Stadi.TV: Kaupunkilaiset mukaan mediasisältöjen tuottajiksi

Sosiaalinen media on nostanut palvelujen käyttäjät tärkeiksi sisällöntuottajiksi ammattilaisten rinnalle. Social Video -projektissa tutkitaan, mitä vaatimuksia käyttäjillä on yhteisöissä julkaistuille videoille. Projektin pilottina Helsinkiin perustetaan uusi mediakanava, Stadi.TV, johon asukkaat ja ammattilaiset tekevät yhdessä audiovisuaalista sisältöä. Samalla kanava toimii myös testiympäristönä.

Yhteisöllisessä mediassa julkaistuja videoita tuotetaan tulevaisuudessa uusilla, vuorovaikutukseen perustuvilla tavoilla. Tämä muuttaa perinteisiä videotuotannon rooleja, sillä yksittäiset ihmiset ja yhteisöt pystyvät julkaisemaan nopeasti ja helposti laadukasta nettivideosisältöä, eivätkä välttämättä tarvitse työhön enää ammattilaisten apua. Toisaalta ammattilaiset ja amatöörit voivat myös luoda sisältöä yhdessä aivan uudella tavalla.

Social Video -projektissa tutkitaan, minkälaisia vaatimuksia käyttäjillä ja muilla asianosaisilla on yhteisöllisille videoille. Projektissa myös selvitetään käyttäjien asenteita yhteisöllisen videon käyttöä ja sisällön tuottamistapoja kohtaan.

– Projektin ytimessä ovat ns. käyttäjäskenaariot, ja näitä tutkitaan sekä sisällön, teknologian että käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena on siis ensinnäkin se, millaiset tilanteet herättävät videoinnin tarpeen ja toisekseen se, missä ja kenelle käyttäjä haluaa sisällön jakaa, kertoo vastaava tuottaja Helena Hyvärinen Forum Virium Helsingistä.

Stadi.TV – uudenlainen kaupunkimedia

Social video -projektin osana helsinkiläiset saavat uudenlaisen mediakanavan, Stadi.TV:n. Kanavan tarjonta tulee olemaan ennennäkemätön yhdistelmä asukkaiden, yhteisöjen ja alan ammattilaisten tuottamaa sisältöä.

– Stadi.TV:ssä voi katsoa rinnakkain kaupunkilaisten kuvaamia videoita ja toimituksellista TV-kanavaa, joka tarjoaa selkeitä näkökulmia kaupunkiin – esimerkiksi stadin parhaat palat. Kanavaan liittyy olennaisesti myös paikallisuus, eli käyttäjä voi rajata katseluun vain tietyltä alueelta kuvatun videomateriaalin, Helena Hyvärinen kertoo.

Tavoitteena on, että Stadi.TV:ssä löydetään hyvin toimiva tasapaino ammattilaisten, puoliammattilaisten ja amatöörien tuottamille mediasisällöille. Koulutus on tärkeä osa projektia. Mallia on otettu Amsterdamista, jossa on pyöritetty menestyksekkäästi kaupunkitelevisiota jo 10 vuoden ajan.

– Stadi.TV:n kehittäminen aloitetaan toden teolla ensi vuoden alussa. Projektin aikana mietitään vakavasti myös sitä, millä tavalla tämäntyyppinen uusi media voi jatkossa on pysyä hengissä ja menestyä. Tavoite nimittäin on, että muutaman vuoden sisällä Stadi.TV saadaan pysyväksi ja kehittyväksi osaksi kaupunkikulttuuria, toteaa Hyvärinen.

Oma haasteensa on siinä, että Suomessa ei ole aiemmin ollut vastaavantyyppistä mediakanavaa. Stadi.TV:n tapauksessa uutta on nimenomaan se, että lopullinen tuotantovastuu tulee olemaan kaupunkilaisilla. Vaikka mukana on alan ammattilaisia – tuottajia ja toimittajia – eivät he ole vastuussa siitä, että palveluun saadaan uutta, mielenkiintoista sisältöä.

Laajasti läsnä kaupunkilaisten elämässä

Stadi.TV tulee olemaan aidosti monikanavainen media. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sitä voi katsoa niin televisiosta, verkosta, netti-TV:stä kuin mobiililaitteestakin. Lisäksi palvelu tulee osaksi uudenlaisia kaupunkinäyttöjä, joita on testattu muun muassa Helsingin kaupungin matkailuneuvonnan ikkunoissa Unioninkadulla.

– On tärkeää, että Stadi.TV tulee mahdollisimman lähelle helsinkiläistä, Hyvärinen muistuttaa.

Stadi.TV tullaan lanseeraamaan ensi vuoden aikana, ja pilottivaihe kestää kolme vuotta. Tänä aikana Forum Virium Helsinki tulee vastaamaan kanavan sisällöllisestä, tuotannollisesta ja teknologisesta kokonaisuudesta sekä osallistuu aktiivisesti kanavan toiminnan käynnistämiseen.

Social video -projekti on osa Tieto- ja viestintäteollisuuden tutkimus Tivit Oy:n ICT SHOK -keskittymää. Tänä vuonna käynnistynyt Social video toteutetaan kokonaisuudessaan ensi vuoden aikana. Stadi.TV on yksi sen kärkihankkeista.

Lue myös