Nappula-pilotti helpottaa päiväkotien arkea Helsingissä

Artikkelikuva: Nappula-pilotti helpottaa päiväkotien arkea Helsingissä

Teksti: Juhani Hyvärinen

Enemmän aikaa lapsille – Nappula-pilotti on käynnistynyt Helsingissä.

Nappulan uusi teknologia ja kätevästi mukana kulkevat kännykät tarjoavat päiväkodille uusia työkaluja ja joustavampia toimintatapoja. Pilotissa testataan, miten lähitunnistusteknologioita hyödynnetään parhaiten päiväkotien arjessa. Kokeilussa on mukana kaksi ryhmää Herttoniemen ja Tuoriniemen päiväkodeista. Syksyllä pilottia on tarkoitus laajentaa uusiin ryhmiin.

Nappulan ajatus on yksinkertainen. Vanhemmille on jaettu tarrat, joissa on RFID-tunniste. Kun lapsi tuodaan päiväkotiin, päiväkodin työntekijä lukee tunnisteen NFC-puhelimella ja samalla kirjaa lapsen sisään. Puhelin kertoo värähtämällä ja piippaamalla, että lapsen tiedot on tallennettu. Päiväkodissa kirjaamista voidaan seurata reaaliaikaisesti. Näin ryhmissä on helppo tarkistaa kuka on jo saapunut ja kuka ei, tai onko joku esimerkiksi sairaana. Myös päiväkodin johtaja voi seurata päivän tilannetta omasta puhelimestaan.

Tavoitteena helpottaa arkea ja lisätä turvallisuutta

Nappulan tavoitteena ei ole pelkkä lastenhoidon automatisointi. Teknologia kuitenkin helpottaa käsin tehtävää seurantaa, raportointia ja kirjaamista. Kasvatustyöhön ja kiireettömään yhdessäoloon jää näin enemmän aikaa.

– Aluksi uuden puhelimen ja sovelluksen käyttö lisäsivät ja vaikeuttivat työtä. Kun niihin tottui ja niistä oppi enemmän, on palvelu helpottanut hoitajan työtä kokonaisuudessaan. Jopa minä osaan käyttää tätä, Tuoriniemen päiväkodissa työskentelevä Kati Raitio nauraa.

Palvelu on suojattu eikä vaaranna lapsen, henkilökunnan tai vanhemman tietoturvaa millään tavalla.

– Järjestelmästä näkyy tarkasti, milloin vastuu lapsesta on siirtynyt päiväkodille. Vastaavasti siitä tietysti näkyy myös se, milloin lapsi on haettu ja vastuu siirtynyt vanhemmalle. Palvelu lisää myös turvallisuutta. Esimerkiksi palohälytyksen sattuessa henkilökunta näkee puhelimestaan, ketkä ovat paikalla, eivätkä he joudu toimimaan pelkän ulkomuistinsa varassa, WhileOnTheMoven kehitysjohtaja Sivi Holtinkoski toteaa.

Lopputulokseen yhdessä käyttäjien kanssa

Päivähoidon henkilökunta ja vanhemmat ovat olleet tiiviisti mukana palvelun konseptoinnissa. Pilotissa edetään vaihe kerrallaan, ja käyttäjäkokemuksia hyödynnetään ahkerasti.

– Pilottivaiheessa on erittäin tärkeää saada mahdollisimman paljon palautetta. Siten kehitämme palvelun tukemaan paremmin päivähoidon arkea. Käyttäjien kokemukset ovat erittäin tärkeitä, projektipäällikkö Kaisa Spilling Forum Virium Helsingistä painottaa.

Forum Virium Helsinki koordinoi pilottia ja vastaa sen suunnittelusta sekä etenemisestä yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaaliviraston kanssa. Yhteistyötä tehdään myös vastaavanlaista kokeilua tekevän Oulun kaupungin kanssa. Nappula-palvelun tuottaa oululainen WhileOnTheMove. Konseptisuunnittelussa vaikutti suunnittelutoimisto Nordkapp.

Pilotti jatkuu vuoden 2011 ajan. Se on osa laajaa, EU-rahoitteista Smart Urban Spaces -hanketta, joka päättyy vuonna 2012. 

Lue myös