Alituiseen soivat puhelimet ovat keikkavaraajien riesa, bändit turhautuvat taas läpipääsemisen vaikeuteen. LoudEvents-nettipalvelussa sovitaan esiintymisistä perinteisiä menetelmiä kätevämmin.

LoudEvents on internetpohjainen työkalu, jolla artistit ja keikkapaikat sopivat esiintymisistä. Artistit lähettävät esiintymispyynnön haluamiinsa keikkapaikkoihin, ja keikkavaraajat poimivat palvelusta sopivimmat tarjoukset. ”Buukkaajat saavat artisteilta jopa viisikymmentä yhteydenottoa päivässä, he eivät pysty millään reagoimaan puhelimitse ja sähköpostilla niihin kaikkiin. Jollain keinolla parhaat tarjokkaat tulisi kuitenkin seuloa massasta”, LoudRevolution Oy:n toimitusjohtaja Oki Tåg sanoo. ”Myös artisteille on turhauttavaa, jos he eivät saa yhteyttä varaajiin.”
Keikkapaikat voivat sopia LoudEventissä esiintyjän kanssa myös käytännön asioista, kuten soundcheckin hoitamisesta. Esiintyjän on mahdollista lisätä palveluun perustietojen ja kuvien lisäksi näytteitä musiikistaan. ”Tämä sopii kaikentyyppisen musiikin esittäjien ja esiintymispaikkojen tarkoituksiin”, Tåg toteaa ja kertoo, että tietokannassa on tällä hetkellä 230 suomalaisen keikkapaikan ja 30 000 artistin tiedot.

Keikkapaikat maksavat LoudEventsin käytöstä 99 euron kuukausimaksun. Tehdyistä varauksista peritään lisäksi kahdeksan prosentin välityspalkkio.

Käyttäjiltä ideoita palveluun

Idea LoudEventsistä syntyi yrityksen toisen osakkaan, Ahti Ahteen mielessä syksyllä 2008. Ennen sitä Tåg ja Ahde olivat miettineet, miten ICT:stä olisi enemmän hyötyä musiikkialan toimijoille. LoudEventsiä pohjustettiin haastatteluissa, joissa tulevat käyttäjät kertoivat, minkälaisia ongelmia varausten tekemiseen liittyy. Käyttäjät testasivat palvelua myös kehittämisvaiheessa, LoudEventsin beta-versio julkaistiin helmikuussa.
Tåg ja Ahde luotsaavat yritystä kaksin, koodaajia käytetään tarpeen mukaan. Tukena on lisäksi kuusihenkinen neuvonantajakaarti, johon kuuluu musiikki- ja IT-alan ammattilaisia.

Suuntana sosiaalisuus

LoudRevolution tuli mukaan Kasvuvalmennukseen viime vuoden (2010) elokuussa. Oki Tåg kertoo, että valmennukselta toivottiin yrityksen strategian selkeyttämistä ja neuvoja kansainvälistymiseen. ”Saimme molempia. IT-alalla ansioitunut Jussi Mononen oli toinen valmentajistamme, ja hänestä tuli sittemmin neuvonantaja yritykseemme.”

Jatkossa LoudEventsiä kehitetään yhteisöllisempään suuntaan. Artisteille on suunnitteilla wiki-osio, jota he voivat päivittää itse. Myös keikkapaikat voivat vastaisuudessa ottaa palvelussa yhteyttä bändeihin ja ehdottaa keikkaa. ”Kehitimme tietokanta-analyysejä niin, että saamme niistä selville, missä ja kenen kanssa bändi on esiintynyt aiemmin. Näiden tietojen perusteella voimme suositella sille muita samantyyppisiä keikkapaikkoja”, Tåg kertoo.

Teksti: Maija Jokiniemi

loudrevolution.net