Musiikinharrastajan harjoitustyökalu sai kahdessa kuukaudessa käyttäjiä yli sadasta maasta. 
 
Huhtikuun 11. päivä 2013 oli suuri päivä startup-yritys Huimion omistajakolmikolle. Yrityksen ensimmäinen softatuote Tunemio ilmestyi Applen Mac App Storen virtuaaliselle kaupanhyllylle. 
”Oli hienoa, kun maailmankartalla alkoi näkyä, missä kaikkialla Tunemiota käytetään”, kertoo toimitusjohtaja Ville Lavonius
 
Huimion ensimmäinen tuote, Tunemio, treenaa väsymättä laulajaa tai kitaristia entistä paremmaksi.
 
Tunemiolla voi äänittää parilla hiiren klikkauksella omaa soittoaan tai lauluaan taustalla soivan suosikkibiisin päälle. Taustana voi käyttää lukemattomia verkossa myytäviä karaokelevyjä tai mitä tahansa digitaalisen musiikkikirjastonsa biisiä. 
”iTunes-kauppa on pullollaan Led Zeppelin miinus Jimmy Page -mallisia kitaranauhoituksia”, Lavonius kertoo. 
Nauhalta puuttuvan kitaran soittaa tuleva kitarasankari itse. Kovalevylle tallentunutta soittoa voi kuunnella uudelleen ja korjata virheitään. 
”Laulaessa on vaikea analysoida omia virheitään. Ratkaisu on rajaton kovalevytila, johon voi äänittää treenisessionsa.” 
 
Moni on innostunut uudesta apurista. Kaksi kuukautta julkaisun jälkeen App Storen maailmankartalla on piste 108 maan kohdalla. Facebook-tykkääjiäkin on jo pari tuhatta.
 
Markkinointiapua Kasvuvalmennuksesta
 
Markkinointi oli se liiketoiminnan osa-alue, johon Huimio haki vauhtia Forum Virium Helsingin Kasvuvalmennus-ohjelmasta. Neuvonantajina toimi kaksi jo kannuksensa hankkinutta yrittäjää.
”Saimme ulkopuolista näkemystä”, Lavonius kertoo. 
Tapaamisissa Huimion perustajat saivat vahvistusta omille markkinointisuunnitelmilleen. Osa konsulttitunneista käytettiin Tunemio-tavaramerkin rekisteröintiin. Apuna oli jo aiemmin hyväksi havaittu lakiasiaintoimisto. 
Huimiolle Kasvuvalmennus-ohjelma on antanut mahdollisuuden asioita, joita ei olisi tehty pelkästään omalla rahoituksella. 
”Esimerkiksi tavaramerkin rekisteröiminen USA:ssa osoittautui yllättävän työlääksi toimenpiteeksi. ”
 
Viime viikot yrittäjiä on pitänyt kiireisenä rahoitusneuvottelut. Ohjelmiston Mac-version teko rahoitettiin Nokian irtisanomispaketeilla ja omilla säästöillä, mutta nyt etsitään ulkopuolista rahoitusta. Ensimmäinen, 100 000 euron rahoituskierros käytetään softan mobiiliversion tekemiseen ja käyttäjiä yhdistävän verkkopalvelun rakentamiseen. 
 
Toimitusjohtaja Lavonius saa globaalin liiketoiminnan käynnistämisen kuulostamaan helpolta. Vielä reilu vuosi sitten hän ja toinen perustaja Veli Kaksonen olivat Nokian palkkalistoilla, rakentamassa Nokian ensimmäistä ja viimeiseksi jäänyttä Meego-käyttöjärjestelmällä toimivaa N9-puhelinta. 
”Huimio perustettiin vappuaattona 2012. Soitin Nordeaan, ja saimme audienssin puolen tunnin päähän.”
Loppukesällä 2012 kehittäjätiimi sai tärkeän vahvistuksen, kun Tunemio-softan prototyypistä kiinnostunut Jaakko Kulomaa paljastui todelliseksi renessanssi-ihmiseksi.
”Selvisi että kaveri on juuri valmistumassa Sibelius-Akatemiasta, koulutettu konserttiviulisti, tehnyt web-designia 15 vuotta, musiikkia mainoksiin ja äänittänyt suomalaisia ykkösbändejä. Jos haluaisimme vastaavan osaamisen yritykseen, olisi pitäisi ottaa neljä uutta osakasta – tai sitten Jaakko.”
 
Vuotta myöhemmin irtisanomisaikana hahmoteltua softatuotetta myydään jo ympäri maailmaa. Samasta Nokian irtisanotuille työntekijöille suunnatusta Bridge-ohjelmasta sai alkunsa myös Jolla.  Huimion perustajien entiset kollegat tuovat Meego-käyttöjärjestelmään pohjautuvan Sailfish -puhelimensa markkinoille vielä tämän vuoden aikana. Suuryrityksessä hankittu kansainvälinen bisneskokemus on arvokasta valuuttaa uusissa kasvuyrityksissä.
 
Mobiilimarkkinat avain menestykseen
 
Moni ilmaisen Mac-ohjelman ladanneista haluaa myös maksaa Tunemiosta. Maanosasta riippuen 5 dollarilla tai 4,49 eurolla pääsee eroon ohjelmiston puolen tunnin viikottaisesta käyttörajoituksesta. Todellinen markkinointirumba alkaa kuitenkin vasta, kun ohjelman iOS-mobiiliversio kännyköille ja iPadeille on valmis. Mobiililaitteiden sovelluskaupoissa piilee todellinen markkinapotentiaali, uskoo Lavonius. 
 
Tiekartalla on Applen mobiililaitteiden lisäksi sovelluksen Android-versio ja muut menestyvät sovellusalustat. Uusia tuoteajatuksiakin on, mutta nyt edetään askel kerrallaan.
”Viedään ensin Tunemio maaliin, kaikentasoisten musiikinharrastajien tukityökaluksi.”
Tulevaisuuden visio on kokonaisvaltainen harjoittelutyökalu musiikin harrastajille ja bändeille, eräänlainen virtuaalinen treenikämppä.
”Sen avulla valitaan biisit, soitellaan, lähetetään ne musiikinopettajalle ja saadaan kommentteja. Viiden vuoden päästä olemme maailman suurin tällä alalla”, Lavonius maalailee. 
 
Kävisikö vertailukohdaksi 100 miljoonaa käyttäjää saanut kuvanjakopalvelu Instagram? Miksei, myöntää toimitusjohtaja. 
Instagramilla pääsee muokkaamaan omia kuviaan trendikkäillä suotimilla, ja jakamaan niitä muiden ihasteltavaksi.
”Samaan tapaan Tunemiolla voi  kokeilla mitä omalla laululla tai soittamisella saa aikaiseksi. Mutta meillä ei ole sitä taikanappulaa, jolla Britney Spearskin saadaan kuulostamaan hyvältä.”
 
Teksti: Petja Partanen/Tarinatakomo
 
Huimio Oy
Perustettu 2012
Työntekijöitä: 3
Tuote: Tunemio-ohjelmisto musiikin harjoitteluun. Mac-versio saatavilla Mac App Storesta, iOS-versio työn alla.