Hernesaareen rantautuvien risteilyturistien avuksi pystytettiin viime kesänä opastepolku, joka neuvoi matkailijat Helsingin keskustaan. Reitillä pilotoitiin kahden kuukauden ajan myös mobiilipalvelua, jonka avulla sai lisätietoja ympäröivästä kaupungista. Sekä käyttäjät että Helsingin kaupungin työntekijät olivat tyytyväisiä uuteen palveluun.

Walk and feel -opastuskonseptin tarkoitus oli houkutella risteilymatkustajat kävelylle Helsingin keskustaan. Tässä myös onnistuttiin. Reitti merkittiin opastetauluin sekä värikkäin perhoskilvin. Matkailijoita palveli satamassa kaupungin matkailuinfon henkilökunta ja pilottitiimi, joka kertoi polusta sekä opasteisiin kiinnitetyistä tunnisteista (2d-viivakoodit / RFID). Samalla opastettiin myös kännykkäpalvelun käyttämisessä. Satamassa oli käytössä verkkoyhteys, jolla sai ladata sovelluksen veloituksetta omaan älypuhelimeensa.

Kätevä ja luotettava palvelu

Matkailijat pitivät kännykkäpalvelusta. Erityisesti kehuttiin karttaa ja sovelluksen ilmaista latausmahdollisuutta satamassa. Kaupungin tarjoama palvelu koettiin luotettavaksi ja se erottui hyvin kaupallisten toimijoiden joukosta. Reitin varrella olleita kylttejä olisi kuitenkin voinut olla lisää. Myös opasteiden näkyvyys ja tunnistettavuus olisi voinut olla parempi.

”Kylteistä ladattava tieto oli kiinnostavaa ja hyödyllistä. Reittiä merkitseviä perhoskylttejä olisi kuitenkin voinut olla enemmän. Nyt jouduin tarkistamaan reittiä kartasta ja puhelimesta.”

Pilotin aikana Hernesaaren satamaan saapui yhteensä 50 risteilyalusta. Valtaosa niillä saapuvista turisteista ostaa kaupunkikierroksen jo laivalta. Opastepolku olikin suunnattu omatoimisille matkailijoille, joilla ei ollut ennalta suunniteltua ohjelmaa. Walk and Feel Helsinki -mobiilisovelluksen latasi pilotin aikana 350 risteilymatkustajaa. Lisäksi palvelua käytettiin verkosta selaimella. Pilotin aikana vierailuja oli palvelussa yhteensä 706.

Jatko jo suunnitteilla

Myös matkailuinfon työntekijät pitivät kokeilua hyvänä. Opastuksella onnistuttiin kohentamaan risteilymatkailijoiden palveluita Hernesaaressa. Markkinoinnissa ja matkailijoiden houkuttelemisessa nähtiin kuitenkin vielä kehittämisen varaa. Alueena kehittyvä Hernesaari on haastava, sillä palveluita ympäristössä on vielä vähän.
 
Nyt toteutettu reitti oli ensimmäinen osa kokonaisuutta, johon kuuluu kaksi muutakin polkua. Pilotilla kerättiin ensimmäisiä käyttäjäkokemuksia ja testattiin opasteiden toimivuutta. Samalla kokeiltiin, miten kaupunkitilassa voidaan kätevästi yhdistää sähköisiä tunnisteita (RFID, NFC) ja digitaalisia matkapalveluita. Jatkossa kokonaisuutta kehitetään pilotista saatujen kokemusten perusteella.

Työtä jatketaan muun muassa Helsingin kaupungin opastuksen kehittämishankkeessa, joka on osa Helsingin designpääkaupunkivuoden ohjelmaa ensi vuonna.

Walk and Feel Helsinki -opastepilotin takana ovat Helsingin kaupungin rakennusvirasto, Helsingin kaupungin matkailupalvelut ja Forum Virium Helsinki, joka vastasi polkuun liitetyn kännykkäpalvelun suunnittelusta ja koordinoinnista. Pilotti on osa kansainvälistä Smart Urban Spaces -hanketta, jota rahoittaa Tekes.
 

www.walkandfeelhelsinki.fi
sushelsinki.wordpress.com/category/SUS

www.smarturbanspaces.org