Red Herring -palkittu XIHA Life: Monikielinen yhteisösivusto kasvaa vauhdilla

XIHA Life on maaliskuussa 2008 perustettu avoin, maailmanlaajuinen yhteisösivusto, jonka käyttäjät voivat tutustua toisissa kulttuureissa kasvaneisiin ihmisiin. Yhteisössä jaetaan itse tuotettua sisältöä, kuten valokuvia, blogeja ja musiikkia. Suomalais-kiinalaisin voimin perustetun XIHA Lifen suosio on kasvanut rakettimaisesti; sivustolla käy tällä hetkellä 1,6 miljoonaa yksittäistä kävijää kuukaudessa.

 

−Sivuston kävijöiden määrä kasvaa 20 prosentilla joka kuukausi, ja vuoden loppuun mennessä aiomme kasvattaa sen kymmenkertaiseksi. Kasvusta suurin osa on orgaanista. Sivuston rakenne eli avoimesti internetissä näkyvä, käyttäjien rakentama sisältö on sellainen, että sen kasvu ruokkii entistä monipuolisempaa kasvua, sanoo yksi palvelun perustajista, XIHA Ltd:n teknologiajohtaja Jani Penttinen.

XIHA on alunperin perustettu Kiinassa, ja vaikka se on alusta asti ollut globaali yhteisö, aasialaisuus näkyy sivuston kirkkaassa värimaailmassa, kertoo Penttinen, jonka kiinalainen vaimo Sun Xiaowen kuuluu myös palvelun perustajiin.

Käyttöliittymä 42 kielellä

XIHA Life kutsuu itseään ensimmäiseksi aidosti monikieliseksi yhteisösivustoksi, eikä syyttä: monikielisen palvelun käyttöliittymä on käännetty 42 kielelle ja järjestelmä tukee kommunikaatiota 56 kielellä. Vuoden loppuun mennessä kielten määrää on Penttisen mukaan tarkoitus kasvattaa yli sataan.

XIHAn monikielisyys ei rajoitu ainoastaan käyttöliittymän kääntämiseen, vaan palvelu tunnistaa automaattisesti käytetyt kielet ja näyttää sisällön ainoastaan käyttäjän osaamilla ja valitsemilla kielillä. Nykyään suunnilleen kolmannes käyttäjistä on Aasiasta, kolmannes Amerikoista ja loput Euroopasta sekä Lähi-Idästä. Eniten kävijöitä on Puolasta, Turkista, Tsekistä, Brasiliasta, Kiinasta, Ranskasta ja Thaimaasta. Eniten käytettyjä kieliä ovat englannin ja espanjan lisäksi ranska, puola, portugali, kiina, tsekki, saksa ja unkari.

Kiinalainen pääomasijoittaja

XIHA Lifen kasvaneen suosion myötä yksityinen kiinalainen pääomasijoittaja kiinnostui ja teki usean miljoonan euron suuruisen investoinnin yhtiöön viime vuonna.

-Toimintaamme tulee nyt kasvua kaikilla osa-alueilla. Kymmenhenkinen tiimimme kasvaa 25 – 30 henkilöön, ja pääkonttori siirtyy Sveitsiin, mutta tuotekehitys pysyy Suomessa. Panostamme tänä ja ensi vuonna voimakkaasti tuotekehitykseen ja haemme kasvua, samalla kun kehitämme liiketoimintaa siten, että vuosi 2010 olisi jo voitollinen, kertoo Penttinen.

Pelejä ja palveluita

XIHA Lifen ansaintalogiikka perustuu kasuaalipelien ja digitaalisten palveluiden myymiseen. Kasuaalipelit ovat maailman nopeimmin kasvava pelilaji, ja XIHA Life on jo ehtinyt uudistaa alan hinnoittelua puolittamalla pelien hintatason. Penttisen mukaan hintojen puolittaminen enemmän kuin tuplasi myynnin vanhoilla alueilla ja on tuonut sen jälkeen uusia asiakkaita erityisesti Itä-Euroopasta. Jatkossa se mahdollistaa myös muun muassa mobiilimaksujen laajemman käyttämisen.

XIHA Life aikoo kasvattaa tuotevalikoimaansa tarjoamalla jatkossa muun muassa kielikursseja, ja myös palvelutarjontaan on luvassa uudistuksia.

Kasvuvalmennus toi hyviä kontakteja

Jani Penttinen osallistui Forum Virium Helsingin ja Uudenmaan Digibusiness-osaamiskeskuksen Kasvuvalmennus-ohjelmaan vuonna 2008.
-Kasvuvalmennus toimi kohdallamme oikein hyvin. Se edesauttoi yrityksen kasvua tai vähintäänkin nopeutti sitä. Ohjelma toi meille paljon arvokkaita kontakteja ja erityisesti markkinoinnissa siitä oli meille konkreettista hyötyä. Kasvuvalmennus räätälöitiin juuri meidän tarpeisiimme ja saimme ohjelmasta irti paljon enemmän kuin olin odottanut, Penttinen kertoo.

Teksti: Leena Koskenlaakso

Lue myös