Finpro-lehti maaliskuu/2008: Jarmo Eskelisen pääkirjoitus ”Palvelukseen halutaan: koekaniineja”

Linkki juttuun

Lääkebisneksessä testataan paljon. Ennen kuin lääke on kelvollinen markkinoille, se käy läpi laboratoriokokeet, eläinkokeet ja monitasoiset ihmiskokeet. Palveluja ja liiketoimintamalleja ei testata eläin- ja ihmiskokeissa yhtä monivaiheisesti. Usein palvelut testataan tuleen heittämällä: jos kauppa käy, on palvelu hyvä. Jos ei, harmi.

Jotkut ovat parempia tekemään palveluja, joissa kauppa käy. Nokiamaalaiset voivat naureskella alentuvasti ruotsalaisille, kun Ericssonilla menee huonosti. Mutta hymy hyytyy, kun vilkaistaan ruotsalaisia vähittäiskauppakonsepteja: koko maailma sisustaa Ikealla, pukeutuu H&M-vaatteisiin ja juo Absolut-vodkaa. Tekno-Suomessa uskotaan teknologisesti ylivertaisten tuotteiden myyvän itse itsensä. Valitettavasti kuluttajien valinnat eivät perustu tekniseen paremmuuteen.

Palvelujen kehittäminen kannattaa, koska palvelualat kasvavat – yhtenä ainoista aloista länsimaissa. Monet uusista kasvumahdollisuuksista perustuvat digitalisoitumiseen. Nykyisen palvelun siirtäminen verkkoon ei ole ratkaisu Internetin haasteeseen, vaan bisnesmahdollisuudet syntyvät sähköisen maailman mahdollistamista uusista konsepteista ja ansaintamalleista. Samalla palveluverkostot ja arvoketjut monimutkaistuvat.

Monimutkaistuvassa ja nopeassa sähköisessä maailmassa tuotteita ei ole aikaa hioa loputtomiin, eivätkä testit pienillä koekäyttäjäryhmillä kerro, miten palvelu toimii suurelle yleisölle. Palvelut pitää siis heittää tuleen, mutta uudella tavalla, jossa asiakkaiden toimintaa seurataan, heidän kanssaan keskustellaan ja käyttäjäyhteisöjen omalle luovuudelle annetaan tilaa. Tarvitaan tosielämän testilaboratorioita, joissa todelliset käyttäjät osallistuvat palvelujen suunnitteluun ja testaukseen todellisissa käyttötilanteissa, omassa elinympäristössään. Tarvitaan palvelujen koekaniineja.

Forum Virium Helsingin ja ADC Oy:n Helsinki Living Lab -hankkeessa kehitettiin testauskonsepteja Arabianrannassa. Lupaavien tulosten innoittamana Helsinki Living Lab laajenee seuraavassa vaiheessa koko pääkaupunkiseudulle.

Toimiva Living Lab on kaksisuuntainen runsaudensarvi: kotimaassa voidaan kehittää ja testata vientikelpoisia uusia palveluja ja tuoda mukaan kansainvälisiä yrityksiä, ulkomaille voidaan viedä happotestattuja konsepteja sekä saada jalansija uusille markkinoille viemällä Living Lab -osaamista ja testattavia palveluja vastaaviin testiympäristöihin.

Suomalaiset palvelukehittäjät ovat nyt kansainvälisesti kiinnostavan muotitermin haltijoita. Itseään Living Labiksi kutsuvia paikkoja syntyy eri puolille maailmaa, ja kaikkialta tähyillään tänne. Nyt tarvitaan tuotteistamista, konseptointia ja markkinointia. Jottei käy niin, että ruotsalaiset perustavat Living Lab -IKEAn.

 

Jarmo Eskelinen, johtaja, Forum Virium

Lue myös