Kasvuvalmennus-yritys Joberate: kohdennettua rekrytointia ympäri maailman

Artikkelikuva: Kasvuvalmennus-yritys Joberate: kohdennettua rekrytointia ympäri maailman

Joberate etsii yritysten työpaikkailmoituksille parhaiten sopivat julkaisukanavat. Palvelun kansainvälinen kasvu on ollut nopeaa.

”Palvelumme on hyvin joustavaa. Työntekijämme vertailevat eri vaihtoehtoja ja valitsevat  kuhunkin rekrytointitarpeeseen parhaiten sopivat kanavat. Asiakkaan hyväksynnän jälkeen hoidamme kampanjan julkaisun”, Joberate Oy:n toimitusjohtaja Jukka Pekonen kertoo. Kanavien valintaa ohjaavat niin työtehtävän vaatimukset, työpaikan maantieteellinen sijainti kuin toimialakin. 
 
Ilmoitus julkaistaan yleensä 30 – 40 kanavassa. JobBoardien, kuten Suomessa suosittujen Monsterin ja Oikotien lisäksi tarjolla ovat kaikki tärkeät sosiaalisen median kanavat. Niistä olennaisimmat ovat LinkedIn, Facebook ja Twitter. Kiinassa ja saksankielisissä maissa myös Xing on merkittävä rekrytointiväylä. Ilmoituksia julkaistaan lisäksi toimialakohtaisissa keskusteluryhmissä, blogeissa sekä oppilaitosten ja yritysten intraneteissä ja nettisivuilla. 
 
Lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa
 
Maaliskuussa 2011 avatun joberate.com -palvelun kautta on tehty työntekijähakuja jo 43:ssa maassa. Kanavia Pekonen kertoo olleen käytössä tuhansia. ”Hyvin kohdennetuilla ilmoituksilla tavoitamme myös passiiviset hakijat, jotka eivät seuraa työpaikkailmoittelua, mutta ovat halukkaita vaihtamaan uuteen paikkaan sopivan tilaisuuden tullen. Lisäksi kohdennus parantaa hakemusten laatua ja nopeuttaa rekrytointiprosessia”, hän huomauttaa.
 
Pekosen mukaan yleinen mielenkiinto yritystä kohtaan kasvaa, kun sen rekrytoinnit näkyvät laajasti. Esimerkiksi hän nostaa Outotecin, jonka Twitter- ja LinkedIn-seuraajien määrän kasvua Joberaten käyttö on vauhdittanut. 
 
Jalostettua dataa tulossa
 
Joberaten kampanjasuunnitelma on asiakkaalle maksuton. Yksittäisen rekrytointikampanjan toteuttaminen maksaa tuhat euroa. Päälle tulevat maksullisten kanavien kustannukset. Valtaosassa ilmoituksia haetaan tekijöitä esimies-, asiantuntija- tai toimihenkilötason tehtäviin. ”Palvelu toimii hyvin kaikissa julkisissa hauissa”, Pekonen sanoo.
 
Kampanjan aikana kerätään mittaustietoja, jotka näyttävät eri kanavien tehokkuuden. Jatkossa palvelu laajenee tarkempaan maa- ja toimialakohtaiseen mittaustietoon sekä rekrytoijalle kiinnostavan tiedon jalostamiseen.
 
Kasvuvalmennus nosti siiville
 
Joberate osallistui Kasvuvalmennukseen toimintansa alkumetreillä syksyllä 2010.  Valmennuksen tuottaa Forum Virium Helsinki Helsingin kaupungin elinkeinopalvelulle. Alusta pitäen globaaliksi suunnattu Joberate sai valmennuksesta tukea kansainvälistymiseensä. ”Löytyi myös uusi toimintamalli. Suunnittelimme rakentavamme sovelluksen Facebookiin, mutta huomasimme valmennuksessa, että sellaisia kanavia on jo tarpeeksi. Sen sijaan tarvittiin kaikki kanavat yhdistävä palvelu, joka kohdentaa haut tarkasti oikeaan kohderyhmään.”
Pekosen mukaan Kasvuvalmennuksen kaltainen tiivis ja intensiivinen valmennusmalli toimii hyvin. ”Opit jatkokehittymiseen saadaan sitten asiakkailta”, hän lisää.
 
Lyhyt matka maailmalle
 
Joberaten palkkalistoilla on nyt 15 työntekijää neljässä maassa. Helsingin lisäksi sillä on toimisto Lontoossa ja Madridissa sekä palvelukeskus Vilnassa, Liettuassa. Yritys on tällä hetkellä mukana Tekesin Nuorten innovatiivisten yritysten ohjelmassa.
 
”On ollut mielenkiintoista nähdä, että Suomesta on täysin mahdollista nousta merkittäväksi palveluntarjoajaksi maailman suurimmille yrityksille. Vankat verkostot on mahdollista rakentaa näinkin nopeasti ja muuttaa samalla koko toimialan tapaa tehdä asioita”, Pekonen toteaa. Hän kertoo, että Joberate on neuvotellut yhteistyöstä usean kansainvälisen toimijan kanssa, joiden tarjonnan osaksi palvelu istuisi.
 
Teksti: Maija Jokiniemi

Lue myös