Helsingissä saarihyppelylle pääsee syksyllä helpon kännykkälipun avulla – MaaS-palvelut laajenevat Helsingin saaristoliikenteeseen

Artikkelikuva: Helsingissä saarihyppelylle pääsee syksyllä helpon kännykkälipun avulla – MaaS-palvelut laajenevat Helsingin saaristoliikenteeseen

Saaristoon tutustuminen Helsingissä on nyt helpompaa kuin koskaan, kun saarihyppelyn lipun voi ostaa ensimmäistä kertaa suoraan Whim-sovelluksella. Syyskuun pilotti testaa lipunmyynnin rajapintojen avaamista, mikä mahdollistaisi jatkossa useiden saaristoreittien lippujen hankinnan samasta paikasta. 

Koronakevät loi kysyntäpiikin pääkaupunkiseudun lähiluontokohteisiin. Helsingin tavoitteena on edistää ekologista lähimatkailua ja tehdä siitä helppoa. Kaupunki tahtoo hyödyntää merellistä sijaintiaan ja sen tarjoamia mahdollisuuksia muun muassa tekemällä saarikohteissa vierailusta ja palveluiden käytöstä kaupunkilaisille ja matkailijoille sujuvaa.

Digitaaliset palvelut tarjoavat tähän uusia mahdollisuuksia. Syyskuun pilotissa vesiliikenteen liput tuodaan ensimmäistä kertaa osaksi muita matkaketjuja avoimen rajapinnan kautta. Toteutuksesta vastaavat yhteistyössä Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki, strategia-, design- ja teknologiayhtiö Reaktor, Whim-palvelua kehittävä MaaS Global, JT-Line ja CRD Systems sekä Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala. Tien avaajana toimii Whim-sovelluksella ostettava JT-Linen Island Hopping -lippu. Matkailija voi siis ostaa lipun jo tutulla sovelluksella, ilman tarvetta etsiä kullekin reitille tarkoitettua lipunmyyntikanavaa. Reitti kulkee välillä Kauppatori-Vallisaari-Suomenlinna-Lonna-Kauppatori. Tulevaisuudessa reittejä, lipputyyppejä ja sovelluksia tulee lisää, jos pilotti koetaan onnistuneeksi.

“Helsingin merellisen strategian tavoite on laajentaa helsinkiläisten merellistä reviiriä ja tehdä saarista entistä saavutettavampia. Osa sujuvaa vesiliikennettä on matkalippujen hankinnan helpottaminen. Tulevaisuudessa merelliseen luontoon tulisi päästä yhtä kätevästi kuin ratikalla lähipuistoon”, kertoo Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula.

Helsingin kaupunki panostaa myös muihin merellisiin digitaalisiin palveluihin. Muuta uutta tarjontaa edustavat esimerkiksi sähköinen Ahti-palvelu, joka kokoaa yhteen kiinnostavimmat merelliset palvelut saunoista vuokraveneisiin sekä Vartiosaaren sähkövenekokeilu.

Helsinki nostettu kärkikaupungiksi MaaS-liikkumispalveluiden kehittämiselle

Uusia palveluja kehitettäessä Helsingin ajatuksena on toimia testialustana, jossa voidaan kokeilla ja pilotoida uusia palveluja kaupunkilaisille sekä luoda yrityksille uutta liiketoimintaa. Helsinki onkin nostettu kansainvälisesti esiin kärkikaupunkina MaaS eli Mobility-as-a-service -palveluiden kehittämiselle.

“Tavoitteenamme on koko ajan ollut mahdollisimman monipuolisten liikkumisen palveluiden tarjoaminen suomalaisille. Olen todella iloinen, että olemme nyt saaneet saaristoveneet mukaan palveluumme. Tavoitteenamme on laajentaa palvelua ensi kesänä, jolloin merellinen liikkuminen esim. Helsinki Biennalen myötä on vahvasti tapetilla,” sanoo MaaS Globalin maajohtaja Jarkko Jaakkola.

Saaristoliikenteen MaaS-pilotilla edistetään teknisiä ja liiketoiminnallisia edellytyksiä uusille palveluille.

”Uusien digitaalisten kaupunkipalveluiden kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää päästä nopeasti keräämään arjen kokemuksia ja testaamaan uusia liiketoimintamalleja yhdessä kaupungin ja yritysten kanssa. Reaktorin ja MaaS Globalin ketterä mukaanlähtö ja avoimen koodin hyödyntäminen mahdollisti meille nopean siirtymisen konseptista käytäntöön, ja liikennöitsijöiden kehitysmyönteinen asenne on ollut ratkaisevaa. Mielenkiinnolla odotamme kuinka kaupunkilaiset ottavat tämän vastaan”, kertoo Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsingin kehitysjohtaja Pekka Koponen.

Pilotissa on tuotettu avoin rajapintaratkaisu, ja kaupungin tavoitteena on saada pilotin innoittamana muutkin saaristoliikenteen toimijat avaamaan omia rajapintojaan sekä hahmottelemaan mahdollisuuksia datan hyödyntämiseen. Koponen korostaakin, että elinvoimaisen ekosysteemin rakentumisessa keskeisessä asemassa ovat tavoitteellisesta yhteistyöstä innostuvat yritykset.

“Toimijoiden ja palveluiden ketju mahdollistaa sen, että esimerkiksi lippu-, ruoka- ja kulttuuripalveluita voidaan myydä nyt yhdessä. Matkailija maailman toiselta laidalta voi tulevaisuudessa tehdä varaukset joustavasti etukäteen vaikka puhelimella. Yhteiskunnan digitaalisten palveluiden kehittyminen on luonnostaan Reaktorin intohimo, ja tämän hankkeen kontekstissa teknologia yhdistyy kestävään kehitykseen ja Helsingin upean saariston laajempaan hyödyntämiseen”, sanoo Reaktorin liiketoiminnan kehitysjohtaja Peter Lindberg.

Pilottitoteutuksessa MaaS Globalin Whim-sovellus kutsuu Reaktorin toteuttaman integraatiokerroksen kautta CRD Systemsin lippujärjestelmän rajapintaa. Liikennöitsijä JT-Line valikoitui pilottiin sen tänä kesänä liikennöimän Vallisaari-yhteyden perusteella. Vallisaaressa järjestetään Helsinki Biennaali kesällä 2021.

Uuden lipputuotteen tuova Whim-sovelluspäivitys on saatavissa Apple Storessa ja Google Play:ssä, ja Island Hopping -lippu on saatavilla liikennöintikauden loppuun 27.9. asti.

Lue lisää aiheesta Whimin sivuilta. 

Kuva: Julia Kivelä / Helsinki Marketing

Lisätietoja

Kuva

Pekka Koponen

#älykäskaupunki #avoindata
#älyliikenne #API #IoT

puh. +358 40 501 7114
pekka.koponen(at)forumvirium.fi

Tilaa uutiskirje

Älyratkaisuja kaupungeille, pilotteja yrityksille ja yhteistyömahdollisuuksia tutkimuslaitoksille – kerromme sinulle ensimmäisenä!


Lue myös