Jobita.fi on uusi nettipalvelu, josta kodeissa ja työpaikoilla tehtävää keikkatyötä etsivät osaajat löytävät asiakkaita. Jobitassa tekijät markkinoivat osaamistaan oikealla nimellään, ja aiemmista töistä saadut suositukset ovat myös nähtävillä.
Työmarkkinoiden muuttuessa yhä useammalla keikkatyön tekijällä ja ammatinharjoittajalla on tarvetta markkinoida omaa osaamistaan löytääkseen uusia toimeksiantoja. Kätevän työkalun tähän tarpeeseen on kehittänyt helsinkiläinen Jobita, joka lanseerasi uuden Jobita.fi palvelunsa lokakuussa 2009.
Jobita on vuonna 2008 toimintansa aloittanut yritys, jonka taustalta löytyvät ICT-alan konkarit Antti Hannula, Hannu Kytölä ja Marko Lehtimäki. Jobita on sarjayrittäjä Hannulan uralla jo kolmas yritys. Ensimmäinen oli mobiilipalveluiden uranuurtaja Akumiitti, joka myytiin vuonna 2003. Sitä seurasi USA:n markkinoilla toimiva, kutsuohjatun joukkoliikenteen ohjelmistoja kehittävä Ecolane, jonka omistajana Hannula edelleen toimii.
“Minulla on halu kehittää yrityksiä ja kasvattaa niistä menestystarinoita, Nykyinen malli, joka perustuu yhteistyöhön usean alansa johtavan yrityksen kanssa, luo tälle hyvät puitteet”, sanoo Jobitan toimitusjohtaja Antti Hannula.
Jobitan organisaatio on alusta alkaen ollut kansainvälinen ja virtuaalinen.
Suositushistoria ja nettihenkkari
Jobita on nettimarkkinapaikka, josta voi etsiä osaajia erilaisiin kodin ja työpaikan töihin. Kotitalouspalveluita tarvitsevat ihmiset voivat ilmoittaa Jobitassa tarpeistaan, mutta myös esimerkiksi ravintolat voivat palvelun kautta hakea keikkatarjoilijoita ja kaupat kiireapulaisia.
Työn hakijat esiintyvät Jobitassa aina omalla nimellään. Palveluun kuuluvan hakutoiminnon avulla näkee helposti millaisille osaajille on kysyntää ja minkälaista osaamista on kulloinkin tarjolla. Yhteydenotto keikkatyön etsijään ja oman toimeksiannon jättäminen on maksutonta.
Jobitan kautta välitetyistä työtehtävistä rakentuu vähitellen suositushistoria, josta näkyy mitä mieltä aiemmat toimeksiantajat ovat olleet työn laadusta. Alkuvuodesta palveluun liitetään myös “nettihenkkari”, jonka avulla on helppo tarkistaa, että palvelua myyvä henkilö on oikeasti se, joka väittää olevansa.
Suunnattu ammatinharjoittajille
“Palvelun kohderyhmänä ovat ammattia jo harjoittavat eri alojen tekijät. Se sopii myös nuorille ja opiskelijoille, jotka hakevat keikkatyötä tai haluavat kerätä työkokemusta jo opintojensa aikana. Sen avulla voi myös kokeilla voisiko harrastuksesta muodostua ammatti”, Hannula kertoo.
Jobitan liiketoiminta on aloitettu ilman ulkopuolista rahoitusta ja monitaitoisen ydinporukan voimin.
“Liiketoimintamalliimme kuuluu erilaisten lisäpalveluiden myynti niille työnhakijoille, jotka hyödyntävät palvelua elinkeinossaan. Mainosrahoitteisten palveluiden aika on tämäntyyppisten palveluiden osalta jo ohi.”
Tavoitteena isommat markkinat
Hannula kaavailee Jobitan liiketoiminnan kasvavan ja muuttuvan kannattavaksi parin vuoden aikajänteellä.
“Meillä on helposti hallittava, monikielinen ja lokalisoitava palvelu, ja koska pyrimme isommille Euroopan markkinoille, Suomi on meille tavallaan koemarkkina-alue. Euroopassa on miljoonia potentiaalista asiakkaita, ja vuonna 2015 Jobitalla voi olla jo yli miljoona käyttäjää. Käyttäjien palautteen perusteella kehitettävä palvelu ehtii tosin siihen mennessä muuttua monestikin, ja esimerkiksi mobiilisuuden merkitys voi huomattavasti kasvaa”, Hannula visioi.
Kasvuvalmennuksella on hyvä konsepti
Jobita osallistui Culminatum Innovationin ja Forum Virium Helsingin järjestelmään Kasvuvalmennukseen vuonna 2009. Konsulttiapua käytettiin muun muassa palvelun käytettävyyden ja visuaalisen ilmeen hiomiseen sekä markkinoille tulon valmisteluun.
“Pidän paljon konseptista, jolla Kasvuvalmennus toimii. Vaikka summat eivät ole suuria, valmennuksen vaikutus on suuri. Olisikin hyvä, jos toimintakonsepti voisi jatkua nykyisen kaltaisena”, Hannula toteaa.
Teksti: Leena Koskenlaakso