Helsingissä testataan automaattisen sydäniskurin kuljettamista dronella

Artikkelikuva: Helsingissä testataan automaattisen sydäniskurin kuljettamista dronella

Everdrone AB pilotoi syyskuussa Helsingissä automaattisen sydäniskurin kuljettamista dronella. Kokeilussa testataan, voisiko sydäniskurin toimitus ilmateitse nopeuttaa avun saamista potilaalle hätätilanteessa.

Suomessa kuolee vuosittain 5 000–10 000 henkilöä* sairaalan ulkopuolella tapahtuvaan sydänpysähdykseen. Avun saaminen paikalle mahdollisimman nopeasti voi pelastaa sydänpysähdyspotilaan hengen. Jos sydänpysähdys tapahtuu sairaalan ulkopuolella, selviytymisen mahdollisuudet laskevat noin kymmenellä prosentilla jokaisen pysähdystä seuraavan minuutin aikana ennen elvytyksen aloitusta**.

Nämä ovat taustatekijöitä kokeilussa, jossa testataan automaattisen sydäniskurin kuljettamista dronella. Koelentoja Helsingissä operoi ruotsalainen Everdrone AB, joka valittiin palveluntarjoajaksi kokeiluun avoimessa tarjouskilpailussa. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki koordinoi kokeilua. Kokeilu on osa Vähähiilisyyttä tukevat dronepalveluratkaisut Etelä-Suomessa -hanketta, jolle Uudenmaan liitto on myöntänyt rahoituksen Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR).

Dronen ohjaamista maarajojen yli

Everdronen palvelussa Göteborgin alueella Ruotsissa drone lentää autonomisesti tarvittavaan paikkaan ja laskee sydäniskurin potilasta auttavan henkilön lähelle. Dronen reitti suunnitellaan automaattisesti siten, että se välttää tiheästi asutut ja ruuhkaiset alueet.

– Drone välttää liikenneruuhkien kaltaiset ongelmat, jolloin apu on mahdollista saada paikalle nopeammin kuin tietä pitkin kulkevalla hälytysajoneuvolla. Dronet pääsevät kulkemaan myös paikkoihin, kuten saariin, jotka ovat vaikeasti saavutettavissa muilla kulkuneuvoilla, Everdrone AB:n maatoimintojen johtaja Daniel Blecher kertoo.

Sydäniskuria kuljettavaa dronea ohjataan nyt ensimmäistä kertaa toisesta maasta käsin.
Dronea ohjataan kokeilussa Everdronen Ruotsissa sijaitsevasta ohjauskeskuksesta. Myös Helsingissä on paikalla henkilökuntaa valvomassa kokeilun sujumista turvallisesti.

Todellisen hätätilanteen simulointia

Kokeilu koostuu useista lennoista, joissa simuloidaan todellisen hätätilanteen vaiheita.

– Kokeilussa suoritetaan useita tehtäviä, joissa autonominen drone lentää simuloidun hätätilanteen tapahtumapaikalle ja laskee sydäniskurin maahan vinssimekanismin avulla. Tämän jälkeen drone lentää takaisin lähtöpaikkaansa. Tehtävät suoritetaan simuloidun asuinalueen yllä, jolloin saamme parhaiten esiteltyä dronen älykästä reittisuunnittelua ja autonomisen lentämisen mahdollisuuksia, Blecher sanoo.

Kokeilussa kerätään myös tietoa siitä, voisiko drone vauhdittaa hengenpelastustoimia sairaalan ulkopuolella tapahtuvassa sydänpysähdyksessä. Myös dronekuljetusten hiilidioksidipäästöjä verrataan muihin kuljetustapoihin.

– Forum Virium Helsingissä on käynnissä useita projekteja, joissa testataan dronekuljetuksia. Projekteissa selvitetään muun muassa sitä, voidaanko dronejen avulla vähentää hiilidioksidipäästöjä, tukea uusia palveluita ja liiketoimintaa sekä vastata terveydenhuollon ja ensihoidon tarpeisiin, kertoo projektipäällikkö Suvi Vähä-Sipilä Forum Virium Helsingistä.

Helsingin kaupunki saa myös tietoa siitä, miten kaupunki voisi huomioida droneliikenteen lisääntymisen kaupunkisuunnittelussa ja millainen rooli kaupungilla voisi olla dronelentojen toimintaympäristönä.

Kokeilu sydäniskurin kuljettamisesta dronella Helsingissä

  • Automaattisen sydäniskurin kuljettamista dronella kokeillaan Malmin lentokentällä Helsingissä 21.–22.9.2021 klo 9–16 (Huom. säävaraus).
  • Lennot suorittaa Everdrone AB. Länsiruotsalaiselle Everdrone AB:lle tämä on ensimmäinen kokeilu Suomessa.
  • Kokeilu on osa Vähähiilisyyttä tukevat dronepalveluratkaisut Etelä-Suomessa -hanketta, jota Uudenmaan liitto rahoittaa Euroopan aluekehitysrahastosta.
  • Dronelentoja etäohjataan Ruotsista, paikalla Helsingissä on lennon turvallisuudesta vastaava henkilö.
  • Jokaiseen tehtävään kuuluu:
    • simuloitu hätäpuhelu
    • autonomisen dronen lento lähtöpaikasta hätätilanteen tapahtumapaikalle
    • sydäniskurin toimitus lähelle simuloitua hätätilannetta
    • autonominen paluulento dronen lähtöpaikkaan
    • dronen tekninen tarkastus.


Lisätietoja:

Daniel Blecher, maatoimintojen johtaja
Everdrone AB
Puh. +46 (0)7 09 59 55 70
Sähköposti: daniel.blecher(at)everdrone.com

Suvi Vähä-Sipilä, projektipäällikkö
Forum Virium Helsinki
Puh. 0400 532 686
Sähköposti: suvi.vaha-sipila(at)forumvirium.fi

* Lähde: Lääkärikirja Duodecim
** Lähde: Larsen M P, Eisenberg M S, Cummins R O et al. Predicting survival from out-of-hospital cardiac arrest: a graphic model. Ann Emerg Med 1993221652-1658.

Kuva ja video: Vesa Laitinen

Lisätietoa

Lue myös