Uusien palveluiden ja tuotteiden keksiminen sekä vanhojen kehittäminen aikaisempaa paremmiksi on yrityksille ja julkiselle sektorille välttämättömyys. Ainutlaatuisessa Helsinki Living Lab -konseptissa käyttäjät parantavat olemassa olevia tuotteita ja kehittävät kokonaan uusia digitaalisia tuotteita ja palveluita. Suomalainen living lab -osaaminen on nyt myös vientituote, jonka maailmanvalloitus alkaa tänään Pariisista. Kesäkuussa markkinointi jatkuu muun muassa Korean Soulissa.

Forum Virium Helsinki esittelee 17.4.2008 Pariisissa Living Lab -konseptiaan yhdessä Helsingin kaupungin ja Greater Helsinki Promotion Oy:n sekä ranskalaisten kumppaniensa kanssa. ”Paris-Helsinki: Cities as Living Laboratories” -tapahtuma on osa Pariisissa järjestettävää Helsinki à St. Sulpice -teemaviikkoa. Suomalaisen digitaalisen osaamisen lisäksi Pariisissa esitellään myös suomalaisia design-tuotteita.

– Forum Virium esittelee Pariisissa Helsingissä toteutettuja ja hyvin onnistuneita living lab -kehittämishankkeita. Yhdessä Greater Helsinki Promotion Oy:n kanssa markkinoimme myös koko Helsingin metropolialuetta ranskalaisille potentiaalisena investointikohteena. Samalla törmäytämme ranskalaisia toimijoita Helsinki Living Lab -ohjelman toimijoiden kanssa, jotta voisimme synnyttää uudenlaisia yhteistyöhankkeita, kertoo Helsinki Living Labin prosessipäällikkö Janne Orava. Helsingin metropolialue on Oravan mukaan ainutlaatuisen hyvä paikka digitaalisten palveluiden kehittämiseen, sillä helsinkiläiset ovat avoimia kokeilemaan uusia tuotteita ja palveluja. Myös alueen tekninen infrastruktuuri on maailman mittakaavassa aivan terävintä kärkeä. Pariisi, Berliini, Hong Kong, Soul…

Helsinkiläisen living lab -osaamisen vieminen maailmalle käynnistyy Pariisista. Lähiaikoina aiheeseen liittyviä tapahtumia järjestetään eri puolilla maailmaa.

– Esittelemme tänä keväänä living lab -toimintaamme myös Tukholmassa, Berliinissä, Hongkongissa, Shenzhenissä ja Soulissa. Helsingin alueella on toimiva innovaatioekosysteemi, joka tarjoaa palveluiden kehittäjille maailman laajuisesti nopean väylän tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Suomalaisen digiosaamisen maine on maailmalla hyvä. Mainioita esimerkkejä digitaalisista tuotteista ovat esimerkiksi lukuisat maailman menestykseen yltäneet suomalaiset pc- ja mobiilipelit, sanoo Greater Helsinki Promotion Oy:n toimitusjohtaja Tatu Laurila.

Helsinki Living Lab -konsepti on testannut ja kehittänyt käyttäjien kanssa paremmiksi muun muassa verkkolevy- ja sähköpostipalveluja, hyvinvointipalveluja, liikenneinformaatiota välittäviä tauluja sekä päivittäistavarakaupan uudenlaisia digitaalisia ratkaisuja. – Helsingin kaupunki on vahvasti mukana ja rahoittamassa Helsinki Living Lab -ohjelmaa. Kaupunki tarjoaa myös omien palveluidensa uudistamishankkeita ohjelman kokeilukohteiksi, kertoo Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Eero Holstila.

Forum Virium Helsingin, Helsingin kaupungin ja Greater Helsinki Promotion Oy:n yhteistyökumppaneina ovat Pariisissa Quartier Numérique, Silicon Sentier, Cap Digital ja Fing.

Lisätietoja:
Helsinki Living Lab prosessipäällikkö Janne Orava,
p. +358 40 820 4842,

janne.orava@forumvirium.fi

T�m� s�hk�postiosoite on suojattu roskapostia vastaan, tarvitset javascripttituen p��lle n�hd�ksesi osoitteen.

www.helsinkilivinglab.fi