Uinuvat ideat käyttöön – yhteishanke vauhditti Tiedon tuotteen kaupallistamista

Artikkelikuva: Uinuvat ideat käyttöön – yhteishanke vauhditti Tiedon tuotteen kaupallistamista

Organisaatioissa parhaat innovaatiot syntyvät rajoja rikkomalla: tuomalla yhteen erilaisia osaajia, jotka voivat myös yllättää toisensa näkemyksillään ja kokemuksillaan. Tieto on kehittänyt asiakkailleen ratkaisun, Eurekan, jolla ottaa henkilöstön koko ideointipotentiaali käyttöön. 

Monissa yrityksissä uuden innovointi voi olla käytännössä haastavaa. Ideat ovat levällään, niitä ei kerätä systemaattisesti eikä niitä käsitellä kunnolla. Tiedon Eureka on paitsi sovellus, jolla kerätä ideoita, myös toimintamalli viedä aihioita eteenpäin, parhaimmillaan tuotteiksi asti. Tuotteen taustalla ovat omakohtaiset kokemukset.
 
”Olemme käyttäneet ja kehittäneet Eurekaa jo hyvän aikaa. Palvelu otettiin käyttöön vuonna 2010 ja se on ollut menetys. Tähän mennessä ideoita on kerätty lähes 2000 ja kommenttejakin löytyy runsaat 10 000”, kertoo Business Consultant Jaakko Jäätmaa Tiedolta.
 
Ideoiden keräämisen lisäksi Tieto on kehittänyt sisäisiä prosessejaan niin, että ehdotuksia arvioidaan ja viedään eteenpäin järjestelmällisesti. Vaikka vain murto-osa ajatuksista on käytännössä tuotteistettavissa, on Eurekan ideoiden  pohjalta kehitetty jo useita prototyyppejä. 
 
Ulkopuolisille Tieto on myynyt Eurekaa kesästä 2011. Yksi tyytyväisistä käyttäjistä on OP-Pohjola, joka on pilottivaiheen jälkeen päättänyt laajentaa Eurekan koko organisaation käyttöön. Eureka on parhaillaan testauksessa myös Yleisradiossa, jossa palvelua kokeillaan ensin rajatun joukon kesken, minkä jälkeen päätetään jatkosta. 
 
Idealingosta tukea kaupallistamiseen
 
Eurekan kaupallistamisessa Tieto on hyödyntänyt ahkerasti Idealinko-projektista kerättyjä kokemuksia. Idealingossa aktivoitiin kaupunkilaisia ideoimaan parannuksia arjen hyvinvointipalveluihin. Ennen kaikkea siinä kehitettiin uusia, osallistavia toimintamalleja julkisten palveluiden innovointiin.
 
Tiedolle erityisen arvokkaita olivat opit siitä, miten ideointia voi suunnata yrityksen ulkopuolelle, tehdä sitä yhdessä kaupunkilaisten tai asiakkaiden kanssa. Toisaalta Idealingossa kokeiltiin myös kohdistetumpaa ideointia: ratkaisujen etsimistä valmiiksi mietittyihin haasteisiin.
 
”Idealinko oli meille tärkeä ensimmäinen harjoitus Eurekan kaupallistamisessa. Kokemusten innoittamana olemme edelleen kehittäneet Eurekaa ja sen ympärille rakentuvaa toimintamallia. Yleisen ideoinnin rinnalle aiomme nostaa valmiita kehityshaasteita, joihin pyydämme henkilökunnalta ratkaisuja”, Jaakko Jäätmaa kertoo.
 
Tiedolla on myös uusi konsepti Co-innovation, jossa se ideoi palveluja yhdessä asiakkaiden kanssa. Tämä tehdään kuitenkin nimenomaan niin, että ideoinnissa yhdistetään fyysiset tapaamiset ja verkkotyökalu. Vastaavaa mallia kehitettiin myös Idealingossa.
 
”Olemme erittäin iloisia siitä, että hankeyhteistyö on vauhdittanut yhteistyökumppanimme liiketoimintaa. Yksi keskeinen tavoitteemme on nimenomaan tukea liiketoiminnaksi jalkautuvia innovaatioita ja uusia ratkaisuja”, iloitsee toimitusjohtaja Jarmo Eskelinen Forum Virium Helsingistä.
 
 
Teksti: Kaisa Eskola
 
 

Forum Virium Helsinki kehittää uusia digitaalisia palveluja yhdessä yritysten, Helsingin kaupungin ja muiden julkisten toimijoiden kanssa. Vuonna 2005 perustetun yhteisön yritysjäseniä ovat Elisa, Nokia, TeliaSonera, Tieto, Yleisradio, IBM, Digita, Logica, Siemens, Sponda, SOK sekä julkishallinnosta Helsingin kaupunki, Finnvera, Sitra, Tekes, Tieke ja VTT. 
 
Helsingin kaupungin terveyskeskuksen vetämä Idealinko aktivoi kaupunkilaisia ideoimaan parannuksia arjen hyvinvointipalveluihin. Ennen kaikkea projektissa kehitettiin uusia, osallistavia toimintamalleja julkisten palveluiden innovointiin. Idealinko toteutettiin osana laajaa Terveellinen kaupunginosa -ohjelmaa, jossa Helsingin kaupungin lisäksi oli mukana Forum Virium Helsinki ja useita yrityksiä.

 

Lue myös