DINA Host City -kaupunkikanavan ohjelmavirta oli osa monimediallista helsinkihostcity.fi -tapahtumapalvelua. Arcadan koordinoima DINA tuotti Euroviisu-viikolla päivittäin 12 tuntia lähetystä viisujen sadoista oheistapahtumista.
Euroviisuviikolla 7.-12.5.2007 Lasipalatsin aukiolla sijainneen Forum Viriumin ”Host City Home” -teltan suojissa tarjottiin ohikulkijoille mahdollisuus tutustua Nokian N92-päätelaitteiden avulla DINA Host City -palveluun. Tutkijat opastivat kiinnostuneita palvelun käytössä ja haastattelivat heitä sen tunnusta sekä eri aspektien toimivuudesta. Tutkimukseen osallistui 123 vastaajaa, joista 86 oli naisia ja 37 miehiä. Kaupungin kansainvälinen humu toi teltan tiskille suomalaisten vastaajien lisäksi myös muutamia vastaajia kuudesta eri maasta. Myös ikäjakauma oli laaja, kymmenenvuotiaista seniorikansalaisiin.
Ulkoasu ja helppokäyttöisyys saivat kehuja
Tutkimuksen tulos oli positiivinen ja hanketta tukeva. Ensivaikutelmaa pisteytettiin asteikolla 1-5. Saatujen pisteiden keskiarvot olivat: ulkoasu 4, helppokäyttöisyys ja viihteellisyys molemmat 3,8 sekä hyödyllisyys 3. Ruudun pienuudesta huolimatta välittyvä kuvalaatu, ja kännyköiden monipuolistuva kehitys sai kiitosta. Vastaajat kirjasivat mm. seuraavia kommentteja:
”Hyvännäköinen palvelu. En olekaan ennen nähnyt näin pientä palvelua.”
”Ihmeen hyvä kuva!”
”Makee juttu, sellasta kehitystä mitä kännykkä kaipaa.”
Esitelty palvelu tarjosi paitsi DINA:n monipuolisen ja tapahtumaläheisen ohjelmatoimituksen hedelmiä, myös Video-On-Demand-materiaalia ja mahdollisuuden ladata omia videoita muiden katseltavaksi. Mobiilitelevisiolaitteen avulla katselijat saattoivat samalla ottaa helposti suoran yhteyden studioon ja tekijöihin puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Palvelun avulla oli myös vaivatonta osallistua mielipideäänestyksiin ja seurata niiden tuloksia.
Yli puolet vastaajista valmiita käyttämään palvelua heti
Mobiili-tv-lähetys (DVB-H) itsessään koettiin kaikissa ikäryhmissä palvelun osista kiinnostavampana. Ohjelma- ja videotoivomukset jakautuivat siten, että 68 % piti ”ammattilaissisältöjä” mielenkiintoisempana ja estetiikaltaan nautittavampana katselukohteena, kun taas 32 % olisi mielellään myös nähnyt muiden katsojien omia videoita niiden aidon elämänmaun tuoman yllätyksellisyyden vuoksi. Puolet vastaajista oli kiinnostuneita omien videoiden lataamisesta.
Kaiken kaikkiaan 61 % vastaajista oli heti valmiita käyttämään palvelua, mikäli se olisi saatavilla. Ehkä-vastanneet ilmaisivat odottavansa laajempaa tiedotusta ja mainontaa, sekä varmuutta sisällön laadun laajamittaisemmasta kehityksestä ennen mobiilitelevisiolaitteen hankkimista. Ei-vastauksia tuli vain yhdeksältä prosentilta. He vetosivat puoltavansa yhden funktion laitteita helpompina käyttää ja pitivät ohjelman seuraamista pieneltä ruudulta liian vaikeana.