Helsinki Guestbook on digitaalinen vieraskirja Helsingin ystäville

Helsinki-Vantaan lentoasemalla avattiin 15.9. digitaalinen vieraskirja, johon sekä kaupunkilaiset että turistit voivat jättää merkintänsä. Helsinki Guestbook -palvelun konsepti on vuorovaikutteinen: tavoitteena on, että vieraskirjasta muodostuu muistojen, kokemusten, tarinoiden ja kohtaamisten verkosto, jossa tutut paikat näyttäytyvät uudesta näkökulmasta ja uudet paikat tulevat tutuiksi. Palvelun avulla kasvatetaan kaupungin subjektiivista tarinapankkia ja saadaan uusia näkökulmia kaupunkiin.

Palvelun käyttäjä jättää vieraskirjaan kuvan ja henkilökohtaisen viestin. Vieraskirjan kanssa samassa tilassa on suuri näyttö, jolle heijastetaan kuvia pääkapunkiseudusta. Vieraskirja sijaitsee Select Service Partner Finland Oy:n My City Helsinki -ravintolassa. Ravintola on terminaalilaajennuksen ensimmäisessä osassa, jossa palvellaan lähinnä kasvavaa kaukoliikennettä.

Seuraavassa vaiheessa palveluun lisätään verkostoitumismahdollisuus, jonka avulla viestin jättäjä voi nettiosoitteen kautta etsiä Helsingistä omia intressejä vastaavia kontakteja. Konsepti tukee Greater Helsinki Promotionin ”Invitation to Helsinki” -tematiikkaa, jossa alkavan kansainvälisen yhteistyön symbolina on kutsu pääkaupunkiseudulle.

Vieraskirja tarjoaa yhteyden kaupunkiin

Helsinki Guestbook on monikanavainen konsepti, joka hyödyntää internetiä ja tilaa. Siihen jätetyt viestit korostavat ihmisten Helsinkiä, ne tuovat esiin välähdyksiä ihmisten henkilökohtaisesta elämästä ja heidän mietteitään pääkaupunkiseudusta. ”Helsinki Guestbookilla on mahdollista aktivoida lentoa odottavia matkustajia ja näyttää kuvia toimivasta, hauskasta ja välittömästä Helsingistä. Näkymä Helsinkiin ja viestin jättäminen on matkustajalle mahdollisuus olla yhteydessä kaupunkiin, jossa vain käväisee tällä kertaa”, pohtii Helena Hyvärinen, Helsinki Guestbookin konseptivastaava Forum Virium Helsingistä.

”Toivon mukaan se herättää myös kipinän tulla transit-alueen ulkopuolelle seuraavalla kerralla!” Lentokentän Helsinki Guestbook -tila ja käyttöliittymä on toteutettu yhteistyössä Forum Virium Helsingin, Greater Helsinki Promotionin ja SSP Ravintolat Oy:n kanssa. ”Näkyvyys lentokentällä on erinomainen tilaisuus jättää muistijälki raikkaasta ja aktiivisesta Helsingistä”, painottaa Johanna Korhonen, Greater Helsinki Promotionin viestintäjohtaja. ”Ja koska lentojen vaihdon väliin jää aina ylimääräistä aikaa, toivomme, että osa siitä käytetään uudenlaiseen viestimiseen kaupungin ja kaupunkilaisten kanssa.”


Lisätietoja:

Helena Hyvärinen, vastaava tuottaja, Forum Virium Helsinki
puh. 044 587 2077, helena.hyvarinen(at)forumvirium.fi

Johanna Korhonen, viestintäjohtaja, Greater Helsinki Promotion Oy
puh. 0400 995699, johanna.korhonen(at)helsinkibusinesshub.fi

Lue myös