Helsingin kaupungin, Metro-lehden ja ulkomainosyhtiö Clear Channelin yhteinen Jääkiekon MM-kampanja aktivoi kaupunkilaiset kisaviikkojen aikana. Kampanjan tarkoituksena on osallistaa ihmisiä kaupungin tapahtumiin vuorovaikutteisten digitaalisten näyttöjen kautta. 

Kisakampanjassa otetaan ensimmäisiä askelia keskustan interaktiivisten näyttöjen hyödyntämiseen ja saadaan arvokasta kokemusta vuorovaikutuksesta kaupunkilaisten kanssa. Liikkeellä olevat kiekkofanit voivat vastata MM-kisoihin liittyviin Päivän kysymyksiin ja äänestää parhaita kisakuvia osassa keskustan kosketusnäyttöjä, jotka normaalisti toimivat Helsingin kaupungin opastekarttoina.

”Hienoa, että kampanja toteutuu hyvien yhteistyökumppaneiden kanssa. Digiopasteiden käyttö kaupunkitapahtumissa luo uusia ja nopeita kohtaamis- ja vaikuttamistapoja. Odotamme aktiivista käyttöä ja palautetta innostuneina”, sanoo kaupungin tapahtumapäällikkö Saila Machere.

Clear Channelin Downtown Digital media koostuu kahdestakymmenestä mainospintoina käytettävästä diginäytöstä ydinkeskustan kaduilla. Näytöissä on myös kosketusnäyttövalmius, joka ei tähän asti ole ollut käytössä.  Kisakampanjaan osallistuminen tapahtuu täppäämällä kosketusnäyttöä, jolloin vastaaja saa saman tien tietää, kumpi tarjolla olevista vaihtoehdoista on saanut enemmän ääniä. Metro –lehden mukana olo ulottaa kampanjan luontevasti myös näyttöjen ulkopuolelle. 

Forum Virium Helsinki on yhteistyössä kaupungin yksiköiden kanssa visioinut  ja työstänyt laajempaa suunnitelmaa siitä,  miten vuorovaikutteiset näytöt toimisivat osana kaupungin informaatio -ja opastejärjestelmää. Kaupunkinäyttöjen kehitysnäkymiä on tiivistetty viime vuonna valmistuneessa suunnittelutoimisto Nordkappin työstämässä Urbanflow-konseptissa.

Lähitulevaisuudessa vuorovaikutteisilla näytöillä voitaisiin jakaa tietoa esimerkiksi kaupungin palveluista ja nähtävyyksistä, tapahtumista, uutisista sekä joukkoliikenteen ja jalankulun reiteistä ja etäisyyksistä.