Arabian peruskoulussa järjestettiin 9.3.2013 yhteisöllinen lauantaikoulupäivä Arabian PopUp-koulu. Tapahtumassa koulun oppilaat ja vanhemmat pitivät oppitunteja itse valitsemistaan aiheista. PopUp-koulussa opeteltiin muun muassa koiranhoitoa, muotoilua, miekkailun alkeita, kilpatanssia, tulivuoren rakentamista ja sirkusta. Yksi päivän opettajista oli kirjailija Juha Itkonen, joka piti oppitunnin luovasta kirjoittamisesta. Päivä herätti silminnähden innostusta ja ilmoille heitettiin jo ideat syksyn uudesta päivästä, jossa entistä useammat oppilaat pääsevät opettamaan toisiaan. Opettamassa olleet vanhemmat pitivät päivää sekä hauskana että hyödyllisenä, ja moni esitti toiveen päästä osallistumaan festareihin jatkossa myös oppilaana.


Origamien tekoa

Toisilta oppimisen toimintamalli alkaa levitä helsinkiläisiin kouluihin

Loppukesästä 2012 Lapinlahden sairaalassa järjestetty Demos Helsingin koordinoima Toisilta oppimisen festari on lähtenyt nopeasti leviämään myös helsinkiläisiin peruskouluihin. Arabian PopUp-koulun tavoitteena oli tehdä näkyväksi kouluyhteisön osaamista ja rikastaa vuorovaikutusta koulun lähiympäristön kanssa. Aiemmin syksyllä Poikkilaakson ala-asteella on alettu järjestää Opetan-päiviä, joissa tavoitteena on tarjota jokaiselle koulun oppilaalle mahdollisuus oman oppitunnin pitämiseen. Ainekset ilmiön syntymiselle ovat kasassa, sillä uusia toiminnasta kiinnostuneita kouluja nousee esiin lähes viikoittain. 

Vuonna 2012 alkanut Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut (YKÄ) -hanke on mukana kehittämässä toimintamallia ja verkkotyökaluja Toisilta oppimisen -festareiden järjestämiseen peruskouluissa. Tavoitteena on tuottaa malleja ja aineistoja, joiden avulla mikä tahansa koulu voi järjestää oman tapahtuman. Visiona on yhteisöllisten oppimistapahtumien toteutuminen Helsingin eri kaupunginosissa ja peruskouluissa lukuvuoden 2013-2014 aikana.

Jos olet kiinnostunut lukemaan teemasta lisää tai pystyttämään oman Koulu-päiväsi, niin hyviä ohjeita oman toisilta oppimisen tapahtuman perustamiseksi saa Demos Helsingin Koulu–käsikirjasta. Käsikirjan voi ladata täältä.


Animoinnin opettelua 45 minuutissa

YKÄ-hanke mukana Helsinki Aikajanalla -seminaarissa

Forum Virium Helsinki ja Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut (YKÄ) -hanke olivat mukana helmikuisessa Helsinki Aikajanalla -seminaarissa. Helsinki Aikajanalla on Helsingin uuden valtuuston ja muiden Helsingistä ja sen tulevaisuudesta kiinnostuneiden foorumi, joka järjestetään aina uuden valtuustokauden alkaessa. Vuoden 2013 seminaarin teemoina olivat ennen muuta nuoret ja osallistumismahdollisuuksien parantaminen.

Aikajana-seminaarissa pyysimme uusia kaupunginvaltuutettuja arvioimaan YKÄ-hankkeen teemojen merkitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden taitojen kannalta. Tutustu valtuutettujen vastauksiin YKÄ-hankkeen blogissa.

Lue lisää:

Arabian PopUp-koulu:
www.arabianpopupkoulu.fi

Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut (YKÄ)-hanke:
www.yhteisollinenkoulu.fi

Opetusviraston uutinen aiheesta