CHORUS-projektin tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja tehokkuutta kaupungeissa yhdistetyn, yhteistyökykyisen ja automatisoidun liikenteen (CCAM) ekosysteemin avulla. Hanke testaa innovatiivisia ratkaisuja ja teknologiaa, jotka on tarkoitus ottaa käyttöön seitsemässä kaupungissa ympäri Eurooppaa.
Projektin tavoiteet
CHORUS-projektin päätavoitteena on luoda yhtenäinen, useiden toimijoiden orkestrointikehys, joka parantaa tieliikennejärjestelmän turvallisuutta ja tehokkuutta. Keskeisiä tavoitteita ovat:
- Useiden eri liikennemuotojen kuten julkisen liikenteen, kyytipalvelujen ja pyöräilyn integrointi, joka mahdollistaa autonomisten ajoneuvojen (AV) ja perinteisten ajoneuvojen yhteiselon. Hanke ottaa huomioon myös jalkakäytävillä tapahtuvan kaupunkiliikkumisen.
- Tekoälyyn perustuvien liikennejärjestelmien luominen, jotka mahdollistavat turvallisen ja reaaliaikaisen tiedonvaihdon päätöksenteon tueksi.
- Käyttäjäkokemuksen parantaminen räätälöityjen matkasuositusten ja reaaliaikaisten päivitysten avulla.
- Innovaatioiden edistäminen yhteistyöllä julkisen ja yksityisen sektorin välillä.
- Kaupunkien avustaminen liikenneruuhkien ja niihin liittyvien kustannusten vähentämisessä, mikä edistää Euroopan kestävän kehityksen ja ilmastotavoitteita.
Kesto, partnerit ja rahoitus
- Hankkeen kesto on: 1.7.2025–31.12.2028.
- Projektissa on yhteensä 36 kumppania yhdeksästä eri maasta – pääasiassa yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja julkisia toimijoita. Hanketta koordinoi Ateenan teknillisen yliopiston tutkimusorganisaatio ICCS. Yhteistyökumppaneita Helsingissä ovat: Helsingin kaupunki, Forum Virium Helsinki Oy, Swarco Italia Srl, Blindsquare app (Mipsoft oy) ja Coco robotics (Coco Finland Oy).
- Hanke saa rahoitusta Euroopan unionin Horisontti Eurooppa -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta ja sveitsiläiset kumppanit Sveitsin hallituksen rahoitusohjelmasta (SERI). Hankkeen kokonaisbudjetti on 6 787 528,75 euroa, josta Forum Virium Helsingin osuus on 280 437,50 euroa.
Forum Virium Helsingin rooli
Forum Virium Helsinki osallistuu laajasti projektin eri vaiheisiin, kuten strategiseen suunnitteluun, arkkitehtuurikehyksen kehittämiseen, käyttäjälähtöisiin sovelluksiin, reaaliaikaisiin demonstraatioihin, vaikutusten arviointiin ja sidosryhmätyöhön. Helsingin demonstraatiossa Forum Virium Helsinki fasilitoi eri kokeilut ja kerää yhteen kokeilujen tulokset.
Hyödyt Helsingille
Helsingin demo keskittyy älykkään kaupunkilogistiikan ja haavoittuvien tienkäyttäjien palveluiden yhteistoimintaan. Tavoitteena on parantaa käyttäjien turvallisuutta ja navigointia. Tässä avainasemassa ovat Coco roboticsin Wolt-toimitusrobotit, jotka hyödyntävät SWARCOn kehittämiä liikenteenohjausratkaisuja sekä Blindsquare-navigointisovellusta näkövammaisille.
Helsinki saa yhteistyön myötä uusia työkaluja, joiden avulla voidaan kartoittaa sekä kehittää jalkakäytävien ja pyöräteiden turvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta tilanteessa, jossa myös erilaiset autonomiset kuljetusrobotit käyttävät samaa kaupunkitilaa. Näiden tietojen pohjalta voidaan kehittää myös regulaatiota siten että tulevaisuudessakin kaikki käyttäjät voivat toimia samoilla kaduilla turvallisesti vaikka käyttäjämäärät kasvavat.
Vastuullisuus
Projekti edistää ekologista kestävyyttä vähentämällä CO2- ja hiukkaspäästöjä kaupunkiliikenteessä. CHORUS pyrkii optimoimaan liikennettä ja logistiikkaa älykkäillä järjestelmillä, mikä parantaa ilmanlaatua ja vähentää melua kaupungeissa. Tavoitteena on saavuttaa jopa 20 prosentin vähennys CO2-päästöissä kaupunkilogistiikassa ja 20 prosentin melun vähennys.
CHORUS-projektin yksi keskeinen eettinen periaate on yhdenvertaisuus. Projekti pyrkii edistämään inklusiivisuutta kehittämällä teknologioita ja palveluita, jotka ovat kaikkien käytettävissä. Erityisesti Helsingin demonstraatiossa keskitytään jalankulkijoiden, mukaan lukien sokeat ja näkövammaiset, turvallisuuteen ja liikkumiseen. Tavoitteena on parantaa heidän turvallisuuskokemustaan ja liikkumisen esteettömyyttä jopa 70 prosenttia. Tämä toteutetaan hyödyntämällä Mipsoftin Blindsquare-sovellusta, joka antaa navigointiapua ja reaaliaikaisia liikennetietoja näkövammaisille. Myös SWARCOn kehittämät C-ITS-järjestelmät jakavat tietoa liikennevaloista jalankulkijoille ja pyöräilijöille, mikä parantaa heidän turvallisuuttaan risteyksissä.
Hankkeen kanavat
Kuva: Maija Astikainen