Balancion: Puhtia kodin talouden hallintaan

Vuonna 2008 perustettu startup-yritys Balancion on kehittänyt palvelun henkilökohtaisen talouden hallintaan. Palvelussa käyttäjä näkee muun muassa sen, miten kodin menot ja tulot jakautuvat. Balancion toimii verkossa, ja siihen voidaan kytkeä kaikki talouden tilit ja kortit, vaikka ne olisivat eri pankeissa. Kaiken kansan käyttöön Balancion lanseerataan tänä keväänä.

”Balancionin tehtävä on tehdä yksityishenkilöiden oman talouden seurannasta mahdollisimman helppoa. Balancion kertoo muun muassa sen, mihin rahat oikein menevät. Moni testikäyttäjä on sanonut, että palvelun myötä perheessä on alettu tehdä yhteisiä päätöksiä siitä, mihin rahaa käytetään”, kertoo Balancionin toimitusjohtaja Jussi Muurikainen.

Palvelu kokoaa yhteen käyttäjän talouteen liittyvät tilitiedot, minkä jälkeen se luokittelee tulot ja menot automaattisesti. Seuraamisen lisäksi käyttäjä voi suunnitella omaa rahankäyttöään erilaisten budjettien ja ennustusten avulla. Tulojen ja menojen jaottelusta järjestelmä oppii jatkuvasti lisää, kun se havainnoi yhteisön ja käyttäjän omaa käyttäytymistä.

Lähtökohtana riippumattomuus ja luotettavuus

Tietosuojasta huolestuneille Muurikainen vakuuttaa, että asiaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Hän myös korostaa, että Balancion on ja pysyy riippumattomana palveluna, joka ei luovuta käyttäjien tietoja kolmannen osapuolen käyttöön. Tämä on tärkeää luottamuksen kannalta, sillä palveluun kertyvä tieto tarjoaa poikkeuksellisen laajan ja tarkan kuvan yksityistalouksista.

”Olemme suunnitelleet ja rakentaneet kaiken tiedonkäsittelymme, datahakumme, arkkitehtuurit ja palvelinratkaisut yhteistyössä Nixun kanssa, joka on Suomen suurin tietoturvatalo. Palvelun käyttö on turvallista ja ainoastaan käyttäjä itse pääsee katsomaan omia tietojaan”, Muurikainen sanoo.

Palvelu pian kaikkien käytössä

Markkinoille Balancion tullaan lanseeraamaan tänä keväänä. Palvelu tulee olemaan maksullinen, hinnaksi on kaavailtu muutamaa euroa kuussa. Pakettiin sisällytetään kuitenkin hintatakuu – jos käyttäjä ei koe palvelua hyödylliseksi, hän saa rahansa takaisin.

”Uskon, että tästä tulee niin tärkeä palvelu, että ihmiset haluavat siitä maksaa. Tämä kuitenkin edellyttää paljon itse palvelulta, sen on oltava fantastinen”, Muurikainen sanoo.

Balancionin beta-versio julkaistiin viime syksynä. Palvelun kehittämisessä on alusta alkaen ollut mukana Idean, joka on internet- ja mobiiilikäyttöliittymien spesialisti. Lisäksi kehityksessä on mukana aktiivinen käyttäjäyhteisö, joka on ollut kaikille avoin. Testiryhmään on ilmoittautunut tuhansia ihmisiä, ja palautetta on kerätty monin eri tavoin. Käyttäjäyhteisöä aiotaan kuunnella myös jatkossa.

”Olemme saaneet käyttäjäyhteisöltä todella paljon hyvää palautetta. Käyttäjät ovat auttaneet meitä aktiivisesti kehitystyössä ja priorisoinnissa. Mikä parasta, olemme saaneet käyttäjäyhteisöltä uusia ideoita, joita emme olisi itse tulleet ajatelleeksi”, Muurikainen iloitsee.

Tavoitteena saada tilitiedot automaattisesti

Parhaillaan Balancion neuvottelee pankkialan toimijoiden kanssa siitä, että järjestelmään saataisiin siirrettyä tilitietoja nykyistä helpommin. Tavoitteena on, että datan siirto tapahtuisi täysin automaattisesti. Nyt käyttäjän on itse avattava yhteys verkkopankkiin ja sallittava tietojen lataus.

Muurikaisen mukaan pankit ovat ottaneet Balancionin positiivisesti vastaan, ja keskustelut seuraavista askelista ovat käynnissä. Tämä on ollut mahdollista, sillä pankkien näkökulmasta Balancion ei ole kilpailija, vaan toimialan täydentäjä. Sinällään kysymys datan siirrosta ei kuitenkaan ole yksinkertainen, sillä se vaatii yksityistileihin vastaavan tiedonsiirtotavan kuin mitä yritystileillä jo on suhteessa omiin tilitoimistoihinsa.

Kasvuvalmennuksesta tukea liiketoimintaan

Vuonna 2009 Balancion osallistui Forum Virium Helsingin ja Culminatum Innovationin järjestämään Kasvuvalmennukseen. Kasvuvalmennuksessa keskityttiin Balancionin kaupallistamiseen sekä yrityksen viestintään ja kansainvälistymiseen.

”Kokemuksemme Kasvuvalmennuksesta oli erittäin positiivinen. Siitä oli meille konkreettista hyötyä, sillä onnistuimme fokusoimaan toimintaa. Mikä parasta, valmennus muokkautui meidän tarpeeseemme eikä päinvastoin”, Muurikainen toteaa.

Hänen mukaansa Kasvuvalmennus on erinomainen tapa rahoittaa muuta kuin teknistä kehitystä. Samalla Suomeen tarvittaisiin kuitenkin lisää vastaavia, julkisen tuen instrumentteja, jotka auttavat startup-yrityksiä kehittämään toimintaa yleisellä tasolla.

Teksti: Kaisa Eskola

Balancion kutsuu kaikki Forum Virium Helsingin uutiskirjeen lukijat mukaan kehittämään palvelua. Rekisteröidy testikäyttäjäksi täällä, käytä rekisteröintitunnusta gsXasU.

Lue myös