Ei enää puolityhjiä keikkapaikkoja ja arvailuja siitä, missä bändin esiintymisille on eniten kysyntää. GigsWiz kerää tiedot suoraan faneilta keikkamyynnin tueksi.

GigsWiz vastaa live-musiikkiteollisuuden tarpeisiin tuottamalla dataa siitä, missä esiintymällä bändit saavat myytyä mahdollisimman paljon lippuja. Tiedot kerätään ilmaisella verkkopalvelulla. Siihen rekisteröityneiden bändien fanit jättävät suosikeilleen esiintymispyyntöjä omalle paikkakunnalleen. Esiintyjiä varaavat promoottorit näkevät palvelusta, missä bändille on eniten keikkapyyntöjä ja musiikille eniten soittokertoja eri nettimusiikkipalveluissa. ”Fanit saavat viestittyä suoraan bändeille keikkatoiveensa, bändeillä ja niiden agenteilla on puolestaan aiempaa parempi kuva, missä niiden kannattaa soittaa”, GigsWizin rahoitusjohtaja Joonas Pekkanen määrittelee.

Yhtyeet voivat lisätä omille nettisivuilleen, Facebookiin ja Myspaceen GigsWiz-applikaation, jolla fanit voivat toivoa yhtyettä soittamaan omalle paikkakunnalleen. Jatkossa Twitteriin tulee palvelu, jolla faneille tiedotetaan, kun toive toteutuu.

Palvelu siirtyi beta-vaiheeseen kesäkuun lopulla. Sitä edeltäneeseen alpha-testausvaiheeseen osallistuivat muiden muassa The Rasmus ja Poets of the Fall. GigsWiz valittiin toukokuussa talouslehti Red Herringin sadan lupaavimman eurooppalaisen teknologiayrityksen listalle.

Kärki Yhdysvaltoihin

GigsWiz tähtää ensi vuoden aikana Yhdysvaltain markkinoille. Rahaa tavoitteen eteen kerätään parhaillaan. ”Musiikkibisneksessä Yhdysvaltojen markkinat ovat suurimmat ja tärkeimmät. Välietappina ovat britit, josta haemme tällä hetkellä promoottoriyhteistyötä”, tuotekehityksestä vastaava Kai Lemmetty kertoo.

Tällä haavaa yritys tekee yhteistyötä tanskalaisen musiikkiverkkokauppa Red Antennan kanssa. GigsWizin kartalla näkyvät Red Antennan keräämät online-kuuntelukerrat. Loka – marraskuussa GigsWiz julkaisee uusia ansaintamalleja promoottori- ja lipunmyyntiyhteistyöhön liittyen.

Promoottoreille tietoa kysynnästä

Bändeistä GigsWizistä hyötyvät eniten ne, jotka toimivat kansainvälisillä markkinoilla. ”Faneista arvokkaimpia meille ovat kaveriporukoitten avainhenkilöt, jotka vievät sanaa edelleen ja tuovat muita mukaan keikoille”, Lemmetty sanoo.

GigsWizin perusti viime vuonna toimitusjohtaja Juuso Vermasheinä. Sittemmin mukaan tulivat Pekkanen, Lemmetty ja alkuvaiheen sijoittajia. ”Äänitemyynti ei vedä entiseen malliin eli keikkamyynnin rooli korostuu. Ongelmana on ollut, että promoottorit haluavat välttää riskejä keikkoja buukatessaan. Bändit joutuvat maksamaan ekstraa tästä riskistä promoottorisopimuksissaan”, Pekkanen ja Lemmetty kertovat. ”Me annamme promoottoreille tietoa, jolla riski pienenee.”

Ydintroikan lisäksi GigsWizin tuotekehityksessä työskentelee yksi täysipäiväinen sekä muutamia osa-aikaisia työntekijöitä.

Tarkat toiveet Kasvuvalmennukselle

GigsWiz aloitti Forum Virium Helsingin ja Culminatum Innovationin (Digibusiness Uusimaa) Kasvuvalmennuksen huhtikuussa. Valmennuksen päärahoittaja on Helsingin kaupunki. GigsWiz on hyödyntänyt valmennusta erityisesti Brittein saarten markkinointia suunnitellessaan sekä rahoituksen kysymyksiin.

”Meillä oli jo valmennusta aloittaessamme selkeä kuva siitä, mitä siltä haemme ja mihin käytämme  tukipäivät. Suosittelen tätä muillekin, näin valmennuksesta saa maksimihyödyn irti”, Lemmetty neuvoo.

www.gigswiz.com

Teksti: Maija Jokiniemi