toiminnanohjausjärjestelmän käyttäjillä oli mahdollisuus laskea aterioiden hiilijalanajälki CO2-laskurilla. Myös Unileverin kaikille avointa hiilijalanjälkilaskuria voitiin hyödyntää hiilijalanjäljen laskemiseen. Lisäksi ravintoloille palveluita tarjoava Lounastaja toi merkin pysyväksi osaksi palveluaan Ilmastoannos-kampanjan tuloksena.
Ilmastoannos-kampanja oli yksi Mission Zero Foodprint -hankeen kokeiluista. Hanke kehitti ravintoloiden ja muiden ruokapalveluyritysten hiilineutraaliutta, siihen tarvittavia älykkäitä ratkaisuja ja työkaluja. Hanketta rahoittivat Euroopan aluekehitysrahasto ja Uudenmaan liitto. Ilmastoannos-kampanjan yhteistökumppanit olivat Helsingin kaupunki, HSY, Unilever Food Solutions, Jamix, Clonet, TableOnline ja Positive Impact.
Kuva: Unsplash
Lisätietoa