PopUp-koulussa koululaiset opettavat toinen toisilleen taitoja, joista itse ovat kiinnostuneet.
Helsingissä Poikkilaakson ala-asteen suuri luokkahuone on järjestetty pieniin pöytäryhmiin. Jokaisen ryhmän keskellä istuu opettajaksi ryhtynyt koululainen. Muut oppilaat kiertävät ryhmän luota toiselle. Päivän teemana on kielet ja kulttuurit.
Kymmenen minuutin opetustuokiot perehdyttävät lasten omiin aiheisiin: yksi opettaa isänsä äidinkieltä saksaa, toinen kertoo edellisen lomamatkan kokemuksista Thaimaassa, kolmas tuo tutuksi kotikulttuurinsa islamilaiset juuret.
”Oppilaat sanoivat, että lapsiopettaja osaa selittää paljon paremmin kuin oma ope, koska lapsi ajattelee samalla tavalla. Ja lapsiope näyttää muun muassa urheilusuorituksen esimerkin selkeämmin, koska on saman kokoinen. Toisaalta koululaisten kokemukset opettamisesta olivat varsin samanlaisia kuin opettajillakin. Ärsyttää, kun kaikki eivät kuuntele. Ihmetyttää, miten toinen ei tajua vaikka kuinka selittää ja näyttää”, kertoo Poikkilaakson ala-asteen rehtori Marja Riitta Rautaparta.
Poikkilaakson ala-asteella on järjestetty useita työpajapäiviä, joissa oppilaiden ja opettajien roolit on käännetty ylösalaisin. Kielten ja kulttuurien lisäksi teemoja ovat olleet sportti, harrastukset ja akateemiset taidot. Opettajat opastivat tuokioiden suunnittelussa ja opetusvälineiden valinnassa.
PopUp-koulu voi kasvaa myös kokonaisen päivän mittaiseksi. Esimerkiksi Kallahden peruskoulussa lauantain koulupäivä on hyödynnetty toisilta oppimisen festarina. Koululaiset ideoivat ja toteuttivat erilaisia työpajoja kahvakuulasta legorobottien ohjelmointiin. Lisäksi he voivat valita, mihin työpajoihin osallistuivat oppilaina. Ekaluokkalaisista yhdeksänteen asti kaikki olivat mukana. Myös koululaisten vanhemmat pääsivät halutessaan opettamaan omia taitojaan. Opettajat auttoivat opetustilanteen suunnittelussa.
Omaan koulupäiväänsä vaikuttaminen saa koululaiset sitoutumaan ja motivoitumaan koulunkäyntiin paremmin. Syrjäytyminen vähenee, kun kaikki lapset osallistuvat koulupäivän toteuttamiseen yhdessä.
Popup-koulupäivät ovat yksi viidestä toimintamallista, joita Helsingissä kehitettiin osana YKÄ-hanketta. ”Tavoitteena olisi saada yhteisöllisyys ja osallistuminen osaksi tavallista koulupäivän arkea. Vielä on Helsingissä monta koulua saavutettavana”, pohtii YKÄ-hankkeen projektipäällikkö Minna Torppa.
Ykä-hankkeessa kehitystyötä kouluisa tehtiin ketterästi kokeillen.
www.yhteisollinenkoulu.fi
Teksti: Heini Jokinen, Tarinatakomo
Kuva: iStockphoto
Juttu on julkaistu osana Forum Virium Helsingin Avointa kaupunkia rakentamassa -julkaisua