Activeark yhdistää designin ja teknologian

Activeark Oy on 60 henkeä työllistävä, Helsingissä ja Lontoossa toimiva digitaalinen suunnittelutoimisto. Activeark on onnistunut luomaan hyvin kannattavaa liiketoimintaa auttamalla asiakkaitaan kehittämään digitaalista markkinointiaan, myyntiään ja palveluitaan.

– Aloitimme vuonna 2003 tarjoamalla kotisivujen tekopalveluita, mutta olemme sittemmin muuttaneet strategiaamme ja lähteneet tuotteistamaan monia ratkaisuja. Toimimme designin ja teknologian rajapinnassa, ja liiketoimintamme jakautuu kolmeen sektoriin: markkinoinnin, myynnin ja palveluiden kehitykseen. Tänä päivänä haasteemme on se, miten asiakkaamme voisivat tehostaa olemassaolevia prossejaan. Asiakkaillamme on jo 99-prosenttisesti työkalut olemassa, mutta ongelmana on, että ne eivät palvele heitä kunnolla, sanoo Activearkin toimitusjohaja Robin Bade.

Verkkomarkkinointia ja työkaluja asiakaskohtaamisiin

Activeark suunnittelee kohdistettuja verkkomarkkinointikampanjoita, muun muassa sähköposti- ja hakukonemarkkinoinnissa käytettäviä aloitussivuja, jotka eivät löydy normaalien verkkosivujen kautta, vaan jonne ohjaudutaan kontrolloidusti. Yritys tekee myös verkkomainontaa sekä kansainvälisistä että paikallisista yrityksistä ja organisaatioista koostuvalle asiakaskunnalleen.

Myyntipuolella Activeark auttaa asiakkaitaan tehostamaan myyntiään ja jalkauttamaan ratkaisujen myyntiä digitaalisin keinoin, jotta myyntimiesten ei tarvitsisi mennä asiakkaidensa luo vain PowerPoint -kalvojen tai esitteiden kanssa.

– Olemme luoneet työkaluja erilaisia asiakaskohtaamisia varten. Ensimmäinen tuotteemme on Sales Pro, interaktiivinen myyntityökalu, joka räätälöidään ja optimoidaan asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Esimerkiksi ohjelman alussa asiakkaalle näytetään viiden minuutin video. Sen jälkeen ohjelma kysyy asiakkaalta tarkentavia kysymyksiä, joiden vastauksia hyödynnetään myöhemmin myyntikohtaamisessa. Työkalun tavoitteena on tehdä myyntikohtaamisesta dialogi monologin sijasta, Bade kuvailee.

Uusien palveluiden tuominen verkkoon kiinnostaa monia yrityksiä ja organisaatioita, ja Activeark kokee haasteekseen sen, miten asiakkaalle voitaisiin tuottaa mielenkiintoinen palveluympäristö. – Tänä päivänä tehokkuus on kaikki kaikessa. Jos asiakaspalvelua voidaan tarjota tehokkaammin ja paremmin sähköisessä kanavassa, se on kullan arvoista, Bade tähdentää.

Lontoon opeilla eteenpäin

Activeark perusti Lontooseen toimiston puolitoista vuotta sitten. – Lähdimme Lontooseen, koska tiesimme että siellä on vaikeimmat olosuhteet ja enemmän kilpailua, ja koska halusimme tulla kilpailukykyisemmiksi. Suurin etu Lontooseen menosta on ollut se, että olemme voineet haastaa oman toimintamallimme ja tarjontamme. Activearkin ratkaiseva ero suomalaisiin kilpailijoihin verrattuna on Baden mukaan se, että Activeark tuotteistaa tiettyjä prosesseja ja on löytänyt mallin, jolla voidaan ratkaista toistuvat haasteet.

– Meidän juttumme on yhdistää design ja teknologia, ja alun perin olimme suorassa kontaktissa asiakkaisiin. Silloin mainostoimistot olivat kilpailijoitamme, mutta nykyisin ajattelemme, että voimme antaa lisäarvoa sekä loppuasiakkaille että myös heidän muille kumppaneilleen, Bade selittää.

Lisää kasvua haussa

Activeark ei ole hakenut rahoitusta, vaan kaikki on rakennettu omalla rahalla. Vuoden 2008 liikevaihto oli 4,3 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti 20,5, mikä tekee Activearkista oman toimialansa kannattavimman yrityksen.

Entä tästä eteenpäin?

– Meillä on isot tavoitteet. Vuoden 2011 liikevaihtotavoitteemme on 15 miljoonaa euroa, ja siihen voi päästä ainoastaan skaalautuvuudella, kasvulla ja tekemällä digitaalisia ratkaisuja. Meidän pitää myös rakentaa hyvin toimiva jälleenmyyjäverkko tuotteillemme, joita tulee tänä vuonna neljä lisää. Olemme kehittäneet tuotteitamme muun muassa Tekesin kanssa, Bade kertoo.

Kasvuvalmennuksesta eväitä matkalle

Activeark osallistui Forum Virium Helsingin ja Culminatum Innovationin kasvuvalmennukseen vuonna 2008.

– Saimme juuri meille sopivan konsultin, jolla on kokemusta laajentumisesta ja kansainvälisestä menestyksestä. Hän kertoi mitä on oppinut matkan varrella, ja hänen johdollaan loimme myös kannusteohjelman henkilökunnallemme. Olin hyvin tyytyväinen Kasvuvalmennuksen antiin, mutta toisaalta olisi hyvä, jos siitä tulisi jatkuva kehityspolku eikä ainoastaan kertasatsaus. Suomeen ei synny uusia Nokioita ilman määrätietoista, jatkuvaa tukea, Bade korostaa.

Teksti: Leena Koskenlaakso

Lue myös