Kasvuvalmennus-yritys: Tinnoff tuo helpotusta tinnitukseen

Artikkelikuva: Kasvuvalmennus-yritys: Tinnoff tuo helpotusta tinnitukseen

Tinnoff on edistynyt itsehoitojärjestelmä tinnituksen, tuon monelle tutun ja viheliäisen vaivan hoitamiseen. Palvelussa räätälöidään ääniterapiahoito asiakkaan tinnitusvaivan mukaan.

Lähes jokainen aikuisikään ehtinyt on kokenut jossakin elämänsä vaiheessa tinnitusta eli pientä, mutta sitkeää vinkunaa korvissa. Tyypillinen syy tinnitukseen on altistuminen kovalle melulle, ja ääni voi lakata aikanaan itsestään. Toisinaan vaivasta on vaikea päästä eroon.

Tinnoff on tinnituksen hoitoon tarkoitettu järjestelmä, joka auttaa vaimentamaan äänen tuomaa häiriötä. Se pyrkii myös opettamaan asiakkaan aistimusta niin, ettei hän kuulisi ääntä lopulta ollenkaan. ”Tinnitusäänen tyyppi voi vaihdella samallakin potilaalla. Palveluumme kuuluu asiakkaan tietokoneeseen kuulokkeineen kytkettävä laite, jolla selvitämme, minkälaisesta tinnitusäänestä on kyse”, Tinnoff Oy:n toimitusjohtaja Antti Koivula kertoo. ”Sen jälkeen hän saa nettipalvelustamme vaivaansa räätälöityä äänihoitoa.”

Aivot tuottavat aistimuksen

Tinnitusta on pidetty alun perin sisäkorvan simpukkaan sijoittuvana vauriona tai häiriönä. Sittemmin todettiin, että sitä voi esiintyä kaikilla kuuloradan tasoilla korvakäytävästä aina aivoihin saakka. 1990-luvun lopulta lähtien tinnitustutkijoiden mielenkiinto onkin siirtynyt korvaperäisistä syistä kohti aivojen oppimaa ja käsittelemää aistimusta tinnituksesta

”Jopa 20 prosenttia maailman aikuisväestöstä kärsii pitkään jatkuvasta tinnituksesta. Noin kahdella prosentilla vaiva on normaalielämää selvästi haittaava”, Koivula kertoo.

Antti Koivula vastaa Tinnoffista yhdessä korvalääketieteen emeritusprofessori Jukka Ylikosken kanssa. Kokonaisuutena Tinnoffin tiimi on kuusihenkinen.

Käytettävyys kuntoon Kasvuvalmennuksessa

Tinnoff aloitti huhtikuussa Kasvuvalmennuksen, jonka Forum Virium Helsinki tuottaa Helsingin kaupungin elinkeinopalvelulle. Tinnoffin valmennuksessa keskitytään kolmeen pääkohteeseen: palvelun käytettävyyden hiomiseen, markkinasegmentointiin ja patenttikysymyksiin. ”Kasvuvalmennuksen tuella pystymme hiomaan kehitystyön loppuvaiheen asioita, jotka vaikuttavat palvelun käyttökokemukseen ja käytettävyyteen.
Teemme tätä yhdessä käyttäjien kanssa. Vaikka osa muutoksista voisikin tuntua pieniltä, niillä on suuri merkitys palvelun menestymisen kannalta”, Koivula huomauttaa.

Käytettävyyden lisäksi testaajilta kerätään kokemuksia Tinnoffin hoitomallista. ”Tinnoffin hoitokonsepti on edistyksellinen, ja se vaatii käyttäjältä myös nettitaitoja ja ymmärrystä etähoidosta. Jos käytettävyys on kunnossa, nämä asiat ovat tosin opittavissa nopeasti”, Koivula sanoo.

tinnoff.com

 

Teksti: Maija Jokiniemi
 

Lue myös